ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 07.03.2013, 15:51
ایران از چشم اعراب و مسلمانان افتاده است

بی بی سی: نتایج یک نظرسنجی که اخیرا در ۱۷ کشور عربی و ۳ کشور اسلامی غیر عربی انجام شده، نشان می دهد که نگاه اعراب و مسلمانان به ایران نسبت به شش سال پیش تغییر کرده و جایگاه ایران در چشم آنها به شدت تنزل یافته است.

این نظرسنجی در نوامبر سال ۲۰۱۲ توسط موسسه تحقیقاتی زاگبی انجام شده و بیش از ۲۰ هزار نفر در آن شرکت کرده اند.

این موسسه که در سال های ۲۰۰۲، ۲۰۰۶، ۲۰۰۸، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ هم در تمام یا بعضی از این کشورها نظرسنجی کرده بود، نتیجه گیری کرده است که ایران در سال ۲۰۰۶ در میان اعراب و مسلمانان در اوج محبوبیت بود، اما اکنون پس از شش سال ورق کاملا برگشته است.

نتایج نظرسنجی زاگبی نشان می دهد که محبوبیت ایران در سال ۲۰۰۶ به این دلیل بوده که در آن زمان سنگر مقاومت در برابر آمریکا و اسرائیل شناخته می شده است، آن هم در شرایطی که آمریکا به دلیل جنگ در عراق به شدت مورد انتقاد افکار عمومی مسلمانان قرار داشت و اسرائیل به دلیل جنگ با حزب الله در لبنان، منفورتر از همیشه بود.

اما در شش سال اخیر، از یک طرف آمریکا حضور خود را در منطقه، به ویژه در عراق کاهش داده است و از طرف دیگر ایران و متحدانش از نفوذ خود در عراق، بحرین، لبنان و سوریه به شکلی استفاده کرده اند که تفرقه افکنانه و مداخله جویانه تلقی شده و به اختلافات فرقه ای دامن زده است.

جیمز زاگبی، رئیس موسسه تحقیقاتی زاگبی (Zogby research services) و رئیس موسسه اعراب آمریکایی در این مورد به بی‌بی‌سی فارسی گفت که در حال حاضر “تمرکز افکار عمومی در کشورهای عربی از اسرائیل برداشته شده و متوجه مسائلی است که ایران در آنها دخالت داد. نقش ایران در این مسائل خیلی منفی دیده می شود، به خصوص در سوریه که به نظر من میخ آخر بر تابوت وجهه ایران است”.

آقای زاگبی می گوید که اعراب از وقایع سوریه و نقش ایران در آن بسیار خشمگین هستند.

برنامه اتمی و احتمال حمله نظامی به ایران

نتایج نظرسنجی زاگبی نشان می دهد که نگاه افکار عمومی اعراب و مسلمانان به برنامه اتمی ایران هم در شش سال گذشته به کلی دگرگون شده است.

در سال ۲۰۰۶ اکثر کسانی که در نظرسنجی شرکت کرده بودند از برنامه اتمی ایران حمایت می کردند و آن را صلح آمیز می دانستند.

اکثر آنها حتی گفته بودند فارغ از اینکه ایران از دنبال کردن این برنامه اهداف صلح آمیز داشته باشد یا نه، با تلاش بین المللی برای اعمال تحریم یا اقدام نظامی علیه ایران مخالفند.

اما اکنون و پس از شش سال، نظرسنجی دوباره نشان داده است که تحریم ها علیه ایران از حمایتی گسترده در میان اعراب و مسلمانان برخوردار است.

البته اکثر شرکت کنندگان در نظرسنجی هنوز با اقدام نظامی مخالفند، اما تعداد کسانی که گفته اند در صورت اصرار ایران بر ادامه برنامه اتمی اش، موافق اقدام نظامی هستند رو به افزایش است.

آقای زاگبی در تحلیل این یافته ها می گوید: “اگر اسرائیل اقدام احمقانه ای بکند، نگاه افکار عمومی در جهان عرب نسبت به ایران ممکن است به سادگی تغییر کند... اگر افکار عمومی منطقه، ایران و اسرائیل را در تقابل مستقیم ببینند، ایران برنده افکار عمومی خواهد بود. اما اگر افکار عمومی بر ایران و رفتارش متمرکز باشد، ایران بازنده است”.

جنبش سبز

موضوع دیگری که در نظرسنجی زاگبی به آن پرداخته شده، جنبش اعتراضی پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ ایران است.

از شرکت کنندگان در نظرسنجی، سئوال شده که در جریان اعتراضات انتخاباتی ایران، بیشتر با حکومت همدلی داشته اند یا با معترضان. اکثر پاسخ دهندگان در ۱۵ کشور گفته اند که با معترضان همدل بوده اند و در ۵ کشور اکثریت با همدلان حکومت ایران بوده است.

این پنج کشور عبارتند از لبنان (۸۳ درصد همدلی با حکومت ایران)، یمن (۷۲ درصد)، عراق (۵۸ درصد)، لیبی (۵۷ درصد) و الجزایر (۵۵ درصد).

در میان کشورهایی که اکثر پاسخ دهندگان در آنها با معترضان انتخاباتی ایران ابراز همدلی کرده اند، قطر (۷۳ درصد همدلی با معترضان)، پاکستان (۷۱ درصد)، کویت و اردن (۷۰ درصد) و امارات متحده عربی (۶۸ درصد) برجسته تر هستند.

کشورهایی که نظرسنجی در آنها انجام شده
* کشورهای عربی: مغرب، الجزایر، لیبی، تونس، مصر، سودان، فلسطین، لبنان، اردن، عراق، کویت، قطر، بحرین، امارات متحده عربی، عمان، یمن، عربستان سعودی
* کشورهای اسلامی غیر عربی: ترکیه، آذربایجان، پاکستان