ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 19.05.2013, 5:36
«دموکراسی در خانه و صلح در جهان»

مصطفی تاجزاده در پیامی از زندان اوین از نامزدی هاشمی رفسنجانی حمایت کرد.
به گزارش نوروز این زندانی سیاسی در یادداشت خود با تعریف خاطره ای از جلسات حامیان دکتر معین در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری نقل کرده است که مرحوم دکتر سحابی در آن جلسه و در پاسخ به انتقاد جوانان ملی مذهبی به حمایت ازهاشمی به آنان پاسخ داده است: “اگر به قول شما من آبرویی دارم، این آبرو را برای بعد از مرگ خود نمی خواهم. بلکه باید وقتی مردم به آن احتیاج دارند، آن را خرج کنم تا در آینده شرمنده ملت ایران نباشم که بگویند شما می دانستید چه خواهد شد و سکوت کردید.” تاجزاده ضمن ستودن درک درست مرحوم سحابی از شرایط و عملکرد مناسبش در آن روز، شرایط امروز را به مراتب بحرانی تر از آن زمان دانست و ابراز امیدواری کرد که همه دلسوزان متوجه ضرورت حمایت از کاندیدای اصلاح طلبان باشند.

عضو ارشد جبهه مشارکت در بخش دیگری از یادداشت خود با اشاره به عملکرد سوء داخلی و دیپلماسی نادرست خارجی و تبدیل فرصت ها به تهدید در عرصه جهانی آورده است: ” با انتخاب آقای هاشمی ملت ایران با صدای رسا اعلام خواهد کرد که ایران به پادگانی بزرگ تبدیل نشده و فضای امنیتی بر آن حاکم نیست بنابرین هیچ قدرتی در منطقه و جهان نباید با زبان امنیتی با آن سخن بگوید و با آن به مثابه یک مطالبه بزرگ رفتار کند.”

معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات با تاکید بر مطالبه اجرای کامل قانون اساسی از سوی تمامی گروهها می نویسد: اجرای کامل قانون اساسی هم وظیفه آقای هاشمی است و هم از عهده او برمی آید. به همین دلیل وظیفه همگان را اعم از اصلاح طلب و اصولگرا و مستقل رأی دادن به هاشمی می دانم تا بتوان این مرحله بسیار دشوار و حساس را به سلامت پشت سر گذاشت.

متن کامل این یادداشت در پی می آید:

- بعد از مرحله اول انتخابات سال ۸۴ جلسه ای بین حامیان دکتر معین تشکیل شد که برای مرحله دوم تصمیم گیری کنند. در آن جلسه بعضی جوانان ملی- مذهبی وقتی فهمیدند مهندس سحابی مصمم به حمایت علنی از آقای هاشمی است، انتقاداتی را متوجه او کردند. مهم ترین آن این بود که اولا شما خود منتقد برخی سیاست‌های اقتصادی دولت هاشمی بودید. دوم این که در همان زمان به دلیل همین انتقادات مدتی به زندان افتادید، بنابر این نباید از هاشمی حمایت کنید. مرحوم سحابی در جواب گفت: ادعای این دوستان(اشاره به من به نمایندگی مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب) این است که با آمدن آقای احمدی‌نژاد وضع خیلی بد خواهد شد و جامعه به سمت انسداد کامل پیش خواهد رفت. آیا این تحلیل را قبول دارید یا نه که با آمدن احمدی نژاد وضع به مراتب بدتر از گذشته خواهد شد؟ جواب دادند بله اما اشکال این جاست که فضا چنان علیه آقای هاشمی است و جوّ موجود برای ایشان چنان منفی است که چه شما حمایت کنید و چه حمایت نکنید، احمدی‌نژاد رأی می آورد. بنابرین آبروی خود را نریزید! آقای سحابی در پاسخ گفت: اگر به قول شما من آبرویی دارم، این آبرو را برای بعد از مرگ خود نمی‌خواهم. بلکه باید وقتی مردم به آن احتیاج دارند، آن را خرج کنم تا در آینده شرمنده ملت ایران نباشم که بگویند شما می‌دانستید چه خواهد شد و سکوت کردید! به همین دلیل با صدور اطلاعیه‌ای از نامزدی آقای هاشمی حمایت کردیم. این اتفاق نشان از احساس مسوولیت پذیری و درک بالای مرحوم سحابی از شرایط و عملکرد مناسبش در آن روز دارد، امروز هم وظیفه ماست تا با درک شرایط امروز که به مراتب بحرانی تر از آن زمان است وارد صحنه شویم و امیدوارم که همه دلسوزان متوجه ضرورت حمایت از کاندیدای اصلاح طلبان باشند.

- امروز وضع کشور چه به لحاظ اقتصادی و مدیریتی و چه به لحاظ فشارهای بین المللی به مراتب وخیم تر از هر زمان دیگری است و رئیس جمهور آینده باید سه وظیفه بزرگ را انجام دهد: 1- رفع تحریم ها و تهدیدهای روبه گسترش بین المللی و منطقه ای 2- سروسامان دادن به مدیریت کشور و اقتصاد و معیشت مردم 3- دفاع از حقوق و آزادی های اساسی ملت و پایان دادن به فضای امنیتی و پلیسی و نظامی حاکم بر کشور. به باور من و با احترام به همه نامزدها، تنها کسی که می تواند در این سه زمینه گام های مؤثری بردارد، آقای هاشمی است.

- در دنیای جهانی شده امروز انتخاب هر ملتی در منطقه و بعضا در جهان تأثیرات گسترده ای دارد. پیام ما در این انتخابات در عرصه بین المللی باید این باشد: «دموکراسی در خانه و صلح در جهان» نه حاکمیت نظامیان در داخل و ماجراجویی در خارج! مردم عزیز توجه دارند که پس از بهار عربی فرصتی طلایی و استثنایی برای جمهوری اسلامی به وجود آمده بود که با عملکرد سوء داخلی و دیپلماسی نادرست خارجی بسیاری از این فرصت ها یا به تهدید تبدیل شد و یا در حال تبدیل شدن به تهدید است. انتخاب آقای هاشمی می تواند تا حدودی این روند را تغییر دهد و موجب تقویت اشخاص و احزاب و گرایش های مسلمان و دموکراسی خواه در جهان اسلام و تضعیف سلفی گری و تفکر و روش تکفیری در میان آنان شود. با انتخاب آقای هاشمی ملت ایران با صدای رسا اعلام خواهد کرد که ایران به پادگانی بزرگ تبدیل نشده و فضای امنیتی بر آن حاکم نیست بنابرین هیچ قدرتی در منطقه و جهان نباید با زبان امنیتی با آن سخن بگوید و با آن به مثابه یک مطالبه بزرگ رفتار کند.

- در یک کلام اجرای کامل قانون اساسی که امروز به یک مطالبه بزرگ حتی در میان بسیاری از اصول گراها شده است، هم وظیفه آقای هاشمی است و هم از عهده او برمی آید. به همین دلیل وظیفه همگان را اعم از اصلاح طلب و اصولگرا و مستقل رأی دادن به هاشمی می دانم تا بتوان این مرحله بسیار دشوار و حساس را به سلامت پشت سر گذاشت.

- در خصوص همراهی احمدی نژاد با مشایی در هنگام ثبت نام تا جایی که من در جریان قوانین هستم، نفس همراهی هنگام ثبت نام، واجد عنوان مجرمانه نیست اما سخنرانی در تریبونی که مختص نامزدهای ریاست جمهوری است و درج سخنان او در سایت رسمی ریاست جمهوری، استفاده از امکانات دولتی و عمومی محسوب می شود و غیرقانونی است.

در خصوص تبلیغات انتخابات هم نکات زیر را متذکر می شوم:

- کلیه ظرفیت ها و قابلیت های انتخابات ۸۸ احیاء شود و ستادهای جوانان ۸۸، پویش، کوشک، نسل فیروزه ای کار خود را در فضای حقیقی و مجازی به جدّ آغاز کنند. وی مسئولیت همه فعالیت های قانونی انتخاباتی جوانان را در انتخابات پیش رو به عهده گرفت و گفت هرچند در زندان هستم اما دلم با همه عزیزانی است که در ستادهای قانونی کاندیدای اصلاح طلبان فعالیت می کنند.

- با توجه به سابقه فعالیت ها و اقدامات تخریبی اقتدارگرایان، این بار جوانان بیش از گذشته رعایت جنبه های قانونی و شؤون اسلامی را بکنند و از هرگونه اقدام شبهه انگیز خودداری کنند تا بهانه به دست سناریو نویسان مردم فریب نیفتد و کارناوال عصرعاشورا سازان، مقدسین را از اصلاح طلبان و طرفدارانشان به هراس نیندازند!

- فعالان ستادهای انتخاباتی ما نیز نیازی ندارند که برای جمع آوری آرای بیشتر متعرض هیچ کاندیدایی بشوند چرا که ما به میزان کافی رأی داریم و من به هیچ وجه نگران رأی اصول گراها نیستم به دو دلیل یک این که ایشان اساسا رأی بالایی ندارند و دوم این که هرکجا که پای استاد مصباح برسد، وحدت و هم دلی از آن جا رخت برمی بندد و تفرقه و تشتت و درگیری حرف اول را می زند.

- به اهانت های نامزد جبهه تکفیری- سلفی شیعی هم که علیه آقای هاشمی صورت می پذیرد، نباید محل گذاشت، چون خود باعث افزایش آرای هاشمی می شود.

- باید به فکر برنامه ریزی برای سخنرانی های بزرگ انتخاباتی آقای هاشمی بود و به ویژه سخنرانی ایشان در دانشگاه و در جمع دانشجویان.

- از هم اینک باید به فکر تدارک و سازماندهی ۵۰ هزار نیرو به عنوان نماینده کاندیدا و ناظر صندوق ها بود.

در خصوص رد صلاحیت های انتخابات شورای شهرهم باید مجددا یادآوری کنم که با توجه به عدم علاقه آقای احمدی نژاد به احقاق حق رد صلاحیت شدگان این وظیفه مجلس است تا نسبت به دفاع و حفظ حقوق مردم عکس العمل نشان دهند.

در اولین دور انتخابات شوراها هم آقای ناطق نوری رئیس مجلس وقت در اقدامی شایسته باعث شد تا انتخابات به بهترین شکل برگزار گردد. در آن انتخابات با کارشکنی هایی که هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و مسئول اجرایی آن که آقای رحیمی، معاون اول رئیس دولت کنونی بود، انجام می داد اگر درایت آقای ناطق نوری نبود بی تردید مشکلات حل نمی شد و ما موفق به برگزاری انتخاباتی سالم نمی شدیم. امروز هم وظیفه آقای لاریجانی رئیس مجلس است که نسبت به دفاع و حفظ حقوق مردم توجه نشان دهد و مانع از رد صلاحیت کاندیداها شود و اجازه ندهد که در کارنامه اش این حرکت ناپسند ثبت شود. چرا که بی تردید مردم رد صلاحیت کاندیداهای شوراها را از چشم او خواهند دید.