ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 26.02.2013, 9:54
سه پیشنهاد جدید ۱+۵ به ایران در آلماتی

در حالی که مذاکرات ایران و غرب در روز نخست به پایان رسیده است، مایکلمان سخنگوی ۱+۵، در مصاحبه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که مذاکرات امروز مفید بوده است.

به گزارش تابناک، مایکل مان در در این مصاحبه مطبوعاتی اضافه کرد که پس از مذاکرات اصلی، گفتگو‌هایی دو جانبه صورت گرفته است.

خبرنگاری از وی پرسید که آیا ایران و آمریکا هم به صورت دو جانبه یا هم دیدار کرده‌اند که مایکلمان به این سئوال پاسخی لفظی نداد ولی با تکان دادن سر خود به خبرنگاران فهماند که چنین دیداری صورت نگرفته است.

مایکلمان همچنین به خبرنگاران گفته است نباید انتظار یک توافقنامه را از دیدار‌های آلماتی داشته باشیم همین که اراده برای تغییر دیده شود در این باره گام مثبتی صورت گرفته است.

این در حالی است که خبرنگاران غربی از سه پیشنهاد غرب به ایران خبر داده‌اند. این سه پیشنهاد در قالب کاهش تحریم‌ها در حوزه مبادلات فلزات گرانب‌ها، پتروشیمی و مبادلات بانکی بوده است.

همین خبرنگاران مدعی‌اند که ایران هم اعلام کرده است که هیچگاه غنی سازی اورانیوم و فردو را تعطیل نخواهد کرد.

به نظر می‌رسد مذاکرات فردا در مورد لغو برخی تحریم‌ها و تعطیلی موقت غنی سازی ۲۰ در صدی خواهد بود.

مقامات نزدیک به تیم مذاکراتی ایران هم اعلام کرده‌اند که ایران هم وزن پیشنهاداتی که غربی‌ها به ایران بدهد به صورت متقابل پیشنهاداتی به غرب خواهد داد.


گزارشی از نشست روز نخست


مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در حالی در آلماتی قزاقستان آغاز شده که با توجه به آشکار نبودن ماهیت دقیق پیشنهادات ۱+۵ به ایران پیش از مذاکرات، پیش بینی نتایج آن اندکی دشوار است. با این حال، آنچه اغلب تحلیلگران بر آن اتفاق نظر دارند، این است که نباید انتظار یک توافق بزرگ و جامع را از این مذاکرات داشت.

به گزارش «تابناک»، دور جدید مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه ۱+۵ از ساعت ۱۳:۳۰ به وقت آلماتی (۱۱ به وقت تهران) آغاز شده و هیئت های مذاکره کننده دو طرف هم اکنون در هتل «ریسکوس» آلماتی مشغول گفت‌وگو هستند.

این مذاکرات در حالی آغاز شده که از روز گذشته تاکنون، رسانه های غربی گمانه زنی های خود درباره پیشنهادات ۵+۱ به ایران را آغاز کرده و به نقل از منابع مختلف، اخبار و شایعات مختلفی را در این زمینه مطرح کرده اند.

در این رابطه، برخی منابع غربی به نقل از «مایکل مان»، سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از برنامه غرب برای ارائه یک «پیشنهاد خوب» به ایران خبر دادند. با این حال، شواهد حاکی از آن است که پیشنهاد غرب این بار نیز همان موارد قبلی (درخواست تعطیلی تأسیسات هسته‌ای فردو، توقف غنی سازی ۲۰ درصد و خروج میزان اورانیوم غنی شده ۲۰ درصدی به خارج از ایران) را شامل می‌شود.

از سوی دیگر، موضع گیری های مقامات غربی از روز گذشته تاکنون، از جمله اظهارات جان کری، وزیر خارجه آمریکا، از ادامه راهبرد دو جهتی فشار و مذاکره از سوی آنان حکایت دارد.

اما در طرف مقابل، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی که یکشنبه شب در رأس هیئت ایرانی وارد آلماتی شده بود، در دیدار با «نورسلطان نظربایف»، رئیس جمهور قزاقستان گفت جامعه جهانی همچنان منتظر پاسخ های سازنده، منطقی و معتبر ۵+۱ به پیشنهادهای جامع ایران در نشست مسکو است.

اما در دیدارهای مقدماتی پیش از برگزاری مذاکرات، صبح امروز علی باقری، معاون امنیت بین الملل و سیاست خارجی دبیر شورای عالی امنیت ملی با «ماژائو شو» نماینده چین در گروه ۱+۵ دیدار و گفت‌وگو کرد. از سوی دیگر، سخنگوی اشتون نیز در اظهاراتی از نیاز مبرم به پیشرفت واقعی و ملموس در مذاکرات امروز سخن گفت.

به هر حال، مذاکرات امروز آلماتی از ساعت 11 به وقت تهران با گرفتن عکس یادگاری جلیلی و اشتون آغاز شد. «تابناک» به نقل از منابع خبری داخلی و خارجی و به صورت لحظه به لحظه اخبار و گزارش ها مربوط به این مذاکرات را منتشر خواهد کرد.


* اندکی پیش از آغاز مذاکرات، پایگاه اینترنتی المانیتور به نقل ازیک منبع که به دلیل حساس بودن اطلاعات مایل به فاش شدن نامش نبود،گفت پیشنهاد ۵+۱ در آلماتی به ایران درواقع جدید نیست و صرفا برخی تغییرات جزئی نسبت به پیشنهاد بغداد در آن اعمال شده است. این منبع اضافه کرد در بسته آلماتی که قرار است روز سه شنبه به ایران ارائه شود کاهش جزئی برخی تحریم ها در حوزه طلا، پتروشیمی و برخی موارد کم اهمیت بانکی پیشنهاد شده است.

* هیات های مذاکره کننده ۵+۱ به جز نماینده انگلیس همان هیات های قبلی هستند. جفری آدامز ، نماینده انگلیس در گروه ۵+۱ در مذاکرات آلماتی جای خود را به سایمون گس، داده است. ما ژائوشو، نماینده چین، ویندی شرمن، نماینده آمریکا، ژاک او دیبر نماینده فرانسه و هانس دیتر لوکاس نماینده آلمان در گروه ۵+۱ هستند.

* خبرگزاری «رویترز» نوشته است که به نظر نمی‌رسد این دور از مذاکرات منجر به راهکاری نهایی شود، اما این امیدواری وجود دارد که بتوان در آن برای زمان برگزاری مذاکرات بعدی با موضوع برداشتن گام‌های تنش‌زا، به توافق رسید.

* سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا گروه ۵+۱ در مذاکرات امروز در آلماتی پیشنهاد جدید برای ایران دارند؟ گفت: ما یک «پیشنهاد تغییریافته» را ارایه خواهیم کرد.

* یک منبع نزدیک به مذاکرات اعلام کرد که ایران یک پیشنهاد جدید در مذاکرات به ۱+۵ ارائه خواهد داد. این منبع مطلع در جمع خبرنگاران با بیان اینکه چارچوب کلی این پیشنهاد شبیه آنچه در مسکو ارائه شده و به روز است، یادآور شد: اصول مذاکراتی ایران در آن حفظ شده است. این منبع با اشاره به اینکه پیشنهاد مذکور نسخه‌های مختلفی دارد، خاطرنشان کرد: بسته به پیشنهاد طرف مقابل، نسخه متناسب با آن ارائه میشود. وی هدف از ارائه این پیشنهاد را راستی آزمایی ادعای طرف مقابل در مورد تلاش برای رسیدن به یک راه حل جامع با ایران خواند.

* وزارت خارجه قزاقستان كتابی با عنوان «جهان امن هسته‌ای» در حاشيه مذاكرات ١+٥ و ايران در آلماتی اراه کرده است.

* خبرگزاری دولتی چین (شین هوا) از ابراز امیدواری پکن نسبت به حصول پیشرفت در مذاکرات آلماتی خبر داد. به نوشته این خبرگزاری، ماژائوشو، نماینده چین در گروه ۵+۱ ابراز امیدواری کرده طرفین مذاکرات با با همکاری یکدیگر، به سوی دیدگاهی منعطف و عملگرا حرکت کرده و دغدغه های یکدیگر را در نظر بگیرند. وی گفت و گو و مذاکره را تنها راه حل صحیح برای حل موضوع هسته ای ایران دانسته است.

* یک منبع مطلع گفت تاکنون از سوی گروه ۵+۱ پیشنهادی درباره تعطیلی فردو یا تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصد به ایران ارائه نشده است. رسانه‌های غربی با انتشار اخباری درباره مذاکرات آلماتی گفته بودند که ۵+۱ در نشست آلماتی به دنبال تعیلق غنی‌سازی ۲۰ درصد و نیز تعطیلی سایت فردو خواهد بود.