ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 08.05.2013, 8:15
ایران جوانان عراقی را به جنگ سوریه می‌فرستد

صدای آمریکا: مقامات امنیتی و نمایندگان پارلمان عراق ادعا کرده‌اند گروه های وابسته به ایران جوانان عراقی را با پوشش گردشگری مذهبی به ایران می برند و پس از آموزش با پرداخت مبلغ مناسب، آنها را از طریق هوایی به سوریه می فرستند.

اخبار مربوط به مشارکت تعدادی از جوانان عراقی برای مبارزه در درگیری های سوریه در شرایطی منتشر شده‌اند که تارنمای «آسیای میانه آنلاین» از سرهنگ باسم خلف العبیدی، مامور تیپ سوم منطقه دوم نیروهای حفاظت مرزی عراق نقل کرده است مقامات امنیتی عراق در ٢٨ مارس، ٥ آوریل و ٩ آوریل در گذرگاه مرزی الولید اجساد هفت جوان عراقی ١٧ تا ٣٠ ساله را دریافت کرده اند که در نبردهای داخلی سوریه کشته شده اند.

العبیدی ادعا کرده است: «ما اطلاعاتی در اختیار داریم که ثابت می کند اردوگاه های آموزشی در خاک ایران در نزدیکی مرزهای عراق قرار دارند که به هدف اعزام ستیزه جویان به سوریه به طور اختصاصی به آن ها آموزش می دهند» و سربازان عضو تیپ ابوالفضل العباس از جمله این ستیزه جویان هستند که اتباع عراقی، سوری و لبنانی در آن عضو هستند.

احمد العوانی، نماینده مجلس عراق نیز گفته است که دفتر رئیس مجلس عراق گزارش های امنیتی دریافت کرده است که خبر «مرگ تعدادی از جوانان عراقی در سوریه را تایید می کنند که به نفع رژیم بشار اسد رئیس جمهور سوریه در نبردها شرکت داشته اند».

وی همچنین ادعا کرده است ایران اتباع عراقی و لبنانی را برای شرکت در جنگ در سوریه استخدام می کند و از نیاز مردان جوان به پول و عقاید و تعصبات مذهبی آنها که رهبران دینی عراقی نزدیک به حکومت جمهوری اسلامی به آن ها القا می کنند، سوء استفاده می کند.

العوانی گفته است در گزارش های امنیتی «به پروازهای شبانه میان فرودگاه های نجف، تهران و دمشق برای انتقال مردان مسلحی که توسط نیروی قدس آموزش دیده اند، اشاره شده است». او ایران را به «حمایت از بشار اسد به هر بهایی متهم کرده است» او تاکید کرده اما (ایران) شهروندان خود را قربانی نمی کند و بجای آن مردم عراق و لبنان را برای مبارزه به سوریه می فرستد.

او گفته است ما شواهدی در این زمینه در اختیار داریم و در حال آماده کردن یک پرونده نهایی برای ارائه به مقامات مسئول برای خاتمه دادن به این امر هستیم.
العوانی گفته است «ایران به منبع نگرانی» برای همه کشورهای منطقه تبدیل شده است.

او گفت: «القاعده هم در روند استخدام در همه کشورهای منطقه نقش ابفا می کند، اما القاعده یک سازمان تروریستی و غیررسمی است و در حالیکه ایران یک کار رسمی انجام می دهد». او از مقامات ایران خواسته است تا از «سوء استفاده از نیاز مالی و عرق مذهبی جوانان برای کشاندن آنها به جنگ بزرگی که موجب درگیری فرقه ای در کل منطقه خواهد شد دست بردارند».

حامد المطلک، رایزن کمیته امنیتی دفاعی پارلمان عراق گفته است: «در طی دو هفته گذشته، گزارش هایی از اجساد جوانان عراقی که در سوریه کشته شده اند، به دست ما رسیده است. این افراد برای تیپ ابوالفضل العباس می جنگیده اند و این بر کسی پوشیده نیست».

او به خبرنگار «آسیای میانه آنلاین» گفته است چنین استخدام هایی «نمی توانند به صلح در سوریه و عراقی کمک کنند. اگر استخدام جوانانی که اجسادشان هر روز دارد به عراق برگردانده می شود، ادامه پیدا کند کل منطقه با مخمصه بزرگی مواجه خواهد شد».

شیخ علی الحیدری یکی از روحانیون مسئول حرمین مقدس کاظمیه بغداد گفته است «موضع مقامات مذهبی عراق در بحران سوریه روشن است: راه حل سیاسی و عدم مداخله در امور داخلی سوریه».

او تاکید کرده است: «ما در مقام رهبران مذهبی شیعه و نمایندگان مقامات عالیرتبه در عراق، شرکت در جنگ سوریه به نفع هر یک از طرف درگیری را ممنوع می دانیم. ما حرکت ایران در این زمینه را بی تقصیر نمی دانیم و این کار باعث افزایش جنگ فرقه ای در سوریه و ایجاد تنش دوباره در عراق خواهد شد. ایران باید از تحریک احساسات مذهبی در جهت منافع سیاسی خود در حفظ رژیم اسد دست بردارد».

او گفت: «آنهایی که به آنجا می روند و کشته می شوند را نمی توان شهید دانست چرا که آنها بدون فتوا یا درخواست صادقانه مذهبی برای جهاد به آنجا رفته اند.»