ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 17.03.2013, 10:55
آغاز فعالیت انتخاباتی سپاه در حمایت از ولایتی

بر اساس گزارش های موجود، مجموعه های مرتبط با سپاه در حال سازماندهی نیروهای خود برای حمایت از علی اکبر ولایتی هستند و به نظر می رسد تا این لحظه، نظر بخش اقتدارگرا و انتصابی حاکمیت به نظر ولایتی نزدیک تر است.

به گزارش کلمه، ائتلاف ۱+۲ که از حداد عادل، ولایتی و قالیباف تشکیل شده است، اخیرا نام “ائتلاف برای پیشرفت” را برای خود انتخاب کرده و در تلاش برای کسب نظر رهبری جهت اعلام نامزد نهایی است. تحرکات اخیر سپاه اما نشان می دهد که مشاور امور بین الملل رهبری بیش از دیگران مد نظر است و در مقابل، سپاه به شکل غیر منتظره‌ای در حال تبلیغ علیه شهردار تهران است.

اگرچه تجربه حمایت ها از قالیباف در انتخابات ۸۴ و تغییر نظر در آخرین روزها به نفع احمدی نژاد، نشان داد که روی ثبات نظر حاکمیت در این باره نمی توان حساب چندانی باز کرد، اما قرائن متعدد موجود نشان می دهد که تا کنون نظر رهبری به ولایتی نزدیک تر است. هرچند ناظران سیاسی معتقدند که حداد عادل، جلیلی و منوچهر متکی ممکن است کاندیداهای بعدی مورد نظر باشند.

به تازگی سپاه پاسداران از بازنشستگان این نیرو برای شرکت در یک گردهمایی دعوت کرده است که در آن بالغ بر ۲۰۰۰ نفر از بازنشستگان حضور یافته‌اند. در این گردهمایی به حاضران اعلام شده که کاندیدای سپاه از ائتلاف ۱+۲ انتخاب خواهد شد که به احتمال زیاد کسی جز علی اکبر ولایتی نیست.

گزارش های رسیده از این نشست حاکی از آن است که در این نشست، فرماندهان سپاه با ارائه تحلیل‌های سیاسی جهت دار و جناحی، خواستار آمادگی برای «فتنه های بزرگتر از فتنه ۸۸» شده و از سازماندهی نیروهای سپاه و بسیج در قالب گروه های ۱۱ نفره برای «عملیات حضور در انتخابات و رأی گیری و پس آن» سخن گفته‌اند.

گزارش‌های دیگری که از اردوی حلقه‌های صالحین وابسته به بسیج می رسد، حاکی از تبلیغ شدید بین این حلقه ها و نیروهای بسیج برای کاندیداتوری ولایتی است. مربیان اردو که عمدتا از فرماندهان ارشد سازمان بسیج مستضعفین و مسئولان نمایندگی ولی فقیه در این سازمان بوده‌اند، ولایتی را ولایت‌پذیرتر از دیگر نامزدهای مطرح و دارای شانس بیشتر برای پیروزی در انتخابات دانسته‌اند.

در این اردوی آموزشی و سیاسی که ویژه نیروهای ارشد رده های مقاومت بسیج شهر تهران بوده و در شهر مشهد برگزار شده، مربیان نسبت به «فتنه ۹۲» هشدار داده‌اند و آن را شدیدتر از اعتراضات سال ۸۸ دانسته‌اند، خطر اطرافیان احمدی‌نژاد را بیشتر از سبزها و اصلاح‌طلبان دانسته و در عین حال نسبت به هرگونه تحریک چهره‌های اصلاح طلب هشدار داده‌اند. از قالیباف و عملکرد او در شهرداری نیز به شدت انتقاد کرده‌اند و در نهایت خواستار به کارگیری همه توان و استعداد بسیجیان به نفع علی اکبر ولایتی شده اند.

سردار نقدی در سخنرانی افتتاحیه این اردو، گفته است: «نظام ولایی یعنی اینکه ما پدر می‌خواهیم و مهم نیست پدر ما کیست، مهم این است که ما تحت هر شرایطی از ولی فقیه و پدر معنوی خودمان تبعیت و حمایت کنیم. برای ما آنچه که ولی فقیه می‌گوید و می خواهد ملاک است و هیچ فرد و شخصیتی با هر سابقه و جایگاهی که باشد اهمیتی ندارد.»

وی همچنین خطاب به حاضران گفته است که این اردوها قرار است «یکی از مراحل جذب و شناسایی و تربیت مدیران ارشد نظام» باشد، چرا که «مراکزی مثل دانشگاه امام صادق(ع) که با هدف تربیت مدیران ارشد نظام راه اندازی شده بود، مرده است و دیگر امیدی به چنین مراکزی نیست؛ چون خروجی این دانشگاه و مراکز شبیه آن مطلوب نظام نیست.» نقدی به بسیجیان حاضر در اردوی مشهد گفته است: «چشم امید نظام به شما و همین دوره‌ها است و هر چقدر شما در این اردوها بهتر و قوی‌تر شرکت کنید، به دلیل نظارتی که بر عملکرد شماست در گزینش‌های بعدی مورد توجه خواهید بود.»

مربیان این اردوها که به شدت مبلغ ولایتی بوده‌اند، از محمدباقر قالیباف دیگر عضو ائتلاف ۱+۲ به شدت انتقاد کرده و عملکرد او در شهرداری تهران را سرشار از فساد مالی و فعالیت‌های نمایشی خوانده و گفته‌اند که قالیباف «برای کسب آرای مردم دست به هر کاری می زند، خطر او از احمدی نژاد بیشتر است و در فرصتی کوتاه تر از احمدی نژاد به همان مسیر (تقابل با خامنه‌ای) خواهد رفت.»

شرکت کنندگان در این اردو که از چهارم تا هشتم اسفندماه برگزار شده، همه روزه در جلسات مختلف تحلیل سیاسی، مباحث اقتصادی، شیوه های عضوگیری، حفاظت اطلاعات و … شرکت داشته‌اند و از آنها خواسته شده که به شیوه شرکت‌های هرمی، هر یک به عنوان سرحلقه جمعی را جذب و تحت آموزش و هدایت خود قرار دهند تا در صورت ضرورت از کمک آنها استفاده شود.

فرماندهان و مربیان در این اردو علیه اصلاح‌طلبان، هاشمی رفسنجانی، قالیباف و مشایی با تندی و توهین صریح سخن می‌گفتند و به حاضران اجازه سوال یا اعتراض هم داده نمی شد. تنها در یک مورد، وقتی سردار کاظمینی از فرماندهان سازمان بسیج در حال انتقاد از قهر ۱۱ روزه احمدی نژاد بود، با اعتراض اعضای بسیج نهاد ریاست جمهوری مواجه شد.

از مهمترین بخش های این اردو، آموزش های مربوط به سرکوب ناآرامی های شهری بوده و به حاضران گفته شده که ممکن است جریان انحرافی دولت فضای لازم را برای ایجاد اغتشاش در انتخابات سال ۹۲ ایجاد کند. همچنین از شرکت کنندگان اردو موکدا خواسته می‌شد تنها روزنامه‌های کیهان و جوان را مطالعه کنند.