ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 08.03.2013, 8:12
موج گسترده بازداشت فعالین مدنی کُرد

یک منبع محلی به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت که نیروهای اداره‌ اطلاعات شهرستان مهاباد در طول هفته‌های گذشته چندین تن از فعالین مدنی و شهروندان کُرد را در این شهر بازداشت و به بازداشتگاه ستاد خبری اداره‌ اطلاعات این شهر منتقل کرده‌اند و به دلیل تهدید خانواده‌ها برای صحبت نکردن در مورد فرزندانشان، هویت تعدادی از بازداشت شد‌گان مشخص هنوز نشده است. منابع مطلع محلی از بازداشت حداقل ۱۰ فعال مدنی و شهروند کُرد در طی هفته‌های گذشته خبر داده‌اند. همچنین نیروهای اداره‌ اطلاعات شهرستان سنندج روز پنج شنبه ۱۷ اسفندماه اقدام به بازداشت ۵ تن از فعالین کارگری شهر سنندج کردند.

این فعال حقوق بشر به کمپین گفت: نیروهای اداره‌ اطلاعات در روز دوشنبه ۲۹ بهمن ماه یک دانش آموز کُرد به نام فرزاد سامانی در داخل شهر مهاباد بازداشت کرده و به بازداشتگاه ستاد خبری منتقل کرده‌اند و همزمان پسر دائی او نیز در منطقه‌ دیگری از شهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. همچنین اخباری مبنی بر بازداشت گسترده‌ افراد دیگری در این زمینه وجود دارد ولی به دلیل فشارها وارده بر خانواده هویت افراد دیگر مشخص نشده است.. نیروهای اداره‌ اطلاعات بعد از ۵ روز بازداشت فرزاد سامانی به منزل پدری وی یورش برده و ضمن بازرسی و بی‌احترامی به اعضای خانواده‌ او، برادر بزرگتر وی به نام فاروق سامانی که هنرمند و از زندانیان سیاسی سابق بوده است، بازداشت کرده و با خود به بازداشتگاه ستاد خبری منتقل کرده‌اند. همچنین در روز سه شنبه ۷ اسفندماه نیروهای امنیتی یک فعال فرهنگی و از زندانیان سیاسی سابق کُرد به نام رسول خضرمروت را نیز بازداشت کرده‌اند. از علت بازداشت این افراد همچنان اطلاعی بدست نیامده است و تنها افراد بازداشت شده به صورت کوتاه با خانواده‌ خویش تماس گرفته و از نگهداری خویش در بازداشتگاه ستاد خبری اداره‌ اطلاعات مهاباد خبر داده‌اند.»

در ادامه‌ موج جدید گسترده بازداشت فعالین کُرد، قاسم احمدی از فعالین دانشجوی سابق کُرد و سردبیر سابق نشریه دانشجویی ” روژڤ ” روز چهارشنبه ۱۶ اسفندماه بعد از احضار به ستاد خبری اداره‌ اطلاعات مهاباد متعاقبا بازداشت شده است. نیروهای امنیتی همچنین به منزل او مراجعه کرده و اقدام به بازرسی منزل و ضبط کامپیوتر و تعدادی از وسائل شخصی او کرده‌اند. همچنین روز بعد پنج شنبه ۱۷ اسفندماه نیروهای امنیتی به منزل خسرو کُرپور مدیر آژانس خبری ” موکریان نیوز ” مراجعه کرده و بعد از بازرسی منزل اقدام به بازداشت او کرده‌اند.

همچنین نیروهای اداره‌ اطلاعات شهر سنندج بامداد امروز پنج شنبه ۱۷ اسفندماه با یورش همزمان به منزل و محل کار پنج تن از فعالین کارگری، اقدام به بازداشت خالد حسینی، حامد محمدنژاد، بهزاد فرج الهی، وفا قادری و علی آزادی کرده‌اند. همه این افراد عضو کمیته‌ هماهنگی برای ایجاد تشکلات کارگری بوده‌اند.

موج گسترده بازداشت فعالین مدنی کُرد در طی ماههای گذشته روند صعوی داشته و در بهمن ماه نیز تعدادی از فعالین دانشجویی کُرد مریوانی بازداشت شده بودند که بعد از حدود یک ماه این افراد با تودیع وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت از زندان آزاد شده بودند