ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 12.02.2013, 10:58
اتهام جدید ایران: ارسال تسلیحات از یمن به شاخ آفریقا

بی بی سی: به گزارش خبرگزاری رویترز، هیات سازمان ملل متحد برای نظارت بر تحریم تسلیحاتی اریتره و سومالی در تازه‌ترین گزارش محرمانه خود، نسبت به ورود تسلیحات ساخت ایران به این کشورها هشدار داده‌اند.

بر اساس این گزارش، تسلیحات ایرانی از طریق یمن به سومالی قاچاق می‌شوند.

قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد، صادرات تسلیحات توسط ایران را مطلقا ممنوع کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بر اساس تازه‌ترین یافته‌های هیات نظارت بر تحریم تسلیحاتی سومالی و اریتره، ظاهرا ً این محموله‌های تسلیحاتی از یمن توسط شبکه‌های سومالیایی به شمال سومالی منتقل می‌شوند.

منطقه خودگردان شمال سومالی یکی از کانون‌های تامین تسلیحاتی پیکارجویان افراطی موسوم به الشباب محسوب می‌شود.

روز بیست و سوم ژانویه، شناورهای گشت ساحلی یمن با همکاری نیروی دریایی آمریکا، یک کشتی حامل تسلیحات را در آبهای یمن شناسایی و توقیف کردند.

بر اساس برخی گزارش‌ها، ایران مبدا این محموله بوده است. ایران هر نوع ارتباط با محموله کشف شده را تکذیب کرده است.

با این وجود، هفته گذشته عبد ربه منصور هادی‎، رئیس جمهور یمن از ایران خواست تا به حمایت تسلیحاتی از گروه‌های مسلح شورشی در کشورش پایان دهد. آقای منصور هادی‎ همچنین خواستار تحقیقات شورای امنیت درباره این محموله شد.

عکس رویترز: سلاح‌های ایرانی کشف شده در یک کشتی

اما اصولا ایران برای ارسال تسلیحات به یمن چه انگیزه ای می تواند داشته باشد؟

منیر ال ماوری، تحلیلگر یمنی مقیم واشنگتن، در پاسخ به این سوال به بی‌بی‌سی فارسی گفت: “دو احتمال وجود دارد: در حالت اول ممکن است ارسال این محموله بخشی از جنگ از راه دور ایران و عربستان سعودی در یمن باشد. در احتمال دوم، این اقدام را باید یک تلاش جدی از سوی ایران برای کسب نفوذ واقعی در داخل یمن ارزیابی کرد. ایرانی‌ها می‌دانند که یک زمانی در آینده، سوریه را از دست خواهند داد و در آن صورت، آنها برای اعمال فشار علیه عربستان سعودی به پایگاه‌های دیگری نیاز خواهند داشت و در حال حاضر، بهترین جا برای این کار یمن است که عملا ً حیات خلوت عربستان سعودی محسوب می‌شود.”

مقام‌های ایرانی نیز در گذشته به طور تلویحی عربستان سعودی و امیر نشین‌های حوزه خلیج فارس را به حمایت مالی و تسلیحاتی از گروه‌های تجزیه طلب سنی فعال در برخی مناطق مرزی ایران متهم کرده اند.

آیا ایران سعی دارد با حمایت از شیعیان یمن، نسبت به این تحرکات واکنش نشان دهد؟

منیر ال ماوری معتقد است ایران در حال تعمیق نفوذش در یمن است.

او می افزاید:” ایرانی‌ها پولهای زیادی خرج می‌کنند و این تلاش آنها تنها به شورشیان شیعه محدود نمی‌شود، آنها امروز در منطقه سنی نشین تعز هم با تجزیه طلبان ارتباط دارند. آنها دفتری را در بیروت در اختیار علی سالم البیض‎، رهبر حرکت تجزیه طلب جنوب یمن قرار داده اند و به او کمک مالی می‌کنند و آقای البیض به این موضوع معترف است. پس می‌شود نتیجه گرفت که ایران با عربستان سعودی در یمن درگیر است.”

اگر دست داشتن ایران در ارسال این محموله تسلیحاتی برای کمیته نظارت بر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد احراز شود، بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد٬ شورای امنیت می‌تواند با طیفی از واکنش‌ها – از تحریم‌های دیپلماتیک و اقتصادی گرفته تا حتی واکنش نظامی – به این اقدام ایران پاسخ دهد. هر چند به گفته تحلیلگران، احراز دقیق و مستند مبدا محموله‌های تسلیحاتی قاچاق، کاری مشکل و در بسیاری از موارد غیر ممکن محسوب می‌شود.