ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 06.03.2013, 9:07
جامعه براثر فشارهای معیشتی درحال انفجار است

وقایع اتفاق افتاده در اصفهان صرف نظر از جزئیات نشان داد که هشدارهای کارشناسان درباره عواقب امنیتی فشارهای معیشتی تا چه اندازه دقیق بوده است.

به گزارش خبرنگار «بازتاب»، وقایع رخ داده در اصفهان که به دلیل ضربه شدید به کشت و کار مردم در اثر کمبود آب کشاورزی رخ داد، اگرچه در نگاهی جزئی نگر محصول خشکسالی و تصمیم غلط احمدی نژاد بود، اما در نگاهی کلی تر تا حدودی نشان دهنده وضعیت روانی در حال انفجار مردم براثر فشارهای معیشتی می باشد.

تصمیم احمدی نژاد در سفر به چهارمحال و بختیاری در برهم زدن سیستم تقسیم آب زاینده رود بعد از صدها سال، موجب شد نارضایتی های گسترده ای در میان کشاورزان اصفهانی که به دلیل خشکسالی و کمبود آب با بحران معیشتی روبرو هستند، رخ دهد. این نارضایتی ها به درگیری و تخریب سیستم انتقال آب به اصفهان منجر شد و حضور نیروهای نظامی و انتظامی نیز به بالا گرفتن درگیری، آتش زدن چندین اتوبوس و تیراندازی با گلوله پلاستیکی منجر گردید که البته به گفته فرمانده ناجا کشته نداشت و تنها چند زخمی داشت.

اما علاوه بر هزینه ۳۰ میلیاردی کور کردن لوله های آب و قطعی آب در یزد و... تصاویر و فیلم های اتوبوس های سوخته نشان می دهد چه بسا حجم فیزیکی تخریب انجام شده، از حوادث روزهای بحرانی سال ۸۸ شهر تهران بیشتر بوده است.

همه این وقایع عجیب در حالی رخ دادکه معترضان نه فعالان سیاسی و نه روشنفکرانی بودند که به ماهواره و یا شبکه های اجتماعی دسترسی داشته باشند و قصد براندازی نرم یا انقلاب رنگی در سر بپرورانند، بلکه در اعتراضات خود هم شعار دفاع از ولایت فقیه می دادند و حتی می توان گفت این نوع اقشار در حوادث سال ۱۳۸۸ به دلیل دریافت کمکهای دولتی و تایید شبکه روحانیون، بیشتر در صف حامیان احمدی نژاد بوده اند تا معترضان به وی، اما فشارهای معیشتی آنان را تا سرحد خشن ترین اعتراضات در دهه اخیر پیش برده است.

اتفاقا علت بروز این واکنش خشن و غیرقانونی از سوی این قشر، پایین تر بودن تحصیلات و سطح مدنی است و این نشان می دهد هشدارهای کارشناسان درباره خطرات وقوع جنبش گرسنگان یا اعتراضات خشن طبقات فرودست، تا چه میزان دقیق بوده است. اگر موضوع مشکل آب کشاورزان اصفهانی معضلی نه فقط محلی، بلکه استانی و یا ملی بود، دیگر به سادگی امکان کنترل آن برای نیروهای انتظامی و نظامی وجود نداشت.

در وقایع اردیبهشت سال ۱۳۸۵ و کاریکاتور توهین آمیز روزنامه ایران که جنبه ای قومیتی پیدا کرد، هرچند علت بسیار کمرنگی چون انتشار جمله ای از قول یک سوسک وجود داشت، اما به دلیل ماهیت قومیتی ابعادی گسترده یافت و کنترل آن با چند کشته و زخمی ممکن شد و تصور کنید چنین ناآرامی با علتی قوی نظیر اختلاف بر سر آب یا معضلی اجتماعی اتفاق بیفتد.

به هر صورت به نظر می رسد پیام مهم حوادث اصفهان این بود که هر جای کشور به دلیل مشکلات سنگین اقتصادی برای مردم آبستن و بستر ناآرامی و نارضایتی گسترده اجتماعی است و هر ایرانی می تواند رفتاری مشابه کشاورزان اصفهانی داشته باشد و راه جلوگیری از چنین مواردی، تصمیم اصولی به حل مشکلات است.