ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 30.01.2013, 17:22
اعتراض به بازداشت‌های گسترده روزنامه‌نگاران

در نامه شیرین عبادی به احمد شهید عنوان شد
اعتراض به تشدید سانسور و بازداشت‌های گسترده روزنامه نگاران

شیرین عبادی، مدافع حقوق بشر و برنده نوبل صلح در سال ۲۰۰۳ در نامه ای به احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در وضعیت حقوق بشر در ایران نسبت به تشدید سانسور و بازداشت های گسترده روزنامه نگاران اعتراض کرد.

خانم عبادی در نامه خود به آقای شهید، این شرایط را نه تنها محدود کننده بیشتر در امر اطلاع رسانی بلکه این اقدام را گامی دیگر برای ایجاد ارعاب در بین سایر شهروندان عنوان کرده است. رونوشت این مدافع حقوق بشر برای دفتر ناوی پیلای، کمیساریای عالی‌ حقوق بشر، گزارشگر ویژه آزادی عقیده و بیان، گروه کاری بازداشت های خودسرانه سازمان ملل و آقای بان کی‌ مون، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز ارسال شده است.

به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، متن نامه شیرین عبادی به احمد شهید که در تاریخ ۱۱ بهمن ماه ۱۳۹۱ برابر با ۳۰ ژانویه ۲۰۱۳ ارسال شده به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر احمد شهید
گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در وضعیت حقوق بشر در ایران

از تاریخ هشتم بهمن ماه ۱۳۹۱ یورش مجدد مأموران امنیتی به محل کار و منازل روزنامه نگاران آغاز شد و طی چند مرحله دست‌کم ۱۴ روزنامه نگار بازداشت شدند. هرچند تعداد معدودی از بازداشت شدگان از جمله خانم مطهره شفیعی بعد از چند روز آزاد شدند اما در حال حاضر ۱۳ روزنامه نگار به نام های خانم‌ها امیلی امرایی، نسرین تخیری، صبا آذرپیک و نرگس جودکی و آقایان علی دهقان، ساسان آقایی، اکبر منتجبی، جواد دلیری، میلاد فدایی اصل، کیوان مهرگان، حسین یاغچی، سلیمان محمدی، پژمان موسوی و پوریا عالمی در بازداشت بسر می برند.

نکته مهم در این بازداشت ها آن است که طبق گفته مسئولان قضایی، بازداشت شدگان متهم به اقدام علیه امنیت ملی هستند و طی خبری که در خبرگزاری دولتی ایسنا در تاریخ ۱۱ بهمن ماه ۱۳۹۱ درج شده است، “این بازداشت ها ادامه خواهد داشت.” به عبارت دیگر، مأموران امنیتی با دستگیری های گسترده خبرنگاران و طرح اتهامات واهی سعی دارند تا هر چه بیشتر، جو ارعاب را تقویت کنند و مانع از اطلاع رسانی آزاد شوند.

نکته حایز اهمیت آن است که، کلیه بازداشت ها بدون رعایت قوانینی که دولت ایران تصویب کرده، صورت گرفته است. همچنین حسب اطلاع خانواده روزنامه نگاران بازداشت شده، در بازداشت این افراد تفهیم اتهامی به عمل نیامده و بازداشت‌ها بدون ارائه حکم و بصورت خودسرانه بوده است و متهمان از دسترسی به وکیل محروم مانده‌اند.

با اعلام مراتب فوق یادآور می شود که ادامه این شرایط نه تنها ایجاد محدودیت بیشتر در امر اطلاع رسانی است بلکه گامی دیگر برای ایجاد ارعاب در بین سایر شهروندان است تا مانع از اعتراضات احتمالی آنان شوند.

با احترام
شیرین عبادی

مدافع حقوق بشر و برنده نوبل صلح در سال ۲۰۰۳
30 ژانویه 2013

رونوشت:
دفتر خانم پیلای، کمیساریای عالی‌ حقوق بشر
گزارشگر ویژه آزادی عقیده و بیان
گروه کاری بازداشت های خودسرانه سازمان ملل
دفتر آقای بان کی‌ مون، دبیر کل سازمان ملل متحد