ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 27.02.2013, 9:29
گزارشی از دادگاه غیرعلنی کهریزک

اولین جلسه دادگاه موسوم به پرونده قضات معلق شده کهریزک روز گذشته با حضور سعید مرتضوی دادستان سابق تهران به همراه حیدری فر و وکیل حسن زارع دهنوی دو قاضی معلق شده و همکار با مرتضوی و اولیای دم محسن روح الامینی، محمد کامرانی و جوادی فر سه قربانی بازداشتگاه کهریزک به صورت غیر علنی برگزار شد.

به گزارش شرق، شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان؛ جایی که اولین بار خانواده‌های سه جوان جانباخته در بازداشتگاه غیراستاندارد «کهریزک» چهره متهمان پرونده پسرانشان را دیدند. قضات تعلیق شده با اتهامات «مشارکت در بازداشت غیرقانونی»، «معاونت در تنظیم گزارش خلاف واقع» و «معاونت در قتل» روز گذشته در جایگاه متهمان قرار گرفتند تا پاسخگوی اتهاماتی باشند که عملکردشان در بازداشتگاه «کهریزک» برای آنان رقم زد.

در واقع برگزاری دادگاه قضات تعلیق شده «کهریزک» پس از سه سال و نیم چشم انتظاری خانواده‌های قربانیان آن بازداشتگاه، آنها را قدم به قدم به خواسته خود یعنی اجرای عدالت نزدیک می‌کند؛ انتظاری که همراه با غم از دست دادن فرزندان جوانشان، گرد و غبار پیری را زودتر بر چهره‌شان نشاند. بازگویی این غم برای خانواده‌های قربانیان «کهریزک» هنوز هم دشوار است و حتی گذشت زمان نیز نتوانسته از درد آنان بکاهد. این را می‌شود از سخنان دیروز روح‌الامینی، پدر «محسن روح‌الامینی» به خوبی درک کرد. آنجا که گفت «حرف‌هایمان را در دادگاه زدیم. گریه کردیم و بعضی از دوستان هم متقابلا صحبت‌هایشان را زدند و از بازگویی اتفاقات بازداشتگاه «کهریزک» متاثر شدند.»

خانواده‌های روح‌الامینی، امیری فر و کامرانی به عنوان شاکیان پرونده کهریزک روز گذشته در حالی وارد دادگاه شدند که سعید مرتضوی هم که لحظاتی بعد به همراه هیاتی به دادگاه آمده بود به جز به خودش به علت غیرعلنی بودن دادگاه اجازه ورود داده نشد. البته مرتضوی پیش‌تر گفته بود که وکیل نمی‌خواهد و خودش از اتهاماتش دفاع می‌کند. سعید مرتضوی و یکی از متهمان در دادگاه حاضر شدند و در جایگاه مخصوص متهمان نشستند.

درپایان این جلسه دادگاه به رغم آنکه در کیفرخواستی که پیش‌تر از سوی دادستانی منتشر شده بود اتهام معاونت در قتل برای مرتضوی مطرح نشده بود اما اولیای دم قربانیان کهریزک از قرائت اتهام «معاونت در قتل» برای سعید مرتضوی از سوی نماینده دادستان در این جلسه خبر دادند.


سه متهم دادگاه کهریزک

روح الامینی: هر چه دلمان خواست گفتیم

عبدالحسین روح الامینی، پدر محسن روح الامینی در پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص روند دادگاه ضمن تاکید بر غیر علنی بودن و عدم اجازه برای بیان جزییات دادگاه، افزود: در جلسه نماینده دادستان کیفرخواست را قرائت کرد که شامل سه ماده اتهامی بود و نه دو ماده و در ادامه نیز برخی شکات و وکلای آن‌ها مطالب خود را بیان کردند و ادامه جلسه به بعد موکول شد. 

وی ادامه داد: دادگاه هنوز تمام نشده و متهمین فرصت دفاع را پیدا نکردند و گفته‌اند زمان بعدی دادگاه را اعلام خواهند کرد.

روح الامینی در مورد وضعیت دادگاه نیز گفت: ما هر چه دلمان خواست گفتیم البته مقدار زیادی گریه کردیم و حرف زدیم و دوستان دیگر هم حرف زدند و آه و ناله کردند.

جای مدعی‌العموم خالی بود

این استاد دانشگاه روند دادگاه را مطلوب ارزیابی کرد و با بیان اینکه ما درخواست علنی بودن دادگاه را داده بودیم اما تصمیم قضایی در این ارتباط گرفته شد، اظهار داشت: البته‌ای کاش جلسه علنی بود و حرفهای ما را پخش می‌کردند ونیز جای مدعی العموم نیز خالی بود که از حقوق مردم دفاع کند که ما تذکر در این رابطه دادیم.

وی حجم پرونده را بیش از ۳۵۰۰صفحه در ۱۷جلد دانست و افزود: من اعلام می‌کنم هیچ مشکلی با پخش سخنانم و نیز جزییات پرونده ندارم و قوه قضاییه هر طور که صلاح دانست مطالب پرونده را می‌تواند منتشر سازد.

کامرانی: برای مرتضوی اتهام معاونت در قتل اعلام شد

کامرانی یکی دیگر از اولیای دم نیز در جمع خبرنگاران با مثبت ارزیابی کردن دادگاه با بیان اینکه خدا را شاکرم که عمرم باقی ماند تا این جلسه را ببینم افزود: ماچیزی جز حق نمی‌خواهیم و نسبت به حمایت از مته‌مان کهریزک اعتراض داریم چراکه جنایت کهریزک به گونه‌ای بود که هرگز نامش از بین نمی‌رود.

وی در خصوص کیفرخواست صادر شده برای مرتضوی نیز گفت: برای پرونده من هر سه اتهام گزارش خلاف واقع، بازداشت غیرقانونی و معاونت در قتل برای متهم ردیف اول صادر شده و برای دو پرونده دیگر گزارش خلاف واقع و بازداشت غیر قانونی در کیفرخواست آمده است.

پدر مرحوم جوادی فر یکی دیگر از قربانیان پرونده کهریزک نیز تاکید کرد: دادگاه رضایت بخش بوده است.

وی گفت: دو نفر از شکات شکایت خود را مطرح کردند، دادگاه خوب بود ولی نتیجه رضایت بخش بودن دادگاه در آخر معلوم می‌شود.

صالح نیکبخت: متهمان در چارچوب قانون و مقررات مورد احترام قرار گرفتند

به گزارش ایسنا محمدصالح نیکبخت وکیل مدافع خانواده جوادی‌فر نیز در خصوص روند برگزاری جلسه رسیدگی به پرونده بازداشتگاه کهریزک، اظهار کرد: به دلیل اینکه جلسه دادگاه غیرعلنی برگزار شد، نمی‌توانم در مورد ماهیت پرونده و موارد مطروحه در آن مطالبی بیان کنم، اما آنچه مسلم بود این است که جلسه دادگاه با نظم و وقار تمام و با تسلط کامل رییس دادگاه و مستشاران آن برگزار شد.

وی ادامه داد: متهمان در چارچوب قانون و مقررات مورد احترام قرار گرفتند و هیچ یک از افرادی که صحبت کردند اجازه نیافتند کلامی به طور شخصی علیه آنان بیان کنند.

وکیل مدافع خانواده جوادی فر در خصوص غیرعلنی شدن جلسه دادگاه نیز خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه رییس دادگاه کیفری استان تهران گفته بود، دادگاه به صورت علنی برگزار می‌شود، اما دادگاه بر اساس مصالحی که برای خودشان مطرح بود جلسه را غیرعلنی برگزار کردند.

در آغاز جلسه نیز کیفرخواستی که متن آن را پیش از این «ایسنا» منتشر کرده بود، قرائت شد و سپس به ترتیب اولیای دم مرحوم محسن روح الامینی و وکیل ایشان، پدر مرحوم محمد کامرانی و وکیل او و سپس آقای جوادی فر موکل اینجانب شکایت خود را مطرح کردند.

نیکبخت تصریح کرد: اظهارات اینجانب به وکالت از آقای جوادی فر به علت ضیق وقت و ختم رسیدگی به جلسه بعد موکول شد.

به قرارهای منع تعقیب اعتراض کرده‌ایم

وی افزود: نکته دیگر که لازم است بیان شود این است که هر سه متهم به اتهامات دیگری تحت تعقیب قرار گرفته بودند که پیش از این برای آن‌ها در مورد این اتهامات قرار منع تعقیب صادر شده است ولی علیرغم اعتراض ما به قرار منع تعقیب، هنوز نتیجه آن مشخص نیست.

نیکبخت ادامه داد: از دادگاه درخواست کردیم با توجه به اینکه باید به تمام اتهامات یکجا رسیدگی شود، این موضوع مورد نظر قرار گیرد و چنانچه قرار منع تعقیب نقض شده است آن پرونده اتهامی هم مورد رسیدگی واقع شود.

وکیل مدافع خانواده جوادی‌فر گفت: در این پرونده، هم چنین اتهام متهم اصلی پرونده «معاونت در قتل» اعلام شد که نسبت به یک مورد آن یعنی قتل مرحوم کامرانی قرار جلب دادرسی صادر شد و در دو مورد دیگر مرحوم جوادی فر و روح الامینی نیز با وجود اینکه آنان با همین اتهام شکایت کرده بودند، اقدامی صورت نگرفته است که در این راستا تقاضا کردیم با توجه به اینکه ما نیز همین شکایت را داریم به آن موضوع هم توجه شود.

وی در عین حال گفت: یکی از مته‌مان به نام «ح. ز. د» در جلسه دادگاه حضور پیدا نکرده بود اما وکیل وی حضور داشت. به گزارش ایسنا محمد اصلانی وکیل مدافع یکی از قضات تعلیقی پرونده بازداشتگاه کهریزک، نیز در خصوص تفهیم اتهام معاونت در قتل حاضر به اظهارنظر نشد. پیش‌تر برخی رسانه‌ها از وی به عنوان وکیل سعید مرتضوی نام برده بودند.

دادگاه دوم ۲۰ اسفند برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، دادستانی کل کشور با صدور اطلاعیه‌ای بیستم اسفند را روز برگزاری جلسه دوم دادگاه متهمان کهریزک اعلام کرد.

در این اطلاعیه آمده است: صبح روز دوشنبه اولین جلسه دادگاه متهمان پرونده موسوم به کهریزک در وقت مقرر در شعبه ۷۶ کیفری استان تهران به ریاست قاضی مدیر خراسانی و مستشاران، با حضور نماینده دادستان تهران و شکات و مته‌مان و وکلای مدافع آن‌ها تشکیل شد.

در این جلسه پس از قرائت کیفرخواست توسط نماینده دادستان، شکات شکایت خود را مطرح نمودند که با فرا رسیدن ظهر شرعی ختم جلسه اول اعلام و جلسه بعدی برای روز یکشنبه بیستم اسفند تعیین شد.

*ساعت ۹و۲۰دقیقه زمانی بود که سعید مرتضوی سرپرست سازمان تامین اجتماعی و دادستان سابق تهران که متهم ردیف اول این پرونده نیز به حساب می‌آید وارد تالار شد. حضور تعداد زیادی از همراهان که بعضا از محافظان وی و افرادی هم از سازمان تامین اجتماعی بودند تعجب حاضران را برانگیخت.

* حضور همراه با تکبر و غرور مرتضوی و هیات همراه که شباهتی به یک متهم نداشت باعث اعتراض و پرخاش برخی از نزدیکان قربانیان کهریزک شد هرچند ماموران دادستانی که کار برگزاری دادگاه را بر عهده داشتند از ورود مرتضوی به همراه محافظان و نزدیکانش جلوگیری به عمل آوردند.

* عبدالحسین روح الامینی پدر مرحوم محسن روح الامینی که با چفیه‌ای بر گردن در دادگاه حاضر شده بود در توضیح علت این کار گفت: این چفیه نماد دفاع از جمهوری اسلامی در برابر متخلفان و زورگویان است.

*در حالی که خبرنگاران تا ساعت ۱۳ منتظر خروج مرتضوی از ساختمان بودند با رفتن اتومبیل محافظان و کارمندان سازمان تامین اجتماعی مشخص شد مرتضوی به گونه‌ای مخفی و خاص با خودروی دیگری و از در دیگری خارج شده تا با خبرنگاران رودر رو نشود.