ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 31.03.2013, 7:24
احمد صدرحاج سیدجوادی درگذشت

احمد صدرحاج سیدجوادی، از فعالین سیاسی پر سابقه ملی ایران روز یکشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۲ در سن ۹۶ سالگی در تهران درگذشت. او از اعضای اولیه و بنیانگذار نهضت آزادی ایران و از اعضای فعال نهضت مقاومت ملی، دادستان تهران، عضو شورای انقلاب، وزیر دادگستری، وزیر کشور، نماینده مردم قزوین در اولین دوره مجلس شورا پیش و پس از انقلاب بوده است.

او فارغ‌التحصیل رشتهٔ حقوق و دارای مدرک دکترای علوم سیاسی است. وی در پیش از انقلاب وکالت تعدادی از مخالفان حکومت پهلوی از جمله علی شریعتی، سید علی خامنه‌ای، حسینعلی منتظری را بر عهده داشت. پس از انقلاب نیز او بارها پیش و  بازداشت و محاکمه شده‌است.

وی در سال ۱۳۸۰ نیز توسط اطلاعات سپاه در سن ۸۴ سالگی همراه با دیگر اعضای نهضت آزادی بازداشت شد و پیر‌ترین زندانی سیاسی تاریخ جمهوری اسلامی لقب گرفت. صدرحاج سیدجوادی پس از آزادی محل مراجعه خانواده‌های بازداشت شدگان نهضت آزادی بود و در سال ۱۳۸۱ دبیرکل نهضت آزادی به خاطر زحماتش از او تقدیر به عمل آورد.

دکتر احمد صدر حاج سید جوادی در ۱۵ بهمن ۱۳۹۰ در نامه‌ای خطاب به مردم ایران به عنوان یکی از  افرادی كه در تاسیس  نظام جمهوری اسلامی و مدیریت انقلاب سال ۱۳۵۷ نقش داشته از خساراتی این انقلاب و نظام به مردم ایران وارد آورده بود عذرخواهی کرد.

او در این نامه نوشت: «در شامگاه عمر و در آستانه‌ی سی و سومین سالگرد پیروی انقلاب اسلامی و در سالروز پذیرش مسوولیت از سوی دولت موقت زنده یاد مهندس مهدی بازرگان، به عنوان احدی از یاران و همراهان ایشان در دولت موقت و در نهضت آزادی ایران، بر خود واجب دانستم به مسوولیت دیگر خویش یعنی پذیرش قصور و نارسایی‌ها و خسارات مادی و معنوی كه از رهگذار عملكرد و سیاست‌گزاری‌های مسوولان نظام جمهوری اسلامی ایران، طی بیش از سه دهه حكم‌رانی به مردم و كشور تحمیل شده است، به عنوان احدی از افرادی كه در تاسیس این نظام و مدیریت انقلاب نقشی ایفا كرده‌ است، پوزش خواسته و اظهار تاسف می‌كنم.»

اطلاعات بیشتر در باره احمد صدر حاج سیدجوادی