ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 07.03.2013, 15:01
دو روزنامه‌نگار کرد در ایران بازداشت شدند

خسرو کردپور، مدیر آژانس خبری موکریان و قاسم احمدی، سردبیر فصل نامه‌ “روژه” مهاباد امروز ۱۷ اسفندماه با حضور ماموران امنیتی در این شهر دستگیر شدند.

مسعود کردپور، برادر خسرو کردپور با تائید این خبر به ‌بی‌بی‌سی فارسی گفت: “اداره اطلاعات مهاباد با ارائه حکم قضایی امروز برادرم را بازداشت کرد و وسایل شخصی او نظیر لپ‌تاپ، موبایل و کتاب‌هایش را نیز همراه خود بردند.”

به گفته آقای کردپور “اطلاع رسانی از زندانیان و فعالیت حقوق بشری” اتهامی است که علیه برادرش مطرح شده است.

در همین حال براساس گزارش فعالان حقوق بشری، قاسم احمدی، از اعضای شورای سردبیری فصل نامه روژه در مهاباد بازداشت شد. فصلنامه‌ی سیاسی، اجتماعی، فرهنگی “روژه” توسط دانشجویان کرد دانشگاه تهران منتشر می‌شد. این نشریه پس از انتشار ١٣ شماره از آن در تاریخ ٢٠ فروردین ماه سال ١٣٩٠ از سوی مسئولان امور فرهنگی و کمیته‌ی انضباطی دانشگاه تهران توقیف شد.

از دوماه پیش موج جدیدی از بازداشت روزنامه‌نگاران و برخورد با اهالی مطبوعات در ایران آغاز شده است.

روز گذشته، چهارشنبه ۱۶ اسفندماه نیز محمد مهدی امیر ناصری، مدیر مسئول روزنامه مغرب و علیرضا آقایی راد، دبیر سرویس سیاسی این روزنامه با حمله ماموران امنیتی به دفتر این روزنامه بازداشت شدند.

به نوشته روزنامه مغرب، یکی از اعضای هیات نظارت بر مطبوعات گفته چاپ مطلبی با عنوان “ادب مرد به ز دولت اوست” دلیل برخورد با این روزنامه بوده است.

این روزنامه همچنین نوشته است که محمدی مهدی امامی ناصری، پیشتر نیز در هشت بهمن ماه سالجاری پس از تحمل ۱۲۰ روز حبس از زندان اوین آزاد شده بود.

ماموران امنیتی روز ۸ بهمن با حضور در دفاتر چهار روزنامه بهار، شرق، اعتماد، آرمان و هفته نامه آسمان تعدادی از این روزنامه‌نگاران را بازداشت کردند که این گروه از روزنامه‌نگاران پس از حدود یک ماه بازداشت با سپردن وثیقه آزاد شدند.

ریحانه طباطبایی، میلاد فدایی اصل، سلیمان محمدی، ساسان آقایی، نسرین تخیری، امیلی امرایی، نرگس جودکی، صبا آذرپیک، پوریا عالمی، پژمان موسوی، اکبر منتجبی، کیوان مهرگان، حسین یاغچی، جواد دلیری، فاطمه ساغرچی،علی دهقان روزنامه‌نگارانی بودند که در این مدت بازداشت و آزاد شدند.

اما در حال حاضر جواد روح و احسان مازندرانی دو روزنامه‌نگار ایرانی هستند که همچنان در زندان به سر می‌برند.

بازداشت‌های اخیر واکنش‌هایی نیز به دنبال داشته است.

چهار گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل سه‌شنبه ۱۷ بهمن‌ماه از حکومت ایران خواستند تا موج جدید بازداشت روزنامه‌نگاران را متوقف کند. این گزارشگران موج جدید را نقض “آشکار” حقوق بین‌الملل توصیف کردند.

این گزارشگران در نشست مشترکی در ژنو اعلام کردند “موج اخیر بازداشت روزنامه‌نگارانی که صرفا فعالیت‌های حرفه ای خود را انجام می‌دهند نقض آشکار تعهدات ایران تحت قوانین بین المللی حقوق بشر است.”