ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 13.01.2013, 8:28
از تشکیل «همایش اصلاح‌طلبان» جلوگیری شد

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات که قرار بود در روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری با حضور همه گروههای و شخصیت های اصلاحات “همایش بزرگ اصلاح طلبان” را برگزار کند از برگزاری این همایش منصرف شد.

یک عضو ستاد برگزاری “همایش بزرگ اصلاح طلبان” که قرار بود با محوریت انتخابات درماه جاری از سوی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برگزار شود در گفتگو با مهر، اعلام کرد بدلیل برخی از مسائل شورا تصمیم گرفته است همایش خود را برگزار نکند.

گفتنی است، قرار بود همایش بزرگ انتخاباتی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با حضور احزاب و گروهها و برخی از چهره های اصلاحات در ۲۷ و ۲۸ ماه جاری برگزار شود.

همچنین اعضای ستاد برگزاری گردهمایی بزرگ اصلاح‌طلبان در ۳ دی ماه به همین منظور  با سید‌محمد خاتمی دیدار کردند.

علی محمد غریبانی رئیس ستاد برگزاری گردهمایی بزرگ اصلاح‌طلبان و رئیس کمیته سیاسی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با اشاره به این دیدار گفته بود: این جلسه بسیار پرشور بود و مطالبی در آن مطرح شد که امید بخش و متعهدانه به نظر می‌رسید.

وی ادامه داد: همچنین در این جلسه کارگروه‌ها در رابطه با برنامه اجرایی و مدون خود گزارشاتی را ارائه دادند که بسیار سرنوشت‌ساز بود.

همچنین قرار بود در این جلسه راهبرد انتخاباتی اصلاح طلبان، که از سوی اتاق کری که خاتمی تشکیل داده است اتخاذ شده است، مورد بررسی قرار گیرد و در مورد کاندیدای نهائی اصلاح طلبان تصمیم مهمی اتخاذ شود.

سه شرط حکومت برای اصلاح‌طلبان

رسول منتجب‌نیا در مصاحبه‌ای با خبرنگار «بهارنیوز» اظهار داشت: برخی از مسوولان شورای هماهنگی اصلاحات به جلسه‌ای با حضور برخی “مقامات مسوول” دعوت شدند و در این جلسه، آقایان سه‌ پیش‌شرط برای برگزاری همایش اصلاح‌طلبان را رسما به اعضا ابلاغ کردند. به گفته منتجب‌نیا اولین شرط اعلام شده، اعلام برائت کلیه اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات از دو کاندیدای اصلاح‌طلبان در انتخابات سال ۸۸ و همچنین اتفاقات پس از آن انتخابات بود به گونه‌ای که حتی از این شرط، نوعی توبه‌خواهی برداشت می‌شد.

منتجب‌نیا درباره شرط دوم نیز گفت: شرط دوم اعلام شده، پذیرفتن رسمی کلیه قوانین جاری در روند انتخابات و روش اجرایی و نظارتی آن توسط اصلاح‌طلبان بوده است.

وی در ادامه به سومین شرط اعلام شده نیز اشاره کرد و اظهار داشت: به اعضای شورا رسما اعلام شد هیچ یک از احزاب منع فعالیت شده (مجاهدین انقلاب اسلامی و مشارکت) حق شرکت در این همایش را ندارند و به همین دلیل نباید حتی نماینده‌ای به صورت غیرمستقیم از آنها در این کنگره شرکت داشته باشد. وی در ادامه بیان داشت: با اعلام این سه شرط به اعضا، مسئولان مربوطه اعلام داشتند در صورت موافقت با آنها می‌توانید به وزارت کشور مراجعه تا نسبت به صدور مجدد برگزاری همایش اقدام لازم صورت بگیرد.

این عضو حزب اعتماد ملی در همین رابطه گفت: آنگونه که مطلع شده‌ام نمایندگان حاضر از شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در این جلسه، این شرط‌گذاری و نوع نگاه و تعامل را عملا پیامی در جهت ممانعت از ورود این شورا به روند انتخاباتی تلقی و ارزیابی کرده و به همین علت از مراجعه بعدی به وزارت کشور نیز تاکنون خودداری کرده‌اند لذا به نظر می‌رسد عملا برگزاری کنگره در تاریخ اعلام شده برگزار نشود.

جزئیات بیشتر دیدار مقامات با اصلاح‌طلبان

دو هفته پیش ندای سبز آزادی گزارش داد که یکی از معاونان وزیر اطلاعات با نام “مجیدی”، با احضار نجفقلی حبیبی، رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، شرایط این وزارتخانه برای اجازه برگزاری کنگره اصلاح طلبان را با لحن تهدیدآمیزی اعلام کرده است.

در گزارش ندای سبز آزادی آمده بود، این مقام امنیتی به حبیبی گفته است که باید با اصحاب فتنه (جنبش سبز) مرزبندی کنید، از آنان اعلام برائت کرده و نامی از موسوی، خاتمی و کروبی نبرید.

در گزارش ندای سبز آزادی همچنین آمده بود که این مقام امنیتی جمهوری اسلامی در دیدار با نجفقلی حبیبی که خود از اعضای جبهه مشارکت است همچنین نسبت به حضور نمایندگان جبهه مشارکت ایران اسلامی و سازمان مجاهدین انقلاب در این  کنگره هشدار داده و آن را خط قرمز نظام اعلام کرده است. علاوه بر این، معاون وزارت اطلاعات خروجی مواضع کنگره اصلاح طلبان را از پیش تعیین کرده و تاکید کرده که اصلاح طلبان می باید “صلاحیت نهادهای اجرائی و نظارتی انتخابات را تائید و اعلام کنند.”

مجیدی تهدید کرده که در صورت بی‌توجهی به این خواست‌ها، ممکن است همه اعضای شرکت کننده در کنگره بازداشت شوند.

سید محمد خاتمی اخیرا در دیدار با اعضای ستاد برگزاری کنگره بزرگ اصلاح طلبان ضمن تاکید براینکه وضعیت فعلی، “تضمین کننده برگزاری یک انتخابات خوب نیست” گفته بود: «هنگامی که این پرسش مطرح است که آیا اصلاح طلبان که به رغم وجود اصول مصرح قانون اساسی حق برگزاری کنگره و تجمعات دارند؛ می‌توانند کنگره پیش رو را برگزار کنند یا خیر؟‌ در این شرایط چگونه باید به حضور پررنگ جریانات سیاسی در انتخابات سال آینده امیدوار بود؟ بنابراین برگزاری همین کنگره می‌تواند خود علامت و نشانه‌ای ولو کوچک از سوی حاکمیت برای حضور همه سلایق درانتخابات باشد».