ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 09.02.2013, 20:06
دفاع  ۳۰ زندانی سیاسی از حقوق دراویش گنابادی

۳۰ زندانی سیاسی در نامه ای به آوایی، ریاست هیات نظارت بر قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حق شهروندی نسبت به وضعیت دراویش گنابادی و کلایشان در زندان اعتراض کردند.


متن این نامه که در  سایت کلمه منتشر شده به شرح زیر است:

بسمه تعالی

جناب آقای آوایی
ریاست هیات نظارت بر قانون احترام به آزادی‌های مشروع وحفظ حق شهروندی

با سلام

جای تاسف دارد که در سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که قرار بود در پی آن نظام عادلانه قضایی حامی و حافظ حقوق شهروندان باشد و مستقل از قدرت مسلط اجازه دادخواهی و دادرسی را حتی علیه عالی ترین مسوولان نظام دهد، شاهد موارد مکرر نقض قوانین جاری از جمله قانونی حقوق شهروندی و ظلم و بی عدالتی توسط برخی مسوولان و مقامات امنیتی و قضایی باشیم.

باتوجه به جایگاه شما در ریاست دادگستری استان تهران و مسوولیت نظارت بر قانون آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی بدینوسیله فریاد تظلم خواهی خود را نسبت به وضعیت جمعی از برادران دینی وهمبندی خود، آقایان دراویش گنابادی که مصداق بارز زنداتی عقیدتی هستند و به دلیل اعتقاداتشان بازداشت شده‌اند، به عرض رسانده و از آن مقام محترم بخواهیم تا علیه ظلم و جور نسبت به گروهی که در ردیف اکثریت شیعه شمرده و از معتقدان و عاملان به اسلام و محبان اهل بیت پیامبر و ائمه علیه السلام خصوصا سالار شهیدان حسین بن علی (ع) هستند، اقدام عاجل نمایید.

در این رابطه موارد زیر جهت اطلاع به عرض می‌رسد:

۱- نزدیک به ۱۸ ماه از بازداشت ۷تن از دراویش به نام‌های آقایان حمیدرضا مرادی سروستانی، مصطفی دانشجو، فرشید یدالهی، امیر اسلامی، افشین کرم‌پور، امید بهروزی، رضا انتصاری می‌گذرد. در طول این مدت آن‌ها بار‌ها در شرایط زندان انفرادی فشار جسمی و روحی تحت بازجویی قرارگرفتند و در ‌‌نهایت پرونده‌ای تشکیل و جهت بررسی به دادگاه ارسال شد. اما برخلاف قانون آیین دادرسی کیفری قاضی پرونده به نام ابوالقاسم صلواتی از مطالعه پرونده توسط وکلای متهمان و ایجاد فرصت برای مشاوره و گفتگوی آنان با موکلانشان ممانعت بعمل آورد. به همین دلیل نامبردگان که خودشان اغلب حقوقدان و از وکلای مبرز دادگستری هستند از رفتن به دادگاه تا رعایت ضوابط و قوانین جاری خودداری کردند. سپری شدن ۱۸ ماه از بازداشت موقت این وکلاء در حالی است که مطابق بند «ط» ماده ۳ اصلاحی قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب، “به هر حال مدت بازداشت موقت متهم نباید از حداقل مجازات حبس مقرر در قانون برای آن جرم تجاوز نماید.”

۲-به دنبال اعلام انصراف آقایان دراویش از حضور در دادگاه بنابر خواست قاضی مورد اشاره آن‌ها مجددا به بند ۲۰۹ امنیتی زندان اوین که تحت مدیریت وزارت اطلاعات می‌باشد منتقل و تحت فشار قرار گرفته‌اند تا از حقوق خود صرفنظر کرده و بدون رعایت تشریفات قانونی در دادگاه حاضر شوند که این اقدام مخالف صریح بند ۱ ماده واحده قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی است که جنابعالی مسوول نظارت بر آن هستید.

۳-بنابر اخبار موثق واصله پس از انتقال دراویش به بند ۲۰۹ آنان به اشکال مختلف تحت فشارهای جسمی و روحی قرار گرفته و برخی از آنان از جمله آقای حمیدرضا مرادی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و موی سر و صورت برخی از جمله مصطفی دانشجو به اجبار تراشیده شده است که این خود مصداق شکنجه و توهین به حیثیت وکرامت انسانی است.

جناب آقای آوایی

ماه‌ها زندگی مشترک با دراویش مورد بحث در زندان، به ما فرصت داده تا تعهد و تقید جدی آنان را نسبت به مناسک، شعائر واعمال دینی از نزدیک شاهد باشیم و به عشق و ارادت مخلصانه آن‌ها به اسلام و پای بندیشان به رعایت قوانین جاری شهادت دهیم. بر این اساس از جنابعالی مصرانه می‌خواهیم تا باتوجه به بیماری‌ها و مشکلات جسمی متعدد آنان خصوصا وضعیت جسمانی نا‌مطلوب آقایان حمیدرضا مرادی و مصطفی دانشجو که پیش از این نیز بار‌ها جان آن‌ها در معرض خطر قرار گرفته، از ادامه اعمال ظلم و فشار غیر قانونی و خودسرانه بر آقایان دراویش توسط قاضی مربوط ممانعت بعمل آورده، آنان را به بند ۳۵۰ بازگردانده شده و امکان دفاع قانونی در دادگاه صالحه بر اساس قوانین جاری خصوصا آیین دادرسی کیفری برایشان فراهم شود.

امضا کنندگان:

۱- سیدمحمد ابراهیمی
۲- حسن اسدی زیدآبادی
۳- سیدعلیرضا بهشتی
۴- عماد بهاور
۵- مصطفی بادکوبه‌ای
۶- سیدمصطفی تاج‌زاده
۷- امین چالاکی
۸- سیاوش حاتم
۹- مهدی خدایی
۱۰- محمد داوری
۱۱- امیرخسرو دلیرثانی
۱۲- علی شریعتی
۱۳- علیرضا روشن
۱۴- محمدصادق ربانی املشی
۱۵- محمد رضایی
۱۶- علیرضا رجایی
۱۷- حسین زرینی
۱۸- عبدالفتاح سلطانی
۱۹- مسعود صادقی
۲۰- مصطفی عبدی
۲۱- ابوالفضل قدیانی
۲۲- سیامک قادری
۲۳- فیض الله عرب سرخی
۲۴- حمید کرواسی
۲۵- سعید مدنی
۲۶- عبدالله مومنی
۲۷- محسن میردامادی
۲۸- محمدامین هادوی
۲۹- سیداحمد هاشمی
۳۰- محمدحسن یوسف‌پورسیفی