ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 20.02.2013, 7:03
بازداشت و بازجویی از ده روزنامه‌نگار در ایلام

به گزارش سایت «خبرنگاران ایران»، بیش از ده نفر از روزنامه نگاران ایلامی روز گذشته توسط اطلاعات سپاه این شهر بازداشت شدند هنوز از محل نگهداری آن ها اطلاعی در دست نیست.

یکی از خبرنگاران ایلامی درباره بازداشت این افراد به «خبرنگاران ایران» گفت: دوازده روزنامه نگار ایلامی که در ماهنامه «وریا» و هفته نامه «کوشک» و دو هفته نامه «نجوا» فعالیت می‌کردند بازداشت شدند.

او این نشریه ها را نشریه هایی به زبان کردی- فارسی معرفی می کند و می گوید: دو نفر از افراد بازداشت شده سردبیر بخش کردی این نشریه ها بودند.

وی به فعالیت های فرهنگی – اجتماعی این افراد هم اشاره می کند و می گوید: این افراد در انجمن «هانا» که انجمنی ادبی است و مجوز رسمی دارد و جلسات آن در حوزه هنری ایلام برگزار می شود عضویت و فعالیت داشتند .

انجمن هانا بیشتر به بررسی ادبیات کردی و فعالیت های فرهنگی در این زمینه می پردازد.

این خبرنگار ایلامی درباره چگونگی بازداشت این افراد می گوید: این افراد یا در محل کار خود و یا در خانه بازداشت شدند و تمام خانه آنها بازرسی و هارد کامپیوتر، سی دی، کتاب، دست نوشته ها و ... توسط ماموران امنیتی ضبط شده است.

به گفته این خبرنگار ایلامی، اطلاعات سپاه به خانه چند روزنامه نگار دیگر نیز مراجعه می کند که به دلیل حضور نداشتن آنها تنها اقدام به بازرسی خانه و ضبط وسایل می کند.

اسامی شش نفر از بازداشت شده ها هنوزمشخص شده است.

گفته می‌شود در بین بازداشت شده‌ها چند روزنامه نگار زن هم بوده‌اند که «نسرین باوندپور» روزنامه نگار و شاعر از جمله آن‌ها بوده است. «نسرین باوندپور» ۲۸ ساله و متولد ایلام است و از شاعران و داستان نویسان ایلامی به شمار می‌آید و از معدود افرادی است که به زبان کردی در دو حوزه شعر و داستان فعالیت می‌کند..

«احسان نیک پی» کارشناس ارشد روابط بین الملل از دیگر بازداشتی هاست. وی سردبیری بخش کردی نشریه «وریا» را برعهده دارد. فعالیت های روزنامه نگاری او بیشتر در حوزه موسیقی و ادبیات کردی است.

«کامران محمدرحیمی» عضو خانه مطبوعات ایلام و سردبیر نشریه کوشک از دیگر بازداشت شده ها توسط اطلاعات سپاه است. او از افراد قدیمی در حوزه روزنامه نگاری در ایلام است که بارها به خاطر نوشته هایش مورد تقدیر قرار گرفته است. وی در سال ۱۳۷۷ نخستین بخش کُردی تحت عنوان « زوان ئیمه » را در هفته نامه پیک ایلام راه اندازی کرد که به مدت ۴ سال و ۹۹ شماره تا سال ۱۳۸۱ تداوم یافت . در سال ۱۳۸۱ به عنوان سردبیر اولین نشریه ی دانشجویی کُردی - فارسی « ویرا » انتخاب شد و شماره ۱ و ۲ آن را منتشر کرد.

در اواخر سال ۱۳۸۱ در اولین کنگره علمی زبان کُردی در تهران از سوی جمع کثیری از زبان شناسان و محققان و نخبگان، به عنوان عضو مجمع علمی زبان کُردی انتخاب شد و در طول این مدت عضو شورای سردبیری اولین مجله زبان شناسی کُردی تحت عنوان «زمانه وان» بوده و تا کنون ۳ شماره آن را منتشر کرده است و هم اکنون نیز عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات استان ایلام و سردبیر نشریه کوشک است . او همچنین کتابی درباره دستور زبان کردی منتشر کرده است.

محسن و رحمت چراغی دو روزنامه نگار از نشریه «وریا» هستند که نام آنها هم در بین بازداشتی ها مشاهده می شود. «عباس محمدزاده» روزنامه نگار و محقق تاریخ معاصر ایران از دیگر بازداشتی هاست. او درباره تاریخ معاصر و فرهنگ و ادبیات کردی فعالیت کرده است . محمدزاده تاکنون کتاب «قیام مردم ایلام در عصر رضاشاه» را دو بار تجدید چاپ کرده و کتاب «افسانه های ایلام و کرماشان» را به زبان کردی منتشر کرده است. «ئاریتاک» (مجموع داستان های کوتاه به زبان سورانی) را نیز در دست چاپ دارد. همچنین وی در زمینه ویراستاری: “شای وشین”، “دار ئاسو”، “تطبیق واژگان کردی ایلامی با فارسی میانه”، “شه وگار زمسان” و ... را انجام داده و عضو «انجمن کردی هانا» است. وی در هفته نامه ی نجوا (صفحه ی ادبی واژار) فعالیت می کند. نجوا از جمله نشریات مطرح ایلام و جزو پرفروش ترین ها به شمار می رود.

آنطور که مشخص است تمام فعالیت های این افراد در حوزه فرهنگ و ادبیات کردی و قلم زدن در نشریات مختلف بوده است.

طی هفته‌های گذشته ۱۶ روزنامه نگار نیز در تهران بازداشت شدند که هم اکنون ۱۳ نفر آن‌ها هنوز در زندان اوین به سر می‌برند. ایران اکنون بزرگ‌ترین زندان روزنامه نگاران جهان لقب گرفته است.

اطلاعات تکمیلی:

سایت کردانه از قول یکی از افراد احضار شده که اسمش در لیست بازداشتی ها آمده بود اعلام کرد: تا آنجایی که وی خبر دارد همه فعالان ادبی کردی که برای بازجوئی فرا خوانده شده بودند همگی پس از بازجوئی آزاد شده اند.