ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 30.01.2013, 9:36
ابراهیمی: سوریه در برابر چشم ما متلاشی می‌شود

بی بی سی: نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در بحران سوریه، در مورد ادامه جنگ داخلی این کشور هشدار داده و خواستار اقدام شورای امنیت برای مقابله با این بحران شده است.

اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب برای خاتمه دادن به بحران سیاسی سوریه، در سخنانی در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت که جنگ داخلی سوریه “به سطحی بی‌سابقه و دهشتناکی” از خشونت رسیده و شورای امنیت باید برای متوقف کردن “کشتار” در این کشور دست به اقدام فوری بزند.

جلسه شورای امنیت در حالی برگزار شد که پیشتر، گزارش شده بود اجساد بیش از هفتاد مرد جوان در رودخانه‌ای در نزدیکی شهر جنگ زده حلب در شمال سوریه یافت شده است. قربانیان این کشتار دستجمعی با شلیک یک گلوله به ناحیه سر به قتل رسیده اند و دست بسیاری از آنها را از پشت بسته بودند.

شورشیان مخالف بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، نیروهای دولتی را مسئول این کشتار دانسته اند اما رسانه های دولتی این کشور گفته اند که کشته شدگان گروگان هایی بوده‌اند که یکی از گروه های اسلامگرای مخالف به قتل رسانده است.

شبکه تلویزیونی العالم، متعلق به دولت ایران هم “تروریست‌ها” را عامل قتل عام هشتاد نفر در حلب معرفی کرده است. رسانه‌های دولتی و مقامات جمهوری اسلامی، به تبعیت از مقامات سوریه، مخالفان حکومت آن کشور را “تروریست” می‌نامند.

آقای ابراهیمی در جلسه شورای امنیت گفت که “سوریه در برابر چشمان ما از هم می پاشد” و تاکید کرد که “تنها جامعه بین‌المللی، و در راس آن، شورای امنیت، می تواند مانع از چنین رویدادی شود.”

وی گفت که سوریه “ذره ذره نابود می شود” و افزود که “نابودی سوریه می تواند منطقه را به وضعیتی دچار کند که به شدت نامطلوب و برای تمامی جهان، ناخوشایند است.”

اخضر ابراهیمی در اشاره به شکاف بین اعضای اصلی شورای امنیت در مورد نحوه برخورد با بحران سوریه، گفت: “ما نمی‌توانیم باز هم بگوییم که اختلاف نظر داریم و باید منتظر موقعیت بهتری بمانیم، بلکه جامعه جهانی باید همین حالا دست به کار شود.”

درخواست از جامعه جهانی

تا کنون تلاش کشورهای غربی عضو شورای امنیت برای تصویب قطعنامه هایی برای مداخله جامعه بین المللی در سوریه به دلیل مخالفت روسیه و چین، بی نتیجه مانده و چند قطعنامه ارائه شده از سوی غرب توسط این دو عضو دائم شورا، وتو شده است.

در مورد وضعیت سیاسی سوریه، نماینده ویژه سازمان ملل گفت که “مشروعیت حکومت سوریه به شدت لطمه دیده اما این حکومت همچنان قادر بوده است در قدرت بماند” و اظهار داشت: “برای فاجعه سوریه، پایانی متصور نیست.”

در واکنش به اظهارات آقای ابراهیمی، سوزان رایس، نماینده آمریکا در سازمان ملل، گفت که “همان موضوعاتی که تا کنون باعث انفعال شورای امنیت شده، همچنان باقی است و بنابراین، پیشرفتی متصور نیست.”

جلسه شورای امنیت سازمان ملل در آستانه برگزاری اجلاس بین المللی کشورهای کمک کننده به سوریه برگزار شد که هدف از آن، تامین منابع مالی برای حمایت بشردوستانه از مردم جنگ زده سوریه است.

به گزارش منابع بین المللی، بحران سیاسی سوریه که از بیست و دو ماه پیش با تظاهراتی با درخواست اصلاحات سیاسی و مبارزه با فساد آغاز شد، تا کنون بیش از شصت هزار کشته برجای گذاشته و صدها هزار تن را در داخل و خارج از آن کشور آواره کرده است.

اجلاس کشورهای کمک کننده به سوریه روز چهارشنبه، ۳۰ ژانویه کار خود را در کویت آغاز کرد و سازمان ملل امیدوار است بتواند کشورهای شرکت کننده در اجلاس را قانع کند یک و نیم میلیارد هزینه کمک های بشردوستانه به مردم سوریه را برعهده بگیرند.

به گزارش منابع خبری کویت، امیر این کشور در سخنانی در مراسم افتتاحیه این اجلاس، وعده داد مبلغ سیصد میلیون دلار را برای کمک به مردم سوریه اختصاص دهد.