ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 09.05.2013, 13:23
بشار اسد نقشی در آینده سوریه نخواهد داشت

سخنگوی کاخ سفید در جدیدترین اظهارات خود درباره سوریه تأکید کرد که آینده این کشور نمی‌تواند شامل حضور بشار اسد شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، «جی کارنی» سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه اعلام کرد که آینده سوریه نمی تواند شامل حضور «بشار اسد» شود.

وی ادامه داد که آمریکا، آینده سوریه را به صورت آینده‌ای بعد از اسد می‌بیند اما به هرحال به مخالفان سوریه بستگی دارد که در خصوص این مسئله تصمیم گیری کنند که کدام یک از عناصر دولت اسد می توانند در دولت انتقالی سوریه حضور داشته باشند.

سخنگوی کاخ سفید در خصوص موضع آمریکا درباره سوریه یک روز پس از دیدار «جان کری» وزیر خارجه آمریکا با مقامات روسیه در مسکو، گفت: آمریکا و روسیه به زودی کنفرانسی را برگزار می کنند تا راه هایی را برای گفت وگوهای صلح بین دولت و مخالفان سوریه پیدا کنند.

جان کری: اسد جایی در دولت انتقالی سوریه ندارد

جان کری وزیر امور خارجه امریکا روز پنجشنبه در رم و بعد از ملاقات با ناصر جوده وزیر امور خارجه اردن گفت هدف ما در سوریه رسیدن به یک راه حل سیاسی مورد موافقت دو طرف است. آقای کری گفت بشار اسد جایی در دولت انتقالی سوریه ندارد.

درخواست همیشگی ائتلاف اصلی مخالف بشار اسد این بوده که دولت انتقالی و روند صلح باید بدون حضور بشار اسد و مقام‌های امنیتی او باشد.

اوائل این هفته آقای کری با سرگئی لاوروف همتای روسی‌اش ابراز امیدواری کردند که کنفرانس صلح بین المللی اواخر ماه مه از سر گرفته شود.

دیپلماتها می‌گویند سعی دارند  بر اساس یک برنامه انتقالی که به انتخابات منتهی می شود، هر دو طرف را به مذاکره راضی کنند. قدرتهای بزرگ این برنامه را تایید می کنند، اما روشن نیست که آیا بر اساساین برنامه اسد می تواند در آینده سوریه نقشی داشته باشد یا نه.

ایالات متحده از اسد خواسته است از قدرت کناره گیری کند اما روسیه تقاضاهای خارجیان در این مورد را رد می‌کند، اگرچه سعی دارد فاصله خود را با آینده سیاسی اسد حفظ کند.

آمریکا اخیراً تلاش های خود برای منزوی کردن دولت بشار اسد را تشدید کرده است، به طوریکه دولت «باراک اوباما» روز چهارشنبه وعده کمک یکصد میلیون دلاری تحت عنوان بسته کمک های بشردوستانه را به مخالفان سوریه داد.

گزارش‌ها همچنین حاکی است، جان کری امروز، پنجشنبه، این کمک ۱۰۰ میلیون دلاری را در رم اعلام کند.

مقامات آمریکایی اعلام کردند که جان کری همچنین در صدد است امروز، در رم با وزیر خارجه اردن دیدار و گفت وگو کند.

آمریکا تحت عنوان کمک های بشردوستانه، به مخالفان سوری کمک می کند و اخیراً بحث ارائه تجهیزات نظامی به مخالفان سوری در میان سردمداران آمریکایی مطرح شده است.

آمریکا می‌گوید کمک‌های جدید به یک میلیون و ۴۰۰ هزار پناهنده سوری که بسیاری از آنها در اردن هستند و صدها هزار غیرنظامی که همچنان در مرز سوریه اسیر هستند، کمک می کند. با بسته جدید کمک به مخالفان سوری، مجموع کمک‌های باصطلاح بشردوستانه آمریکا در دو سال اخیر به بیش از ۵۱۰ میلیون می رسد.

در همین‌حال اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب  از توافق روسیه و امریکا استقبال کرده است. او روز چهارشنبه گفت طرح روسیه و امریکا درباره سوریه اولین خبر امیدوار کننده درباره کشوری است که به مدت طولانی خوشحال نبوده است.

آقای ابراهیمی گفت این طرح «نخستین گام» است ولی می افزاید انتظار دارد که همه اعضای شورای امنیت سازمان ملل در این امر همکاری کنند.