ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 28.05.2013, 0:25
سفر سناتور مک کين به سوریه و ملاقات با مخالفان

جان مک کین، سناتور با نفوذ ایالات متحده در يک سفر از قبل اعلام نشده به سوریه رفته است تا با مخالفان مسلح که برای سرنگونی رژيم بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، دو سال است مبارزه می کنند، ملاقات کند.

مشاوران سناتور مک کین می گویند او روز دوشنبه همراه با فرمانده شورشيان ارتش آزاد سوريه، ژنرال سلام ادريس، از ترکیه وارد سوريه شد و بعد از چند ساعت به خاک ترکيه بازگشت.

مک کین یکی از برجسته ترین طرفداران کمکهای بيشتر آمريکا به مخالفان مسلح سوريه در کنگره آمريکا است.  سناتور مک کين يکی از ارشدترين مقامات آمريکا است که از زمان قيام عليه بشار اسد که پس از تظاهرات مسالمت آميز در ماه مارس ۲۰۱۱ ميلادی به يک جنگ داخلی تبديل شده است، وارد خاک سوريه می شود.

در مصاحبه با وبلاگ «ديلی بيست» ژنرال ادريس گفت، جان مک کين با مخالفان مسلح ارتش آزاد سوريه در هر دو طرف مرز مشترک ترکيه و سوريه ملاقات کرده است. وی افزود مخالفان مسلح از سراسر سوريه برای ديدار با اين نماينده برجسته سنای آمريکا آمده بودند.

اتحادیه اروپا ممنوعیت ارسال سلاح به مخالفان اسد را لغو کرد

از سوی دیگر وزرای خارجه اتحادیه اروپا در آخرین ساعات روز دوشنبه ۲۷ مه، ممنوعیت ارسال سلاح به مخالفان سوریه را دوباره تصویب نکردند. اما این اقدام به معنای ارسال سلاح به مخالفان نیست. ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، گفت هنوز تصمیمی برای ارسال سلاح به مخالفان حکومت بشار اسد گرفته نشده است و باقی تحریم‌ها همچنان پابرجا هستند.

کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم این گفته های آقای هیگ را تکرار کرد و گفت که کشورهای عضو اتحادیه اروپا ارسال سلاح را که تا به حال منع قانونی داشت، شروع نخواهند کرد.

این تصمیم بعد از مذاکرات طولانی مدت وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل اخذ شد.

فرانسه و بریتانیا خواهان ارسال سلاح به مخالفان “میانه روی” سوری هستند اما این خواسته با مخالفت کشورهای دیگر عضو این اتحادیه روبه رو بود که معتقدند این کار بحران را در سوریه بیشتر می کند.

ویلیام هیگ درباره این تصمیم اتحادیه اروپا گفت مهم است که پیام “روشنی” از سوی اتحادیه اروپا به حکومت بشار اسد فرستاده شود که “او ناچار به گفتگو است و در صورتی که از گفتگو سرباز زند، گزینه های دیگر همچنان روی میز خواهند بود.”

فشار به دولت اوباما

این که اتحادیه اروپا موانع بر سر ارسال سلاح به مخالفان سوری را برداشته در کوتاه مدت اثری بر خط مشی محتاطانه باراک اوباما ندارد.

رییس جمهوری آمریکا همچنان امیدوارست که ماه آینده از طریق آن چه کنفرانس بین المللی ژنو ۲ نام گرفته زمینه کناره گیری بشار اسد را فراهم کند.

چهره‌های محافظه کاری مانند سناتور مک کین در کنگره آمریکا، سیاست فعلی دولت باراک اوباما را منفعل و شکست خورده می دانند.

به همین خاطر است که سناتور مک‌کین خود به دیدار مخالفان در خاک سوریه رفته،‌ اقدامی سمبلیک که شاید فشار بر کاخ سفید را بیشتر کند اما در آینده نزدیک در توازن قدرت در معرکه خونین سوریه تاثیری نخواهد گذاشت.

اعتراض های گروهی از مردم سوریه به حکومت آقای اسد از مارس ۲۰۱۱ شروع شد و حال بعد از گذشت بیش از دو سال از آن روز، تعداد کشته ها بیش از هشتاد هزار نفر تخمین زده می شود.

کاترین اشتون که در یک کنفرانس خبری با خبرنگاران گفتگو می کرد، گفت که پیش از ماه اوت، شورای سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این زمینه تصمیم گیری خواهد کرد که آیا به مخالفان سلاح داده شود یا نه.

این تصمیم گیری به گفته خانم اشتون به پیشرفت گفتگوهای صلحی بستگی دارد که آمریکا و روسیه در حال تدارک آن هستند.

سه خواسته مخالفان

جان کری، وزیر خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف همتای روس او در تدارک گفتگوهایی هستند که دو طرف درگیر در سوریه با هم سر یک میز بنشینند.

روسیه مخالف سلاح دادن به مخالفان است و می گوید با گفتگو می توان به درگیری ها پایان داد.

روز دوشنبه وزرای خارجه آمریکا و روسیه در پاریس با هم دیدار کردند.

همزمان یک سناتور مشهور آمریکایی از مرز ترکیه وارد سوریه شد و با فرماندهان مخالفان سوری دیدار کرد.

جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی و از طرفداران سیاست ارسال سلاح به مخالفان سوری چند ساعتی در خاک سوریه بود.

گزارش شده که آقای مک‌کین با ژنرال سلیم ادریس و هجده فرمانده دیگر مخالفان دیدار کرده و در این دیدار، آقای ادریس خواهان دریافت سلاح شده است.

او همچنین خواسته تا بر فراز سوریه منطقه ممنوعه پرواز تشکیل شود و همچنین به مواضع دولتی ها از هوا حمله شود.


منابع: صدای آمریکا، بی بی سی