ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 06.04.2013, 16:51
پایان مذاکرات آلماتی ۲؛ توافقی بدست نیامد!

دویچه وله: مذاکرات میان نمایندگان ایران و شش قدرت جهانی درباره برنامه اتمی جمهوری اسلامی در شهر آلماتی قزاقستان بدون دستیابی به نتیجه‌ای پایان یافت. برای دور بعد مذاکرات نیز زمان و مکان مشخصی تعیین نشد.

به گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی از آلماتی قزاقستان، مذاکرات نمایندگان ایران و گروه ۱+۵ بعد از ظهر روز شنبه ۶ آوریل بدون دستیابی به نتیجه‌ی مشخصی پایان یافت.

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سرپرست هیات مذاکرات شش قدرت جهانی در آلماتی پس از پایان گفت‌وگوهای دو روزه اعلام کرد که مواضع دو طرف از هم‌دیگر بسیار دور است.

اشتون گفت: ما مذاکرات طولانی و فشرده‌ای داشتیم، اما روشن شد که ماهیت مواضع دو طرف از هم‌دیگر بسیار دور است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در باره زمان و مکان بعدی مذاکرات میان دو طرف چیزی نگفت. با این‌حال تاکید کرد که ۱+۵ هنوز هم به مذاکره با ایران ادامه می‌دهد. اشتون گفت، نخست به کشورهایمان باز می‌گردیم و سپس با دکتر جلیلی تماس خواهیم گرفت تا ببینیم چگونه می‌شود گفت‌وگوها را ادامه داد.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه و نماینده این کشور در گروه ۱+۵ پس از پایان مذاکرات دو روزه آلماتی گفت، میان دو طرف مذاکره‌کننده “تفاهم متقابل” وجود ندارد.

ریابکوف افزود، از نگاه ایران، مواضع کشورهای غربی حاضر در گروه ۱+۵ “کمی ناامیدکننده” است. نماینده روسیه در ادامه اظهاراتش از “حق ایران برای غنی‌سازی اورانیوم” زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دفاع کرد و گفت، مسکو مخالف تحریم‌های یکجانبه علیه ایران است.

خبرگزاری‌ها به نقل از دیپلمات‌های روسی گزارش داده‌اند درباره زمان و مکان دور بعدی مذاکرات نیز قرار مشخصی تعیین نشده است.

اظهارات سعید جلیلی

سعید جلیلی، سرپرست هیئت نمایندگی ایران در مذاکرات آلماتی در کنفرانس خبری خود پس از پایان مذاکرات، به‌طور غیرمستقیم گروه ۱+۵ را مسئول شکست این مذاکرات معرفی کرد. او گفت، قدرت‌های بزرگ باید در برابر ملت ایران اعتمادسازی کنند. به این منظور آنها باید تلاش کنند “صداقت” خود را نشان داده و رفتار “اعتمادساز” در پیش بگیرند.

جلیلی درباره پایان بدون نتیجه مذاکرات گفت: نمایندگان گروه ۱+۵ خواستار آن بودند که نتایج گفت‌وگوها را به پایتخت‌های خود منتقل کنند. او نیز همانند اشتون تایید کرد که درباره چگونگی ادامه مذاکرات با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تماس تلفنی خواهد بود.

ساعتی پیش از انتشار خبر پایان بدون نتیجه مذاکرات آلماتی ۲، سایت خبری “بازتاب” که از منتقدان دولت احمدی‌نژاد به شمار می‌رود از شکست مذاکرات آلماتی خبر داده بود.

بازتاب نوشت: «با وجود فضاسازی‌های صورت گرفته در داخل و خارج از کشور برای موفق نشان دادن مذاکرات، مذاکرات آلماتی بدون هیچ‌گونه نتیجه مشخصی پایان می‌یابد.»

یک دیپلمات آگاه از متن مذاکرات به خبرنگار «بازتاب» گفته است: «پیشنهاد ایران با محوریت تعلیق غنی سازی ۲۰ درصد در ایران و انجام آن در روسیه و سپس ارسال پودر اورانیوم غنی شده به ایران برای تبدیل به میله سوخت، با استقبال طرف مقابل همراه نشده است.»

به گزارش “بازتاب”، ایران در مقابل این تعلیق، امتیازاتی را از قبیل رفع تحریم تسلیحاتی خواستار شده بود که با مخالفت اعضای ۱+۵، حتی روسیه و چین روبرو شده است.