ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 14.04.2013, 12:20
بلوکه شدن میلیاردها دلار حاصل از فروش نفت

ظاهرا یک راه دولت ایران برای دور زدن تحریم‌های بین‌المللی، انتقال پول فروش نفت به حساب‌های بانکی «افراد» بوده است. به عنوان مثال سایت بازتاب نوشته است، میلیاردها دلار از پول نفت بهانه دور زدن تحریم‌ها به «بابک زنجانی» داده شده  است. اکنون با تحریم این افراد  این پول‌ها در خطر بلوکه شدن قرار گرفته است. به جز بابک زنجانی هم اکنون  تعدادی دیگر از افراد نیز به همین شکل درحال دریافت اموال و پول نفت ایران برای دور زدن تحریم‌ها هستند!

سایت بازتاب نوشت:

در حالی که سایت بازتاب پیش از این بارها نسبت به خطرات انتقال پول به افراد به بهانه دور زدن تحریم ها هشدار داده بود، میلیاردها دلار از پول نفت که بهانه دور زدن تحریم ها به بابک زنجانی داده شده بود، در خطر بلوکه شدن قرار گرفت.

«بازتاب» با وجود آن که از ابتدای فعالیتهای اقتصادی آقای زنجانی با پول بیت المال از اقدامات وی مطلع بود، اما برای جلوگیری از سوءاستفاده بیگانگان از موضوع، این پرونده را افشا نکرده بود، تا حدود ۴ ماه قبل که نام بابک زنجانی در فهرست تحریم اتحادیه اروپا قرار گرفت و سایت بازتاب در گزارشهایی به سوابق ، ماهیت و تخلفات وی پرداخت.

این در حالی بود که قبل از آن هم بازتاب در گزارش های منحصر به فردی با موضوع دور زدن تحریم، درباره اقدامات بی‌حساب و کتاب برخی نهادها در قرار دادن پول بیت المال در اختیار افراد مختلف، بدون طی مقدمات قانونی و رعایت مسایل کارشناسی هشدارداده و تصریح کرده بود که این گونه دور زدن تحریم ها، به بالا کشیدن شدن بیت المال منجر خواهد شد.

با این وجود، منتفع شدن تعدادی از نیروهای خودسر امنیتی از افرادی نظیر بابک زنجانی، موجب شد تا به هشدارهای دلسوزانه بازتاب توجهی نشود و ۴ ماه فرصت طلایی برای پس گرفتن اموال بیت المال از بابک زنجانی و تسویه حساب با وی از دست برود تا امروز که دولت ایالات متحده وی را در فهرست سیاه قرار داده است، خطر بلوکه شدن میلیاردها دلار، اموال کشور را تهدید کند.

جالب اینجاست که بابک زنجانی که تا پیش از این رفتاری کاملا مغایر با احکام اسلامی داشت، به محض صدور این حکم در حال تغییر ظاهر به یک حزب اللهی دوآتشه است و سعی می کند مواضعی علیه استکبار جهانی بگیرد.

در این شرایط، بازتاب ضمن تاکید بر هشدار قبلی خود، از مسئولان مربوطه می خواهد تا دیرتر نشده، نسبت به رویه جاری در دور زدن تحریم ها تجدید نظر کرده و حداقل اصول قانونی و امنیتی را در انتقال اموال بیت المال رعایت کنند.

هم اکنون به جز بابک زنجانی، تعدادی دیگر از افراد نیز به همین شکل در حال دریافت اموال و نفت ایران برای دور زدن تحریم ها هستند، بدون آن که منافع بیت المال رعایت شود و در این میان منافع سرشار این اقدام برای این افراد، موجب شده تا آنها برخی از مسئولین مربوط در وزارت نفت و دستگاه های نظارتی را هم از موضوع منتفع کنند تا آنها این اقدامات را تئوریزه کنند و از این شیوه دور زدن تحریم ها دفاع کنند.

این در حالی است که روش اصولی دور زدن تحریم‌ها، بر تاسیس شرکتها و تراست های پوششی استوار است که در نهایت مالکیت آنها متعلق به بیت المال است، اما در زنجیره‌ای تو در تو پنهان شده‌اند، و نمونه های موفقی از این اقدام که از سلامت و امنیت کامل برخودار است، می‌تواند راهگشای موضوع باشد.

از سوی دیگر، انتشار اسنادی درباره بلوکه شدن هشت میلیارد یورو از اموال بابک زنجانی در بانک توکیو توسط رسانه‌ای تازه تاسیس که ظاهرا متعلق به بابک زنجانی است، بیش از پیش اصل وجود پول نفت را در اختیار وی را در تردید قرار داده است.

این که بابک زنجانی توسط برخی بانک‌های تازه تاسیس وانمود می‌کند میلیاردها دلار پول نقد در اختیار دارد، اما این ادعا هیچ گاه به یک خط بانکی تبدیل نمی‌شود، بیش از پیش تردیدها درباره ارتباطات وی با بیگانه را افزایش می‌دهد که به اسم این بلوکه شدن اموال نیز پوشش و بهانه‌ای برای بازنگردان بدهی پول نفت به کشور پیدا کرده است.