ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 13.03.2013, 9:59
نخستین ایستگاه تلویزیونی اینترنتی در افغانستان

نخستین ایستگاه تلویزیونی اینترنتی موسوم به گلوباکس در افغانستان راه اندازی شده است.

به گزارش بی بی سی، مسئولان این رسانه می‌گویند هدف از راه انداری این تلویزیون ارائه تصویری متفاوت از افغانستان به افغان‌های خارج از کشور است.

ضیاءالدین بختیار می‌گوید که افغان‌های ساکن خارج از افغانستان، کشورشان را تنها با نام جنگ و خشونت می‌شناسند.

آقای بختیار گفت که بیشتر مخاطبان برنامه‌های این رسانه، افغان‌های بیرون از کشور هستند.

او افزود:”گروه مورد نظر ما تنها افغان‌های داخل کشور نیستند، بلکه افغان‌هایی که در بیرون از کشور زندگی می‌کنند نیز مخاطبان ما هستند. با آن‌که سرعت اینترنت در افغانستان خیلی پایین است، اما شیوه نشرات ما طوری است که می‌توان با اینترنت باسرعت پایین هم آن را تماشا کرد.”

در افغانستان بیش ازچهل ایستگاه تلویزیون خصوصی فعالیت دارند که از طریق آنتن‌های محلی و برخی دیگر از طریق ماهواره قابل دیدن است.

با اینهمه، دختران و پسران جوانی که در کابل برای راه اندازی تلویزیون اینترنتی گرد هم آمده‌اند، معتقدند که جای چنین رسانه‌ای در بازار رسانه‌ای افغانستان خالی بود.

رسانه بدون ‘خبر جنگ’

تعداد برنامه‌های این تلویزیون به حدود بیست برنامه می‌رسد که برخی از آنها در دوبی تولید می‌شود و موضوعات آنها را مد، ورزش و سینما تشکیل می‌دهد.

مسایل فرهنگی، اجتماعی، جوانان، فناوری، از موضوع‌های دیگر برنامه‌های آن است، اما سیاست و جنگ در این میان جایی ندارد.

این تلویزیون روزانه دو ساعت برنامه پخش می‌کند و هر برنامه از ده تا پانزده دقیقه طول دارد.

اکثر دست اندرکاران گلوباکس جوانان و خبرنگاران آماتور هستند.

فاطمه محسنی از مجریان این رسانه اینترنتی است. خانم محسنی می‌گوید با آن‌که فرصت‌های کاری برای زنان در عرصه خبرنگاری فراهم شده اما محدودیت‌هایی هم هنوز وجود دارد.

وی می‌گوید:”در گذشته ما شاهد بودیم که زنان نمی‌توانستند در بیرون منزل کار کنند. اما حالا محیط برایشان مساعد شده و می‌توانند در بیرون کار کنند و همان‌طوری که دوست دارند از منزل بیرون شوند.”

خانم محسنی افزود: “خودم خیلی عاشق کارم هستم، چون در چیزی که عشق و علاقه وجود نداشته باشد، آدم نمی‌تواند پیشرفت کند. چون کارم را خیلی دوست دارم می‌خواهم روزی بهترین خبرنگار زن باشم.”

مخاطبان جوان

“اندیشه روز” یکی از برنامه‌های گلوباکس است که تهیه کنندگان آن هر روز یک موضوع فرهنگی یا اجتماعی را با جوانان در میان می‌گذارند.

ادریس بارکزی مجری این برنامه می‌گوید که تلاش دارد مخاطبانش را راضی نگه دارد. وی می‌گوید: “بسیار خوشحالم که افغان‌ها از برنامه‌هایم استقبال می‌کنند. چون از موضوعاتی که آنها آگاه نیستند می‌توانند از طریق برنامه اندیشه روز اطلاع حاصل کنند.”

مسئولان گلوباکس می‌گویند روزانه صدها نفر در سراسر جهان برنامه‌هایشان را تماشا می‌کنند، اما می‌گویند هنوز این آمار مخاطبان برای آنها قناعت بخش نیست.

آنها می‌گویند که انتظار دارند برنامه‌های این رسانه بخشی از تلاش‌ها برای ساختن آینده جوانان افغان باشد.