ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 29.05.2013, 11:45
افزایش نگرانی از داروهای بی‌کیفیت هندی و چینی

عصر ایران - “سلامت” بحثی است که “تحت هیچ شرایطی” نمی‌توان “بی‌توجهی” به آن را ار توجیه کرد. یکی از مشکلات جدید این عرصه که در ماه های اخیر تشدید هم شده است ، بحث داروهای تقلبی ، بی کیفیت یا تاریخ مصرف گذشته است که بسیار نگران کننده است.

چندی پیش اخبار ضد و نقیضی از مرگ چند تن از هموطنانمان بر اثر مصرف پنی‌سیلین های چینی در جامعه پیچید که نگرانی‌های زیادی به همراه داشت؛ خبری که واکنش مسئولان به آن ، هم تکذیب بود و هم تایید! اهمیت موضوع به قدری بود که یک بام و دو هوای مسؤولان، نگرانی‌ها را به اوج خود رساند.

عصرایران در گفت و گو با تنی چند از نمایندگان ، این موضوع را با آنها در میان گذاشته است:

مسعود پزشکیان: قاچاق دارو دور از انتظار نیست

“تامین دارو برای بیماران به قدری مهم است که هیچ کس یا دستگاهی نمی تواند با مطرح کردن دلیل یا دلایلی بی توجهی به آن را توجیه کند”

مسعود پزشکیان ، عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با اعلام این مطلب به خبرنگار عصرایران می گوید: اینکه یک بیمار بتواند برای مداوای خود از داروی استاندارد بهره ببرد، ابتدایی ترین مساله ای است که باید مسؤولان بهداشت و درمان در تامین آن هیج کوتاهی نداشته باشند. چرا که در غیر اینصورت سلامت جامعه با تهدیدی جدی مواجه خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به احتمال وجود داروهای تقلبی در بازار گفت: قاچاق پدیده‌ای است که به اقلام خاصی تعلق ندارد و به همین دلیل قاچاق دارو و یا تزریق داروی غیراستاندارد نمی‌تواند سخت باشد.

حسینعلی شهریاری: مسؤولان که تکذیب می کنند

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نهم با اشاره به اینکه “هیچ بیماری نباید از بابت دارو نگران باشد” درباره واردات داروهای بی کیفیت بی هوشی چینی تاکید کرد: کمیسیون بهداشت ودرمان بر این مسئله نظارت دارد اما مسئولین وزارت بهداشت واردات این نوع داروها را تکذیب می کنند و می گویند ما دارو از چین وارد نمی کنیم و تنها مواد اولیه وارد می کنیم.

حسینعلی شهریاری همچنین اظهار داشت:دقت در بحث سلامت و البته درمان یکی از کارهایی است که از واجبات به شمار می رود و نباید بیمارانی که با هزار و یک مشکل روبرو هستند، برای تامین داروی خود دغدغه ای نداشته باشند.

هاشم‌زهی: كیفیت داروهای چینی بسیار پایین‌ است

یک عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم در این باره گفت:”متأسفانه پایین بودن كیفیت داروهای وارداتی به‌ویژه داروهای چینی و هندی به مشكلات حوزه سلامت بیش از پیش دامن زده است. در گذشته بیشتر داروهای وارداتی از كشورهای اروپایی و پیشرفته خریداری می‌شد اما هم اكنون به علت تحریم‌های غیرانسانی وضع شده، داروهای مربوطه باید از كشورهای آسیایی وارد شود كه این موضوع تبعاتی را برای حوزه سلامت به دنبال داشته است.”

مراد هاشم‌زهی همچنین در گفت و گو با خانه ملت با اعلام اینكه به ‌طور حتم كیفیت داروهای چینی و هندی در قیاس با داروهای اروپایی بسیار پایین‌تر است، افزود: بیشتر پزشكان این موضوع را تأیید می‌كنند چون در بیشتر اوقات استفاده از این داروها نتیجه مناسب را به همراه ندارد.

هاشم‌زهی اعتماد بیماران به داروها را یكی از محورهای دوره درمان خواند وگفت: در گذشته موج استفاده از داروهای خارجی به جای داروهای داخلی در كشور راه افتاده بود، اما در شرایط كنونی كه داروهای وارداتی هم از كیفیت مناسبی برخوردار نیستند مردم باید از كجا داروی مناسب و با كیفیت را دریافت كنند.

وی با اعلام اینكه بی اعتمادی بیماران به حوزه دارو موجب بروز نگرانی در جامعه می‌شود، تصریح كرد: بر این اساس دستگاه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نباید از موضوع بی‌كیفیت بودن دارو به راحتی عبور كرده و نسبت به آن بی تفاوت باشند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، در واكنش به موضوعات مطرح شده مبنی بر مرگ دو بیمار به‌علت استفاده از پنی‌سیلین چینی، گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشكی باید این شایعه‌ها را بررسی كند، از طرف دیگر با توجه به ظرفیت كشور در تولید دارو، این وزارتخانه باید در جهت تولید داروی پنی‌سیلین در كشور تلاش كند.

مهرداد لاهوتی: بیمار باید آرامش داشته باشد

نماینده لنگرود در مجلس نهم با بیان اینکه “همه باید نگران پدیده ای به نام قاچاق باشیم” اظهار داشت که واردات اقلام بی کیفیت و غیراستاندارد دارویی به یکی از مشکلات بزرگ جامعه تبدیل شده است و به همین دلیل دستگاه های نظارتی باید بدانند که ادامه این رویه سلامت ملت را تهدید می کند.

مهرداد لاهوتی همچنین با اشاره به وضعیت موجود در بازار دارو ادامه داد:بیماران برای تامین داروی خود با مشکلات عدیده ای مواجه هستند. اول اینکه گرانی باعث شده تا خیلی ها نتوانند بدون نگرانی به فکر درمان خود باشند. مشکل دیگر این است که وجود برخی از داروهای وارداتی بی کیفیت شدیدا موجب نگرانی شده است و سؤال من از مسؤولان این است که چرا نمی توانند شرایطی را به وجود بیاورند که حداقل در بحث به این مهمی نگرانی ها را کاهش بدهند، به هر حال پرداختن به درمان، مساله ای نیست که کسی به اهمیت آن اشراف نداشته باشد.