ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 21.05.2013, 18:28
«نه» نظام به یکی از پایه‌گذاران اصلی نظام!

ایران امروز: وزارت کشور اسامی نامزدهای احراز صلاحیت شده یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد. اکبر هاشمی رفسنجانی که آیت‌الله حمینی او را «ستون انقلاب» نامیده بود، سال‌ها رئیس مجلس، رئیس جمهور و رئیس مجلس خبرگان بود و حالا نیز رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است، رسما از نظام «نه» دریافت کرد! یکی از نزدیکان هاشمی روز گذشته گفته بود، «هاشمی شناسنامه نظام است و نظام بر شناسنامه خود خط بطلان نمی‌کشد!» اما بعد از ظهر روز سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت «نظام» بر شناسنامه خود خط بطلان کشید؛ آنهم چه خط بطلانی!

اکبر هاشمی رفسنجانی پس از روح‌الله خمینی، مهمترین و موثرترین فرد در شکل‌گیری «نظام جمهوری اسلامی» و هدایت آن تا واپسین روزهای عمر خمینی بود. علی خامنه‌ای چند پله پایین‌تر از او قرار داشت و این هاشمی رفسنجانی بود که او را آورد و وارد ارگان‌های نظام کرد. و در نهایت هم این هاشمی رفسنجانی بود که پس از مرگ خمینی با دوز و کلک برای علی خامنه‌ای تایید جانشینی خمینی را گرفت.

زمانی که  قبای «رهبری نظام» را در مراسمی با کارگردانی همین هاشمی رفسنجانی تن خامنه‌ای می‌کردند خودش اعتراف کرد که شایسته چنین جایگاهی نیست! اما خیلی زود این «فروتنی» را کنار گذاشت و «قدرت» از او «سلطانی» ساخت که  جز مصلحت خود،‌ اغراض خود و اقتدار خود چیز دیگری را نمی‌شناسد و نمی‌فهمد. در روز روشن دزد رای مردم شد دستور کشتار جوانان داد و صدها نفر را به بند کشید. علی خامنه‌ای مدت‌هاست که به تنهایی کل «نظام» است و دوست دیرینه‌اش و آنکه پلکان ترقی‌اش شد و آنکه تا چندی پیش «ستون انقلاب» بود، اکنون با نظر کارگزاران او «فاقد صلاحیت» نامزدی انتخابات ریاست جمهوری نظام اعلام می‌شود.

وزارت کشور شامگاه روز سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت اسامی ۸ تن از داوطلبان تایید صلاحیت شده را اعلام کرد. اکبر هاشمی رفسنجانی در میان تاییدشدگان نظام نیست. اسفندیار رحیم‌مشایی نامزد دولت نیز رد صلاحیت شده است. این اسامی از پیش از ظهر امروز به صورت خبر غیررسمی در عالم مجازی در گردش بود. اما گویا هنوز به وزارت کشور نرسیده بود و یا معطل کشمکش پشت پرده بود. برخی احتمال می‌دهند هاشمی با حکم حکومتی علی خامنه‌ای دوباره به فهرست نامزدها باز گردد، اما این احتمال اندک است.

رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی نشان می‌دهد که ثبت نام او با تایید و یا اساسا در هماهنگی با خامنه‌ای نبوده است و اگر چنین بود و خامنه‌ای با ورود او به انتخابات مخالفتی نداشت، شورای نگهبان نمی‌توانست او را رد کند.

اما چرا  اکبر هاشمی رفسنجانی رد صلاحیت شد؟ صادق زیباکلام می‌گوید «من معتقدم سن آقای هاشمی یک بهانه است و دلیل اصلی، موجی است که در جامعه به راه افتاده و موجب نگرانی اصولگرایان شده است. من فکر می کنم این موج کار دست آقای هاشمی داد و ما به سمت دوم خرداد دیگری داشتیم می رفتیم. چطور می‌خواستند جلوی این موج را بگیرند؟ این موج یا به دوم خرداد ۷۶ منجر می شد یا به ۲۲ خرداد ۸۸.»

از زیباکلام دقیق‌تر روزنامه «رسالت» تشریح کرده که از هراس «نظام» از چیست؟ این روزنامه در سرمقاله روز پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ خود نوشت: «نیروهای پراکنده فتنه سبز در حال مجتمع شدن هستند و آتش زیر خاکستر فتنه دوباره در حال سربرآوردن است.» یادداشت رسالت در این اینجا بخوانید:

ارزیابی «کلمه» در باره علت حذف هاشمی رفسنجانی:‌ «طی روزهای گذشته با ثبت نام هاشمی در انتخابات شور و هیجان زیادی نه تنها در جامعه و در میان اقشار مختلف مردم صورت گرفت، بلکه نشاط و جنبشی در میان نخبگان و علما نیز مشاهده شد و موجی از امید را برای تکرار حماسه ۸۸ فراهم کرده بود. به نظر می‌رسد  شکل گیری این موج و نیز نتایج نظر سنجی‌های  امنیتی حاکمیت را متقاعد کرده است که در همین مرحله هزینه حذف هاشمی را  پرداخت کنند.»

****

اسامی نامزدهای احراز صلاحیت شده یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) از وزارت کشور، این اسامی به ترتیب حروف الفبا بدین شرح است:

۱- سعید جلیلی فرزند محمدحسن
۲- غلامعلی حدادعادل فرزند رضا
۳- محسن رضایی فرزند نجف
۴- حسن روحانی فرزند اسدالله
۵- محمدرضا عارف فرزند میرزا احمد
۶- سیدمحمد غرضی فرزند سیدرضا
۷- محمدباقر قالیباف فرزند حسین
۸- علی‌اکبر ولایتی فرزند علی‌اصغر