ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 03.02.2013, 8:41
«ایران شورشیان یمن را مسلح می‌کند»

دویچه وله: دولت یمن، جمهوری اسلامی را به دخالت در امور داخلی خود متهم کرد. یمن می‌گوید کشتی ایرانی که ماه گذشته در آب‌های این کشور توقیف شد، حامل سلاح برای شورشیان حوثی بوده است.

خبرگزاری رسمی یمن (سبا) روز شنبه (۲ فوریه/۱۴ بهمن) در بیانیه‌ای از طرف “هیئت امنیتی کشور” اطلاع داد محموله‌ای که به تازگی در یک کشتی ایرانی ضبط شد، شامل موشک‌های ضدهوایی سام ۲ و سام ۳ بوده است که در ۴ تانکر حاوی دیزل تعبیه شده بودند.

براساس گزارش‌ها، نیروهای امنیتی یمن روز ۲۳ ژانویه (ده روز پیش) مانع حرکت یک کشتی حامل محموله بزرگی از تسلیحات از جمله موشک‌های زمین به هوا شدند. گفته می‌شود که توقیف کشتی در هماهنگی با نیروی دریایی آمریکا انجام شده است.

مقامات یمنی می‌گویند اسلحه‌ای که به اعتقاد آنها از ایران بارگیری شده، برای شورشیان مسلح یمن، معروف به شورشیان حوثی، بوده است که در جنگ با دولت مرکزی هستند.

به گفته دولت یمن، مقامات ایرانی اسلحه را برای ارسال برای شورشیان یمن، در یک بندر ایرانی خلیج فارس به ۸ دریانورد یمنی تحویل داده بودند.

به گزارش خبرگزاری یمن، مقامات امنیتی این کشور مشغول بررسی تسلیحات و بازجویی از حاملان آن هستند و نتیجه تحقیقات را به زودی منتشر خواهند کرد.

دولت یمن که تحت حمایت آمریکا قرار دارد، جمهوری اسلامی را به حمایت از گروه‌های مسلح مخالف دولت متهم می‌کند که در شمال یمن در پیکار با دولت مرکزی هستند. ایران هر گونه مداخله در امور داخلی یمن را رد کرده است.

سال گذشته دولت یمن از کشف یک شبکه جاسوسی جمهوری اسلامی در این کشور خبر داد. ایران این خبر را بی‌پایه دانست.

به گفته کانال خبری عربی “الجزیره” برخی از ناظران و تحلیل‌گران معتقد هستند که ایران در کشور کوچک یمن جبهه تازه‌ای برای مبارزه با غرب و دستگاه‌های عربی وابسته به آن پیدا کرده است.

لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، به تازگی ایران را متهم کرد که با قاچاق و ارسال تسلیحات به گروه‌های مسلح متحدش در منطقه، به دنبال بی‌ثباتی در خاورمیانه است و برای رسیدن به این هدف به اقداماتی گسترده دست زده است.