ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 16.05.2013, 8:26
جنبش سبز دوباره درحال سربرآوردن است

روزنامه رسالت در سرمقاله روز پنجشنبه خود نوشت:

۱- نیروهای پراکنده فتنه سبز در حال مجتمع شدن هستند و آتش زیر خاکستر فتنه دوباره در حال سربرآوردن است.

۲- تجربیات فتنه ۸۸ فتنه گران را به مراتب کارآزموده تر از گذشته کرده و فتنه جدید به مراتب پیچیده تر است.

۳- تجمعات و اردوکشی های خیابانی از پیش از انتخابات شروع شده و نمی توان حضور جماعتی در برابر وزارت کشور در روز ثبت نام را بدون سازماندهی و صرفا بر اثر محبت و علاقه به یک نامزد تلقی کرد.

۴- فتنه گران با پیگیری گفتمان “سازش و همزیستی با جهان” پیوند مستقیمی بین توزیع ارزشهای سیاسی بین المللی و بازخوردهای داخلی انتخابات به وجود آورده‌اند.

اصولگرایان دارای یک نامزد گفتمانی که بتواند گفتمان “مقاومت و تدبیر برای پیشرفت” را نمایندگی کند نیستند. عده ای از نامزدهای مطرح آنها به لحاظ تیپولوژی، برنامه ها و شعارها امکان رقابت با آقای هاشمی را ندارند. آنهایی هم که این توانایی را دارند تا کنون نتوانسته اند پایگاه اجتماعی، کادر و برنامه های جاذب خود را به عرصه افکار عمومی برسانند.

۵- برخی مشغول اثاث کشی به خیمه رقیب هستند.

۶- خط تنش و ایجاد التهابی که جریان انحرافی دنبال می کند به طور مستقیم به تضعیف جایگاه اصولگرایان و تقویت جریان فتنه منجر شده است.

۷- بی تدبیری ها و غفلت های اقتصادی که باعث فشارهای تورمی شده است به پای اصولگرایان نوشته شده است و افکار عمومی قدرت تفکیک بین جریان حامی دولت و اصولگرا را ندارد و یا به سختی می تواند این تفکیک را ایجاد نماید.

۸- رقیب در انتخابات اخیر قصد دارد از چند تریبون همزمان استفاده کند. مثلا به جای ۱۰ ساعت برنامه تلویزیونی چرا از ۲۰ و یا ۳۰ ساعت برنامه استفاده نکنند و حرفهای نا آشنای خود را به گوش مردم برسانند که اینجا ضرورت هوشیاری شورای نگهبان را بیشتر می کند.

۹- تعدد نامزدهای اصولگرا و فضاسازی که روی اظهارات برخی در چند ماه گذشته صورت گرفته موجب نوعی گنگی و بلاتکلیفی در بدنه اصولگرایی شده است و هدف نهایی این است که موتور سازمان رأی اصولگرایان در انتخابات از تحرک بیفتد.

۱۰- با توجه به احتمال زیاد کشیده شدن انتخابات به دور دوم این امکان به طور جدی مطرح است که حامیان دولت اگر نتوانند به دور دوم برسند تمام امکانات و منابع خود را در اختیار ستاد رقیب قرار دهند.

۱۱- عدم جمع بندی اصولگرایان روی یک نامزد نهایی برای رقابت با گفتمان رقیب در برابر فشارها آنها را به مراتب ضربه پذیر می کند. بخصوص که برخی مستقل ها نیز چشم به سبد رای اصولگرایان دوخته اند.

۱۲- از آنجا که منتخب ریاست جمهوری تاثیر مستقیمی روی شورا ها دارد این خطر برای اصولگرایان متصور است که هم در جبهه ریاست جمهوری و هم شوراها هزیمت شوند.

۱۳- طرح شعار انتخابات آزاد و حضور مبدع آن در انتخابات با حمایت، تشویق و تشجیع طراحان اصلی این شعار در خارج از مرزها در راستای تحقق شعار برقراری رابطه و سازش شکی باقی نمی گذارد که برنامه ویژه ای برای انتخابات آینده تدارک دیده شده است.