ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 23.04.2013, 12:17
ارتش بشار اسد از سلاح شیمیایی استفاده کرده است

دویچه وله: طبق اظهارات یک ژنرال اسرائيلی، رژیم بشار اسد در پیکار علیه شورشیان در موارد متعدد از سلاح شیمیایی و به احتمال زیاد “گاز سارین” استفاده کرده است. اوباما پیش‌تر چنین اقدامی را “خط قرمز” رژیم بشار اسد خوانده بود.

اسرائيل اتهامات سنگینی به رژیم سوریه وارد می‌کند. ژنرال ایتای برون، رئیس بخش بررسی و تحلیل سازمان امنیت ارتش اسرائیل، روز سه‌شنبه (۲۳ آوریل/۳ اردیبهشت) در کنفرانس انستیتوی مطالعات امنیت ملی این کشور گفت: «طبق اطلاعات ما رژیم اسد در هفته‌های گذشته چند بار و به احتمال قریب به یقین گاز سارین علیه شورشیان به کار برده است».

سارین یک مایع شیمیایی خطرناک است که به سرعت می‌تواند به گاز تبدیل شود. از این ماده برای ساختن جنگ‌افزار شیمیایی استفاده می‌شود. گاز سارین یکی از خطرناک‌ترین گازهای سمی است و قدرت کشندگی آن حتی از گازهای خردل و کلر نیز بیشتر است.

ژنرال برون همچنین گفته است: «بسیار نگران‌کننده است که اسد توانسته از جنگ‌افزار شیمیایی استفاده کند، بدون اینکه غرب واکنش مناسبی نشان دهد».

”خط قرمز” کجاست؟

در هفته‌های گذشته اتهاماتی به رژیم اسد وارد شده بود مبنی بر اینکه در جنگ علیه مخالفان خود از سلاح شیمیایی استفاده کرده است. ولی گفته نشده بود که چگونه سلاحی مورد استفاده این رژیم قرار گرفته است.

آمریکا نیز در حال بررسی موضوع احتمال کاربرد سلاح شیمیایی در منازعه سوریه است. باراک اوباما، رئيس‌جمهوری آمریکا، پیش‌تر به‌صورتی نامشخص گفته بود که کاربرد سلاح شیمیایی “خط قرمز” برای رژیم بشار اسد است.

فرانسه و بریتانیا در تاریخ ۲۵ مارس سال جاری در نامه‌‌ای به بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، نوشته بودند که ارتش رژیم بشار اسد خمپاره‌هایی با مواد شیمیایی غنی‌شده شلیک کرده است. در این نامه آمده که این موضوع از طریق نمونه‌برداری از خاک زمین و مصاحبه با شاهدان عینی تایید شده است.

اپوزیسیون سوریه نیز بارها رژیم بشار اسد را متهم کرده که علیه مخالفان از جنگ‌افزار شیمیایی استفاده می‌کند. ولی این ادعاها تا کنون توسط منابع مستقل تایید نشده است.

سازمان ملل با تشکیل یک کمیسیون بررسی مستقل، از دمشق خواهان رسیدگی به موضوع استفاده احتمالی از سلاح‌های شیمیایی در استان حلب شده است. ولی رژیم اسد تا کنون با سفر اعضای این کمیسیون به سوریه موافقت نکرده است.

ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا هنوز در قبال اتهامات تازه علیه رژیم بشار اسد واکنش نشان نداده‌اند.

ناظران سیاسی هشدار می‌‌دهند که رژیم اسد می‌خواهد به صورت تدریجی از خمپاره‌ها و گلوله‌هایی با مواد شیمیایی غنی‌شده استفاده کند تا ببیند “خط قرمز” واشنگتن دقیقا در کجا کشیده می‌شود و در صورت عبور از این خط آمریکا می‌خواهد چه واکنشی نشان دهد.

ناظران سیاسی همچنین معتقدند که در حال حاضر مداخله نظامی ناتو در سوریه قابل تصور نیست.

نگرانی‌های اسرائیل

به گزارش “اشپیگل آنلاین” بر خلاف عراق در سال ۲۰۰۳، این موضوع که سوریه صاحب جنگ‌افزار شیمیایی است، امری اثبات شده است. خود رژیم سوریه این موضوع را تایید کرده است.

ژنرال اسرائیلی ایتای برون معتقد است که سوریه بیش از هزار تن مواد شیمیایی جنگی در اختیار دارد. وی در کنفرانس یاد شده تصریح کرده است: «این واقعیتی است که اسد از این سلاح‌ها استفاده می‌کند».

اسرائیل نگران است که سلاح‌های شیمیایی به دست مخالفان تندرو رژیم اسد بیفتد. شورشیان سوریه تا کنون موفق شده‌اند یک کارخانه تولید کلر را تحت کنترل خود درآورند. البته در این کارخانه سلاح‌های شیمیایی آماده استفاده وجود ندارد.

ژنرال برون هشدار داده است: «ما باید نگران باشیم که جنگ‌افزار شیمیایی به دست عناصری بیفتد که عاقلانه رفتار نمی‌کنند».