ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 03.02.2013, 15:41
وزیر کار با استیضاح مجلس برکنار شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۹۲ رای به استیضاح شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رای دادند. 

در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس که به بررسی استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اختصاص داشت. بعد از سخنان نمایندگان موافق و مخالف استیضاح، رای گیری صورت گرفت که در نهایت شیخ‌الاسلامی موفق به کسب مجدد رای اعتماد نشد.

بر این اساس از مجموع ۲۶۲ رای ، شیخ الاسلامی با ۱۹۲ رای موافق ۵۶ مخالف و ۲۴ ممتنع نمایندگان مجلس شورای اسلامی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برکنارشد.

گفتنی است شیخ الاسلامی نخستین وزیر وزارتخانه “‌تعاون، کار و رفاه اجتماعی” است که از ادغام سه وزارتخانه “کار و امور اجتماعی”،‌ “تعاون” و “رفاه و تامین اجتماعی” براساس ماده ۵۳ لایحه برنامه پنجم توسعه بوجود آمده است.

نمایند گان با ۲۰۴ رای موافق،‌ ۳۱ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۴۶ رای ماخوذه به شیخ الاسلامی برای وزارتخانه “‌تعاون، کار و رفاه اجتماعی” در تاریخ ۱۲ مرداد ماه ، ۱۳۹۰ به وی رای اعتماد داده بودند.

متن سخنرانی احمدی‌نژاد در مجلس در دفاع از وزیر کار

پاسخ لاریجانی به احمدی‌نژاد

سخنان توکلی در استیضاح وزیر کار

پزشکیان: رانت‌خواری‌ها پدر مردم را درآورده است

مطهری: استیضاح امروز مقداری از چهره احمدی‌نژاد را آشکار کرد

*

حاشیه‌های روز استیضاح وزیر کار

جلسه علنی امروز مجلس در دو نوبت صبح و عصر با دستور کار بررسی استیضاح وزیر کار آغاز و پرونده دفاع وزیر کابینه از مرتضوی با خروج شیخ الاسلامی از کابینه دولت دوم احمدی نژاد به پایان رسید.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، نشست علنی امروز بهارستانی‌ها با دستور کار استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بعد از طولانی شدن نطق مخالفان و موافقان این استیضاح موجب شد تا جلسه نوبت صبح مجلس به  بعد ازظهر بکشد.

جلسه امروز مجلس در حالی با دستور استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز شد که شیخ‌الاسلامی و رییس جمهور در صحن حضور نداشتند.

محمدحسین فرهنگی در آغاز نشست علنی امروز توضیح داد براساس ماده ۲۲۹ آیین‌نامه داخلی مجلس در صورت عدم حضور وزیر، استیضاح آغاز خواهد شد.

ساعت ۳۰/ ۸ صبح، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور، عبدالرضا شیخ‌الاسلامی و تعدادی از وزرا و اعضای هیئت دولت از جمله محمدرضا رحیمی، خلیلیان، کامران دانشجو ، فروزنده و میرتاج الدینی وارد صحن علنی مجلس شدند و مورد استقبال سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد قرار گرفتند.

علی لاریجانی در پاسخ به تذکر کمال علیپور که اعلام کرد ۳۰ روز پیش طرح استیضاح وزیر صنعت با ۴۴ امضا تقدیم هیئت رئیسه شده ولی اعلام وصول نمی‌شود، گفت: این موضوع را از هیئت رئیسه پیگیری می‌کنیم.

نادر قاضی‌پور اعلام کرد که اگر وزیر کار رای اعتماد از مجلس نگیرد، دولت ساقط خواهد شد و باید مجدداً رأی اعتماد بگیرد.

تجمع نمایندگان در اطراف رییس جمهور و وزرای وی به حدی بود که بارها رییس مجلس نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و از نمایندگان خواست تا در صندلی‌های خودشان مستقر شوند. اعضای هیئت رئیسه مجلس همچنین بارها از نمایندگان دولت که در مکان خود مستقر نبودند و در صحن مجلس تردد داشتند، خواستند تا به جایگاه‌شان بازگردند.

طولانی شدن صحبت‌های موافقان و مخالفان باعث شد تا رییس مجلس برای ادامه جلسه در نوبت عصر از نمایندگان رای‌گیری کند و آنها موافقت خود را با جلسه عصر اعلام کردند.

لاریجانی خطاب به احمدی نژاد: چیزی را که لازم می‌دانید، بگویید. چیزی کم نگذارید

در هنگام سخنان رییس جمهور، نمایندگان بارها خواستار ارائه تذکر و اخطار شدند که لاریجانی از آنها خواست اجازه دهند احمدی‌نژاد سخنان خود را به پایان برساند و گفت: صحبت رییس جمهور را قطع نکنید و اجازه بدهید سخنان وی تمام شود.

پس از آنکه احمدی نژاد ادعا کرد برخی چیزها را نمیتواند بگوید، نمایندگان با “بگو، بگو” وی را مورد خطاب قرار دادند و لاریجانی نیز گفت: چیزی را که لازم می‌دانید، بگویید و اگر نوار هم دارید برای پخش بدهید. چیزی کم نگذارید.

احمدی نژاد با بیان اینکه این نوار را به سران قوا و و روسای کمیسیون داده ام، قصد داشت از پخش آن در جلسه علنی امتناع کند که با اصرار لاریجانی مواجه شد. رییس مجلس به وی گفت: شما چیزی را در جامعه می‌اندازید و سوءتفاهم ایجاد می‌کنید. این بحث نوار جامعه را حساس می‌کند و باید اجازه داد پخش شود.

لاریجانی در زمانی که برخی نمایندگان قصد داشتند مانع پخش نوار شوند، اعلام کرد: حوصله کنید. ما با هم دعوا و اختلاف نداریم.

رئیس مجلس:موضوع “نوار دارم” یک ژست است

فایل صوتی احمدی‌نژاد بسیار نامفهوم بود و او دلیل این موضوع را  سیستم صوتی دانست و اقدام به خواندن آن به صورت مکتوب کرد.

پخش نوار با اعتراض برخی نمایندگان روبرو شد ولی لاریجانی گفت: امروز روز مهمی است. اگر راجع به بستگان ما چیزی دارند، بگذارید حرفشان را بزنند زیرا در جامعه ما از این حرفها زیاد زده می‌شود.

احمدی‌نژاد اعلام کرد اینها بخشی از جلساتی است که ۲۴ ساعت به طول انجامیده ولی من قسمت‌هایی را پخش کردم که نرمتر است.

برخی نمایندگان به صورت ایستاده به صحبت‌های احمدی‌نژاد گوش می‌دادند و گاهی با “بسه. بسه” وی را مورد خطاب قرار می دادند.

پس از پایان صحبت‌های احمدی‌نژاد، وی قصد ترک جلسه را داشت ولی لاریجانی به وی گفت: تشریف داشته باشید. در ادامه مطالبی مطرح خواهد شد که برای شما مهم است. احمدی نژاد پس از این سخنان در مجلس ماند.

لاریجانی با بیان اینکه موضوع “نوار دارم” یک ژست است که آقای احمدی‌نژاد میخواست موضوع فاضل لاریجانی را به من احاله دهد.

رئیس مجلس خطاب به رئیس دولت:دیگر وقت حرف زدن ندارید

در آغاز سخنان لاریجانی، ‌احمدی‌نژاد خواستار پاسخگویی شد ولی رییس مجلس به وی گفت: شما تهمت‌هایی را به من نسبت دادید و من اکنون جواب شما را می‌دهم. شما دیگر وقت حرف زدن ندارید.

رییس مجلس خطاب به ‌احمدی‌نژاد ادامه داد: شما بیش از حد باز حرف زدید. تمام صحبت‌های شما اهانت به رییس مجلس و قوه قضاییه بود و مطابق آیین‌نامه دو برابر وقت شما حق جواب دادن دارم.

لاریجانی در سخنان خود در پاسخ به ‌احمدی‌نژاد تاکید کرد: ما برای نزدیک ترین فردمان تقاضای رسیدگی داریم ولی شما چنین چیزی را قبول نمی‌کنید.
لاریجانی خطاب به احمدی‌نژاد گفت: شما توهین‌هایی نثار من کردید و من بر اساس آیین نامه اجازه داشتم صحبت شما را قطع کنم. نمایندگان هم خواستار تذکر و اخطار بودند ولی من از نمایندگان خواستم اجازه دهند ریس جمهور حرف‌های خود را بزند و خوب شد حرفشان را زدند.

تهدید رییس مجلس از سوی رئیس دولت

لاریجانی در صحبت‌های خود به جلسه امروز صبح خود با فروزنده (معاون پارلمانی ریس جمهور) اشاره کرد. فروزنده گفته بود: ممکن است رییس جمهور حرفهایی را بزند و احمدی نژاد گفته اگر این مساله حل نشود، نواری از بستگان شما دارد که پخش خواهد کرد. لاریجانی این دیالوگ را مصداق تهدید رییس مجلس دانست.
لاریجانی خطاب به احمدی‌نژاد گفت: من راجع به اطرافیان شما چیزهای زیادی می‌دانم ولی دلیل نمی‌دانم فضای کشور را متشنج کنم. ولی شما هرچه درباره بستگان من می‌دانید، بگویید.
لاریجانی نفس سخنان دفاعیه رییس جمهور را یک اقدام توطئه آمیز علیه رییس قوه مقننه دانست و توضیح داد: اینکه آقای مرتضوی یکی از بستگان ما را دعوت میکند و فیلم میگیرد که لابد یک روزی علنی کنند، یک کار مافیایی و توطئه ای است. وی به رییس جمهور گفت: آیا این کار اخلاقی است؟ آیا این رفتار در شأن رییس جمهور است؟
لاریجانی در پاسخ خود به احمدی نژاد از دو تن از اعضای هیئت رئیسه (فرهنگی و جهانگیرزاده) خواست توضیحاتی درباره دیدار فاضل لاریجانی با مرتضوی و درخواست مرتضوی برای دیدار با رییس مجلس بیان کنند.
در هنگام رای گیری برای استیضاح شیخ الاسلامی، لاریجانی از نمایندگان دولت خواست صحن مجلس را ترک کنند.

در هنگام رای گیری لاریجانی برای نمایندگانی که دور اول نمایندگی خود را تجربه میکردند، توضیح داد: موافقان با استیضاح، برگ سفید بیاندازند و کسانی که تمایل به ابقای شیخ الاسلامی دارند، برگ کبود بیاندازند.

بعد از سخنان لاریجانی و احمدی نژاد تنها هادی حسینی نماینده قائمشهر اجازه بیان تذکر خود را پیدا کرد و از سایرین خواست رای دهند و از تذکر و اخطار صرف نظر کنند. وی جلسه امروز را بغض نترکیده ای دانست.

در هنگام رای گیری، تعدادی از نمایندگان گروه گروه شده بودند و عده ای نیز به دور رییس مجلس گرد آمدند.

با خروج اعضای هیئت دولت از مجلس نمایندگان با یکدیگر و رییس مجلس دیده بوسی کردند.

لاریجانی پس از اعلام رای نمایندگان در خصوص شیخ الاسلامی، از متانت نمایندگان در جلسه امروز تقدیر و تشکر کرد.

کارکنان مجلس نیز به جایگاه خبرنگاران آمده بودند و ناظر صحن علنی مجلس بودند.