ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 16.04.2013, 13:45
سناریوی بازنده نجیب، چاهی در برابر اصلاح‌طلبان

بازتاب: در حالی که با عدم بروز نشانه هایی از کاندیداتوری هاشمی و خاتمی، فضای انتخاباتی یکسویه و سردی در حال شکل گیری است، سناریوی «بازنده نجیب»، محصول کمیته مهندسی انتخابات، تداعی کننده ضرب المثل «آش نخورده و دهان سوخته» برای اصلاح طلبان و منتقدین واقعی دولت است.

به گزارش خبرنگار «بازتاب»، فضای کشور در پایان فرودین ماه و در فاصله دو ماه مانده تا انتخابات ریاست جمهوری، آنچنان سرد و بی تفاوت است که نه برنامه میزگرد و مناظره در دانشگاه ها برگزار می گردد و نه توجهی از مردم به کاندیداها می شود.

تنها تحرک موجود، برنامه های از پیش تعیین شده و تبلیغاتی کاندیداها در تهران و سایر شهرستانها که با صرف هزینه های سنگین و دادن سرویسهای مختلف به شرکت کنندگان با هدف پرکردن سالن برای گرفتن عکس تبلیغاتی انجام می شود و هیچ تضمینی وجود ندارد که حتی شرکت کنندگان در همین برنامه ها نیز رای خود را به کاندیدای مذکور بدهند، چه رسد به آن که با انگیزه درونی در ستاد وی فعالیت کنند.

در این میان، به نظر می رسد تنها تکمیل کننده این انتخابات سرد، سناریوی «بازنده نجیب» است که در غیاب چهره های اصلی اصلاح طلبان، با حضور چهره های دست دوم و سوم، پازل انتخابات را تکمیل کنند.

براساس این سناریو، شمار کاندیداهای موجود در این دوره انتخابات، دو رقمی خواهد بود که در این میان سهم اصلاح طلبان، سه کاندیدای دسته دوم و سوم می باشد.

در این میان، با توجه به شبکه متمرکز اجتماعی اصولگرایان، رای این طیف قابل هدایت به کاندیدای اصلی خود خواهد بود ، اما آرای کاندیداهای اصلاح طلبان اولا دچار ریزش شدید شده و ثانیا بین چند نفر تقسیم خواهد شد.

به دلیل عدم برآورده شدن انتظارات در مورد گشایش فضای کشور در آستانه انتخابات، و همچنین عدم حضور کاندیداهای طراز اول اصلاح طلبان، بخش قابل توجهی از هواداران اجتماعی این طیف، در انتخابات شرکت نمی کنند و بخش باقی مانده نیز به دلیل آن که در طیف های مختلف اصلاح طلبان دسته بندی می شوند، آرایشان بین کاندیداهای مختلف پخش خواهد شد.

از این رو بهترین روش برای حضور پرفایده و بی‌خطر اصلاح طلبان در انتخابات، سناریوی بازنده نجیب است که بر اساس این سناریو، چند نفراز کاندیداهای درجه دو و سه اصلاح طلب در انتخابات حضور می یابند و از مجموع حدود ۱۵ میلیون رای ظرفیت اصلاح‌طلبان، حد اکثر یک سوم آن به پای صندوق های رای کشیده شده و بین این چند کاندیدا تقسیم می‌گردد که سهم هریک بین یک تا دو میلیون رای خواهد بود. پس از رای گیری هم این کاندیداها بلافاصله با صدور اطلاعیه‌ای شکست را پذیرفته و از طرف نظام نیز از نجابت و رقابت سالم و بااخلاق آنها تقدیر خواهد شد.

در گام بعدی با بزرگنمایی انتساب این کاندیداها به هاشمی و خاتمی، بر ریزش آرا و پایگاه اجتماعی این دو نفر بر اثر عملکردشان در فتنه تاکید خواهد شد؛ بویژه حضور فرزندان هاشمی در مراسم کاندیداتوری و تبلیغات انتخاباتی حسن روحانی، یا تصاویر مشترک عارف به عنوان معاون اول خاتمی، ده ها بار از صداوسیما پخش خواهد شد.

در این میان به نظر می رسد سناریوی بازنده نجیب، بزرگترین چاه پیش روی اصلاح طلبان است که مانند ضرب المثل آش نخورده و دهان سوخته، هم امکان و احتمال پیروزی را در رقابتهای انتخاباتی می‌گیرد و هم برچسب شکست و جامه ناکامی را بر آنها خواهد پوشاند و از این رو سه راه متصور برای مقابله با این سناریو متصور است:

1- اصلاح طلبان و منتقدین با کاندیداهای طراز اول خود یعنی هاشمی و خاتمی در انتخابات شرکت کنند.

2- طیف مذکور بدون تحریم، از حضور فعالی که بعدا شکست کل جبهه آنها از آن نتیجه گیری شود، در انتخابات حضور نیابند.

3- اگر بنا به معرفی کاندیدایی غیر از هاشمی یا خاتمی است، فرد و یا تیمی معرفی شود که بر خلاف کاندیداهای فعلی، امکان رای آوری بالایی داشته باشد و بر روی وی میان اصلاح طبان اجماع شود.