ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 19.01.2013, 9:53
آمریکا: ایران باز هم فرصت دیگری را از دست داد

دویچه وله: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از مخالفت ایران با بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تأسیسات نظامی پارچین انتقاد کرد و مذاکرات دو طرف را “عمیقا مأیوس‌کننده” خواند.

ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، جمعه (۱۸ ژانویه/۲۹ دی) ابراز تأسف عمیق کشورش را در رابطه با مذاکرات نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مقام‌های ایران اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم نولند با استناد به اظهارات مقام‌های آژانس گفت: «ما عمیقا متأسف هستیم که ایران یک بار دیگر فرصت همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از دست داد.»

به گفته دیپلمات‌های غربی در وین، مذاکرات دو روزه هیأت کارشناسان آژانس اتمی در تهران با بن‌بست مواجه شد. سرپرستی هیأت ایرانی در این مذاکرات را علی‌اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی، برعهده داشت.

به گفته منابع دیپلماتیک، یکی از خواست‌های محوری آژانس بین‌المللی، بازدید از تاسیسات نظامی پارچین در نزدیکی تهران بود. این خواست آژانس بار دیگر با مخالفت ایران روبرو شد و کارشناسان آژانس برای چندمین بار با دست خالی به وین بازگشتند.

خانم نولند به خبرنگاران گفت که ایران این فرصت را داشته است تا “شفافیت مورد نظر جامعه بین‌الملل برای رفع نگرانی‌ها در باره برنامه اتمی ایران را فراهم آورد”.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بطور مشخص خواهان دست‌یابی به مدارک و گفت‌وگو با متخصصان ایرانی در ارتباط با تاسیسات پارچین شده بود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید این ظن وجود دارد که در مرکز نظامی پارچین آزمایش‌های هسته‌ای برای ساخت چاشنی بمب اتمی یا بخش‌هایی از آن صورت گرفته باشد.

ایران در مقابل با استناد به پیمان عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای، خود را موظف به قبول درخواست آژانس اتمی برای بازدید از تأسیسات پارچین نمی‌داند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با انتقاد از رویکرد ایران گفت که نارسایی‌های طرف ایرانی باعث شده توافق بر سر یک “رهیافت ساختاری” در باره یک سیاست هسته‌ای یا دسترسی به تأسیسات پارچین امکان‌پذیر نباشد.

مقام‌های ایران که مدعی هستند در تأسیسات پارچین آزمایش سلاح‌ هسته‌ای صورت نگرفته است، گفته‌اند تا زمانی که توافق با آژانس به امضا نرسیده است، اجازه بازدید از تأسیسات پارچین را نخواهند داد.

ایران: غنی‌سازی را حتا برای لحظه‌ای متوقف نمی‌کنیم

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی‌اصغر سلطانیه، سرپرست هیأت ایرانی، مدعی شد که در این مذاکرات دو روزه با آژانس “پیشرفت‌هایی حاصل شده است”. سلطانیه در عین حال گفت که “اختلافات در خصوص برخی مسایل همچنان وجود دارد”.

این نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی در وین افزود: «هیچ گونه توافقی در رابطه با موضوع ادعایی از جمله بازدید از سایت پارچین انجام نخواهد شد قبل از آن که چارچوب مدالیته در مذاکرات نهایی شود.»

سلطانیه گفت که ایران حتا برای لحظه‌ای غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نخواهد کرد.

کشورهای غربی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ظن شدید دارند که در تأسیسات نظامی پارچین آزمایش چاشنی بمب اتمی صورت گرفته باشد. به همین دلیل مقام‌های جمهوری اسلامی با بازدید بازرسان آژانس از سایت پارچین به‌شدت مخالفت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، دور بعدی مذاکرات میان جمهوری اسلامی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز ۲۴ بهمن (۱۲ فوریه) در تهران برگزار خواهد شد.