ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 09.02.2013, 7:15
جان کری: گزینه دیپلماسی برای ایران هنوز باز است

دویچه وله: وزیر خارجه آمریکا گفت که قدرت‌های بزرگ آماده‌اند پاسخی مناسب به ایران بدهند، اگر این کشور در مذاکرات آتی هسته‌ای نسبت به رفع سوءظن‌ها نسبت به برنامه هسته‌ای خود اقدام کند و به خواست‌های جامعه جهانی پاسخ مناسب بدهد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود در روز جمعه (۸ فوریه/۲۰ بهمن) گفت: «می‌خواهم خطاب به ایران تأکید کنم که پنجره دیپلماسی هنوز باز است.»

اجلاس بعدی مذاکرات اتمی میان ایران و نمایندگان گروه ۵+۱ در ۲۶ فوریه (۸ اسفند) در قزاقستان برگزار می‌شود. نمایندگان کشورهای آمریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه، چین و آلمان، موسوم به گروه ۵+۱، آخرین بار حدود هشت ماه پیش با نمایندگان ایران در مسکو مذاکره کرده بودند.

نگرانی از افزایش سرعت پیشبرد برنامه هسته‌ای ایران

جان کری در بخش دیگری از سخنانش نسبت به اخبار منتشر شده از سوی ایران مبنی بر نصب و راه‌اندازی تجهیزات پیشرفته‌ی غنی‌سازی اورانیوم ابراز نگرانی کرد و گفت: «آنچه من از حکومت ایران می‌خواهم بسیار روشن است. ما ترجیح می‌دهیم که در این رویارویی امکان موفقیت دیپلماسی را بوجود آوریم.»

به باور کارشناسان، فعالیت‌های تازه ایران به این کشور اجازه می‌دهد که بر سرعت پیشبرد برنامه هسته‌ای خود بیفزاید و امکان دستیابی دولت جمهوری اسلامی به سلاح‌های هسته‌ای افزایش یابد.

کری که در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای کانادایی خود در واشنگتن سخن می‌گفت، خطاب به مقامات جمهوری اسلامی گفت: «اگر ایران آمادگی خود را برای گفتگو درباره مسائل بنیادی نشان دهد، جامعه بین‌الملل نیز آماده پاسخ به این رویکرد است.»

انزوای بیشتر یا همکاری با جامعه جهانی

وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سیاست باراک اوباما گفت: «رئیس‌جمهور به روشنی گفته است که ترجیح می‌دهد در مورد فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز گفت‌وگو کند.»

جان کری اضافه کرد: «ایران یک انتخاب دارد. آنها می‌توانند به جهان ثابت کنند که فعالیت‌ها‌یشان صلح‌آمیز است و ما آماده‌ایم که در مورد نحوه ادامه این فعالیت‌ها گفت‌وگو کنیم یا آنکه می‌توانند انزوای بیشتر را انتخاب کنند.»

وی تاکید کرد که رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا اولویت را به راه حل دیپلماتیک داده است، اما همچنین آماده است که هر گزینه‌ی دیگری را انتخاب کند تا جلوی دسترسی ایران به سلاح‌ اتمی را بگیرد.

آقای کری که پیش‌تر ریاست کمیته‌ی روابط خارجی مجلس سنای آمریکا را بر عهده داشت، پیش از این نیز بارها تاکید کرده بود که باید با دیپلماسی مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شد. وی جلوگیری از ‪”‬ویران‌گری جنون‌آمیز‪”‬ ایران را مهمترین چالش سیاست خارجی ایالات متحده ارزیابی کرده بود.

رد پیشنهاد گفت‌وگوی دوجانبه ایران و آمریکا

جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا، هفته گذشته در کنفرانس امنیتی مونیخ پیشنهاد مذاکرات دوجانبه را به دولت جمهوری اسلامی داده بود. در پی آن آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، طی سخنانی پیشنهاد گفت‌وگوی دوجانبه با ایالات متحده آمریکا را رد کرد.

درحالی که رئیس جمهور و وزیر امورخارجه ایران از پیشنهاد آمریکا برای مذاکره استقبال کرده بودند، رهبر جمهوری اسلامی ضمن رد قاطع پیشنهاد مذاکرات گفت: «عده‌ای از روی ساده‌لوحی یا غرض از پیشنهاد مذاکره آمریکا خوشحال می‌شوند؛ مذاکره مشکلی را حل نمی‌کند.» از نظر وی، “سخن گفتن از مذاکره هم‌زمان با ادامه فشار و تهدید، اصولا بی‌معناست”.

تحریم‌های بین‌المللی اقتصاد جمهوری اسلامی را به‌شدت زیر فشار گذاشته و نظام بانکی و پولی ایران را دچار بحران کرده است.
کشورهای غربی ظن شدید دارند که جمهوری اسلامی ایران قاطعانه در صدد دست‌یابی به سلاح اتمی است. مقام‌های ایران این اتهام را رد می‌کنند.