ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 13.03.2013, 10:00
تمدید وضعیت اضطراری امریکا در ارتباط با ایران

آمریکا وضعیت اضطراری در ارتباط با ایران را برای یک دوره یک ساله دیگر تمدید کرده است.

دفتر رسانه‌ای کاخ سفید متن دستور باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا را منتشر کرده که در آن آمده است که فرمان اجرایی برقراری “وضعیت اضطراری ملی در ارتباط با ایران” که از پانزدهم ماه مارس سال ۱۹۹۵ برقرار بوده است به مدت یک سال دیگر تمدید می‌شود.

در متن دستور آقای اوباما آمده است که “اقدامات و سیاست‌های دولت ایران همچنان تهدیدی غیرمتعارف و فوق‌العاده را متوجه امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد ایالات متحده می کند.”

به گزارش بی بی سی، رئیس جمهوری آمریکا در ادامه دستور خود گفته است که به دلیل این تهدیدها، لازم می بیند فرمان اجرایی مورخ سال ١٩٩٥ در مورد ایران تا پس از زمان انقضای آن در ١٥ مارس ٢٠١٣ همچنان به قوت خود باقی باشد و به همین دلیل، این وضعیت را به مدت یک سال دیگر تمدید می کند.

علاوه بر فرمان اجرایی سال ١٩٩٥، در نوامبر سال ١٩٧٩ نیز رئیس جمهوری وقت ایالات متحده در واکنش نسبت به گروگانگیری کارکنان سفارت آن کشور در تهران و وخامت روابط دو جانبه، با صدور فرمان اجرایی دیگری، وضعیت اضطراری در ارتباط با ایران را برقرار کرد که آن فرمان نیز در ماه نوامبر سال ٢٠١٢ - پائیز سال گذشته - به مدت یک سال تمدید شد.

این فرمان‌ها بر اساس “قانون اختیارات اقتصادی اضطراری بین المللی” امضا و اجرایی می شود.

وضعیت اضطراری و تحریم ایران

“قانون اختیارات اقتصادی اضطراری بین المللی” در سال ١٩٧٧ به تصویب کنگره و امضای رئیس جمهوری وقت آمریکا رسید و براساس آن، به رئیس جمهوری اجازه داده شده است تا با اعلام وضعیت اضطراری ملی در واکنش به “تهدید غیرمتعارف و فوق العاده نسبت به امنیت ایالات متحده از سوی منبع خارجی” روابط تجاری آمریکا با آن منبع را “تنظیم کند.”

“منبع تهدید” مورد اشاره در این قانون می‌تواند کلا در خارج از خاک ایالات متحده واقع یا بخشی از آن داخلی و بخشی دیگر خارجی واقع شده باشد. اجازه “تنظیم” روابط تجاری از جمله شامل توقف معاملات، مسدود کردن دارایی‌ها و در صورت حمله نظامی به خاک آمریکا، ضبط اموال طرف متخاصم است.

این قانون بر اساس “قانون وضعیت اضطراری ملی” تصویب شد که رئیس جمهوری را ملزم می‌کند پس از اعلام وضعیت اضطراری، هر ساله آن را تمدید کند. وضعیت اضطراری بین‌المللی می‌تواند با مصوبه کنگره، ایالات متحده لغو شود.

آقای اوباما در مقدمه دستور اخیر خودیادآور شده است که در ماه مه سال ١٩٩٥، رئیس جمهوی وقت آمریکا، فرمان وضع تحریم های گسترده علیه ایران را “تا رفع تهدیدها از سوی آن کشور” صادر کرد و در ماه اوت سال ١٩٩٧، با صدور فرمان دیگری، محتوای آن فرمان را تشریح کرد.

باراک اوباما آمریکا افزوده است که او نیز در تکمیل این محدودیت‌ها، اقدامات دیگری را طی چند فرمان اجرایی از سال ٢٠١٠ تا ٢٠١٠ به اجرا گذاشته است.

ایالات متحده در سال های اخیر، در واکنش به ادامه فعالیت های هسته‌ای جمهوری اسلامی، تحریم های گسترده تری را علیه ایران وضع کرده است.

برخی از این تحریم ها، از جمله تحریم شبکه بانکی جمهوری اسلامی که از اوایل سال گذشته میلادی به اجرا در آمد، باعث محدودیت قابل توجه در مبادلات ارزی ایران شده است.