ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 18.04.2013, 6:59
انفجار مهیب در تکزاس آمریکا: دهها کشته و زخمی

دویچه وله: بنا به گزارش شبکه‌های تلویزیونی آمریکا در یک انفجار بزرگ در یک کارخانه کود شیمیایی دست‌کم ۶۰ نفر کشته شده‌اند. این انفجار در بامداد پنج‌شنبه در ایالت تکزاس رخ داده است.

در پی انفجاری در یک کارخانه تولید کود ‌شیمیایی در ایالت تکزاس آمریکا دست‌کم ۶۰ نفر کشته شده‌اند. به گزارش شبکه‌های خبری “سی ان ان” و “سی بی اس”، ابعاد بزرگ این انفجار از سوی جورج اسمیت، رئیس امدادگران محلی نیز تایید شده است.

مقامات محلی تا کنون تنها به “ده‌ها قربانی” اشاره کرده‌اند، اما از اعلام شمار کشته‌شدگان و مجروحان خودداری کرده‌اند.

ریک پری، فرماندار تکزاس گفت: «باید در انتظار گزارش‌های دقیق‌تر از میزان تلفات جانی بود. ما اوضاع را به دقت زیر نظر داریم و سرگرم جمع‌آوری هستیم.»

در تصاویر تلویزیونی ستون بلندی از دود بر فراز کارخانه دیده می‌شود. به گفته رسانه‌های آمریکا، دست‌کم ۸۰ خانه در نزدیکی این کارخانه نیز آسیب‌های جدی دیده‌اند.

در نزدیکی این کارخانه به یک مدرسه و یک خانه سالمندان نیز آسیب‌های اساسی وارد شده است. نیروهای امدادی در زمین ورزشی در کنار کارخانه سرگرم کمک‌رسانی به مجروحان هستند.

از آنجایی که کارخانه دو منبع ذخیره مواد شیمیایی داشته و یکی از آنها در محوطه‌ی بیرونی آن قرار دارد، ماموران آتش‌نشانی از اهالی شهر خواسته‌اند که از کارخانه فاصله بگیرند. هلی‌کوپتر تلویزیون “سی ان ان” نیز مجبور به اتخاذ ارتفاع بیشتری برای تهیه گزارش از محل حادثه شده است.

رسانه‌های آمریکایی گزارش می‌دهند که این انفجار مهیب در بامداد پنج‌شنبه (۱۸ آوریل/۲۹ فروردین) رخ داده است. گفته می‌شود که ده‌ها نفر نیز مجروح شده‌اند. “سی بی اس” تعداد مجروحان را بیش از ۱۰۰ نفر اعلام کرده است.

بر اساس گزارس “سی بی اس”، شعله‌های آتش از فاصله بسیار دور قابل رؤیت بوده و ساختمان کارخانه کود شیمیایی به کلی تخریب شده است. محل دقیق انفجار شهر “وست” در منطقه واکو (Waco) در ایالت تکزاس بوده است. شهر “وست” در حدود ۲۷۰۰ نفر جمعیت دارد و در ۱۳۰ کیلومتری جنوب شهر دالاس واقع شده است.

دلیل این انفجار هنوز روشن نیست. در میان قربانیان شماری از ماموران آتش‌نشانی نیز هستند که برای نجات دیگران به محل حادثه اعزام شده بودند.