ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 03.02.2013, 9:14
حامل چک ۷۰ میلیون دلاری طهماسب مظاهری بود

رادیو فردا: دو روز بعد از انتشار گزارش هايی مبنی بر کشف يک چک به ارزش ۷۰ ميليون دلار از چمدان يک مسافر ايرانی در فرودگاه دوسلدورف آلمان، خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرده است که فرد ياد شده ریيس سابق بانک مرکزی ايران بوده است.

این خبرگزاری با استناد به گزارش روزنامه آلمانی «بيلد آم زونتاگ» اين کشور می نويسد: طهماسب مظاهری که در سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ ریيس بانک مرکزی ايران بوده، هنگام ورود به فرودگاه دوسلدورف چکی به مبلغ ۳۰۰ ميليون بوليوار ونزوئلايی، معادل ۷۰ ميليون دلار به همراه داشته که به ماموران فرودگاه وجود اين چک را اعلام نکرده بود.

مقامات گمرک آلمان روز جمعه، ۱۳ بهمن، اعلام کردند که از چمدان يک مسافر ايرانی چکی به ارزش تقريبی «۷۰ ميليون دلار» کشف و ضبط کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، اين مسافر که ۲۱ ژانويه با پروازی از ترکيه به فرودگاه شهر دوسلدورف آمده بود در ابتدا به ماموران اين فرودگاه گفت که کمتر از ۱۰ هزار يورو (۱۳ هزار و ۶۴۴ دلار) به همراه دارد.

با اين حال ماموران گمرک در فرودگاه شهر دوسلدورف پس از جست‌وجوی وسايل اين شهروند ايران چکی به مبلغ ۳۰۰ ميليون بوليوار کشف کردند که بانک ونزوئلا آن را صادر کرده بود.

گمرک آلمان درباره هويت اين اطلاعاتی منتشر نکرده بود و فقط گفته بود که يک مسافر ۵۹ ساله ايرانی اين چک را بهمراه داشته است.

بر اساس قوانين گمرکی در اروپا، اگر مسافری مبلغی بيش از ۱۰ هزار يورو به همراه داشته باشد بايد آن را اعلام کند و از آنجا که اين مسافر ايرانی چنين نکرده است با جريمه سنگينی مواجه خواهد شد.

به گفته مقامات گمرک آلمان، پس از آن که اين مسافر ۵۹ ساله ايرانی نتوانست توضيح قابل قبولی درباره اين چک و چگونگی دريافت آن بدهد، چک او ضبط شد.

آنها همچنين گفتند که اين مسافر بايد جريمه‌ای تا سقف يک ميليون يورو (۱.۴ ميليون دلار)  پرداخت کند.

***

مظاهری تکذیب، مشایخی ‌تایید

بارتاب: در پی انتشار گزارشهایی درباره دستگیری رییس کل سابق بانک مرکزی در آلمان، طهماسب مظاهری این شایعات را تکذیب کرد.

مظاهری در گفتگو با “بازتاب”، با تکذیب چنین موضوعی گفت که اصلا از این موضوع اطلاع ندارد و چنین واقعه ای رخ نداده است. گفتنی است طهماسب مظاهری، رییس سابق بانک مرکزی، در سالهای اخیر در بخش خصوصی فعال بوده است.

در این حال دکتر علینقی مشایخی رییس هیات مدیره شرکت کیسون در گفتگو با بازتاب اظهار کرد: موضوع پیش آمده ارتباطی به آقای مظاهری نداشته است وایشان حامل نامه ای از شرکت کیسون بوده است وهیچ پولی را جابجا نمی کرده است.

دکتر مشایخی افزود: شرکت کسیون پروژه‌های بزرگی در ونزوئلا دارد و برای جابجایی پول بین حسابهای این شرکت در ونزوئلا بدلیل اینکه صاحبان امضا در ایران بوده اند چکی صادر شد و با توجه به اینکه آقای مظاهری به ونزوئلا می رفت از ایشان خواهش کردیم زحمت انتقال این چک را بکشند.

مشایخی تصریح کرد: بنابراین اصولا موضوع  جابجایی پول نبوده است و چک از حساب مادر شرکت کیسون در ونزوئلا در وجه حساب مجری پروژه که آنهم در خود شرکت است صادر شده وقرار نبوده است که پول از ونزوئلا خارج شود که نقض قوانین اروپا باشد.

مشایخی ادامه داد: مساله پیش آمده برای آقای مظاهری هم ظرف چند ساعت حل شد وایشان دستگیر نگردید.

وی در مورد جریمه احتمالی یک میلیون یورویی گفت:در این باره هم در حال مذاکره هستیم تا موضوع را برای طرف آلمانی توضیح دهیم و مشخص شود که موضوع جابجایی پول نبوده است بلکه این چک داخلی ونزوئلا بوده ودر خارج از ونزوئلا حکم یک نامه را دارد نه جابجایی پول که قوانین اروپا نقض شود.