ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 10.01.2013, 17:25
قتل سه زن فعال کرد در پاریس

دویچه وله: جسد سه زن فعال کرد اهل ترکیه در مرکز کردها در پاریس پیدا شد. همه‌ی آنان از ناحیه‌ی سر هدف گلوله قرار گرفته‌اند. به گفته‌ی پلیس فرانسه، شواهد و قرائن حاکی از قتلی با انگیزه‌های سیاسی است.

به گفته‌ی پلیس فرانسه ۳ زنی که جسد آنها بامداد پنجشنبه (۱۰ ژانویه/۲۱ دی) در یک مرکز وابسته به کردها در پاریس پیدا شده است، احتمالا بعداز ظهر چهارشنبه در این محل به قتل رسیده‌اند. لئون ادارت، رئیس این مرکز می‌گوید که یکی از قربانیان، زن ۳۲ ساله‌ای است که کارمند این مرکز بوده است.

یکی دیگر از همکاران این مرکز که در خیابان “لافایت” پاریس واقع شده به رسانه‌ها گفت که یکی از قربانیان، از اعضای مؤسس حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک.) بوده است. این حزب در ترکیه ممنوع است.

قربانیان عبارت بوده‌اند از سکینه جانسیز، یگانه عضو زن در قید حیات هئیت بنیان‌گذار حزب کارگران کردستان ترکیه، و دو همکار مرکز کردها در پاریس به نام‌های فیدان دوگان و لیلا سلیماز.

به گفته‌ی پلیس، شواهد و قرائن حاکی از قتلی با انگیزه‌های سیاسی است. برپایه‌ی حدسیات پلیس، قاتلان حرفه‌ای بوده و از سلاح‌هایی با صداخفه‌کن استفاده کرده‌‌اند و بطور هدفمند به سر این سه قربانی شلیک شده است.

مانوئل وال، وزیر کشور فرانسه که شخصا ساعت ۹ صبح از محل حادثه دیدن کرد، این قتل‌ را “تحمل‌ناپذیر” خواند. وی همزمان از هرگونه گمانه‌زنی درباره‌ی عاملان آن خودداری کرد.

در حال حاضر ۱۵۰ هزار کرد در فرانسه زندگی می‌کنند که بیشتر آنان شهروندان ترکیه هستند. کردهای ایرانی و عراقی مقیم فرانسه، جامعه‌هایی تشکیل می‌دهند که شمار افراد آن از چند هزار تن بیشتر نیست و عمدتا در پاریس زندگی می‌کنند. کردهای سوریه نیز اقلیت بسیار کوچکی هستند.

در پی اعلام خبر این قتل، چند صد کرد در برابر مرکز یادشده‌ی کردها در پاریس گرد آمدند. شماری از آنان پرچم حزب کارگران کردستان ترکیه با تصاویر رهبر بازداشتی این حزب عبدالله اوجالان را در هوا تکان می‌دادند. اوجالان از ۱۵ سال پیش تا کنون در زندان ترکیه به‌ سر می‌برد.

پیامی به اوجالان

چند هفته است که گفت‌وگوهای صلح میان “حزب کارگران کردستان ترکیه”، “حزب صلح و دمکراسی” و سازمان امنیت ترکیه به نمایندگی از سوی دولت شروع شده است.

برخی بر این باورند که کشتن این سه فعال کرد، با هدف کارشکنی در راه گفتگوهای صلح بوده است. چند روز پیش یکی از نمایندگان مجلس ترکیه و عضو حزب دست راستی “جنبش ملی” خواستار از بین بردن کادرهای “پ.ک.ک.” در اروپا شده بود.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه خواستار حفظ آرامش شده تا عوامل پشت پرده و علت قتل این سه نفر مشخص شود. وی گفته است که دولت ترکیه گفت‌وگوهای خود با عبدالله اوجالان را ادامه خواهد داد تا به نتیجه مطلوب برسد. “نتیجه مطلوب” از نظر اردوغان، دست کشیدن حزب کارگران کردستان ترکیه از مبارزه مسلحانه است.

ردپای ترکیه؟

جانسیز برای دولت ترکیه چهره ناشناخته‌ای نبود. برخی بر این باورند که دولت ترکیه پشت این ترور است و هدفش برداشتن یک نماینده سرشناس پ.ک.ک. بوده است. اما آنکارا از چنین تروری آن هم در خاک یک کشور اروپایی چه سودی می‌تواند ببرد؟

از نظر کارشناسان، دولت ترکیه در شرایط مذاکرات صلح نمی‌تواند انگیزه‌ای برای دست زدن به چنین اقدامی داشته باشد.

گروهی دیگر به این واقعیت اشاره می‌کنند که مذاکرات صلح در ترکیه مخالفانی هم داشت و نباید فراموش کرد که مذاکره با اوجالان و یا آزادی او خشم خیلی از ترک‌ها را برخواهد انگیخت.

افراطی‌های درون پ.ک.ک.؟

اگر دولت ترکیه دستی در این قتل نداشته، آیا سرنخ به پ.ک.ک. و نیروهای افراطی درون آن می‌رسد؟ گروهی این گمانه را به واقعیت نزدیک‌تر می‌دانند، از جمله سخنگوی حزب حاکم در ترکیه.

حسین چلیک، سخنگوی دولت می‌گوید که در گذشته نیز از این گونه حذف‌های خونین در درون شورشیان به کرات رخ داده است.

به نظر کسانی که این گمانه را محتمل می‌دانند، قتل جانسیز در حقیقت پیامی است به اوجالان. جانسیز ۵۵ ساله از وفاداران به عبدالله اوجالان، رهبر این سازمان مسلح کرد ترکیه بود.

رسانه‌های ترکیه می‌نویسند که سکینه جانسیز با رهبری پ.ک.ک. اختلاف داشته، به‌طوری‌که او را مجبور کرده بودند مسئولیت‌هایی در سطوح پایین را برعهده گیرد.