ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 31.01.2013, 16:42
نگرانی کاترین اشتون از بازداشت روزنامه‌نگاران

بی بی سی: کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز پنجشنبه ۳۱ ژانویه (۱۲ بهمن) با انتشار بیانیه‌ای از گزارش‌های مربوط به موج جدید بازداشت روزنامه‌نگاران، سردبیران و حمله به دفتر پنج روزنامه در ایران ابراز نگرانی کرد.

خانم اشتون همچنین گفت مطلع شده که خانواده‌های خبرنگاران بی‌بی‌سی فارسی که در ایران زندگی می‌کنند، به واسطه مطالب افترا آمیزی که در مورد این روزنامه‌نگاران در ایران مطرح شده، تحت آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.

در بخشی از بیانیه خانم اشتون آمده است: به نظر می‌رسد این اعمال رعب و تهدید با انگیزه سیاسی صورت می‌گیرد، به ویژه با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری در ایران، این وضعیت نگران کننده است.

خانم اشتون همچنین گفته است حق برخورداری از آزادی بیان و نیز حق افراد برای جستجو، دریافت و به اشتراک‌‌گذاری اطلاعات از جمله حقوق بنیادین بشر است که جامعه بین‌المللی آن را به رسمیت شناخته و ایران نیز با امضای منشور حقوق بشر متعهد به احترام و حمایت از آن شده است.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده: خانم اشتون خواستار آن شده که مقام‌های ایرانی به طور کامل این موارد را بررسی و اتهامات مطرح شده علیه روزنامه‌نگاران را روشن کنند.

ماموران امنیتی ایران از روز یک‌شنبه این هفته (۸ بهمن) در موج جدیدی از دستگیری‌ها ۱۶ نفر از روزنامه‌نگاران ایرانی را بازداشت کرده‌اند.

وزارت اطلاعات ایران روز چهارشنبه (۱۱ بهمن) در بیانیه ای روزنامه‌نگاران بازداشتی را اعضای یک “شبکه رسانه ای متصل به اردوگاه رسانه ای استکبار” معرفی کرد که توسط بی‌بی‌سی اداره می‌شده است.

بی‌بی‌سی با انتشار بیانیه ای کلیه اتهامات مطرح شده توسط وزارت اطلاعات را تکذیب کرده و آنها را کاملا بی اساس خوانده است.

ریحانه طباطبایی، میلاد فدایی اصل، سلیمان محمدی، ساسان آقایی، نسرین تخیری، جواد دلیری، امیلی امرایی، نرگس جودکی، صبا آذرپیک، پوریا عالمی، پژمان موسوی، اکبر منتجبی، کیوان مهرگان، حسین یاغچی، فاطمه ساغرچی و علی دهقان از جمله روزنامه نگارانی هستند که در حال حاضر در بازداشت به سر می‌برند.

از این میان، خانم ساغرچی، ویراستار پایگاه خبری جماران، شنبه (هفت بهمن)٬ بازداشت شده بود. وی قبلا مدیر کتابخانه مرکز تحقیقات استراتژیک بود.

مطهره شفیعی، دبیر سرویس سیاسی روزنامه آرمان نیز همراه با دیگر روزنامه‌نگاران در روز یک‌شنبه بازداشت شده بود که بعدا آزاد شد.

این بازداشت‌ها انتقاد سازمان‌های بین المللی و برخی از دولت‌های غربی را برانگیخته است.

حدود ۲۰۰ روزنامه نگار ایرانی نیز با انتشار بیانیه ای به بازداشت همکاران خود در ایران اعتراض کرده و خواهان آزادی آنها شده اند.