ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 09.01.2013, 17:29
نویسنده «گم‌نامی» از افغانستان گریخت

دویچه وله: تقی بختیاری، نویسنده رمان “گم‌نامی” ناگزیر به ترک افغانستان شد. او به خاطر نگارش اثری انتقادی از چند ماه پیش تهدید به مرگ می‌شد و زندگی مخفیانه‌ای در پیش گرفته بود.

محمدجان تقی بختیاری از زمان انتشار رمان “گم‌نامی” با حملات مراجع روحانی افغانستان روبرو شده است. با شدت‌گیری حملات در روزهای گذشته، آقای بختیاری که جان خود را در خطر می‌دید، از میهن خود به اروپا پناه آورده است.

“گم‌نامی” داستان سرگذشت میرجان، جوان افغان است که به شوق آموزش علوم اسلامی برای تحصیلات دینی به ایران می‌رود و به عنوان طلبه علوم دینی در حوزه علمیه اصفهان مشغول تحصیل می شود.

او در معاشرت با روحانیون، آلودگی‌ها و فساد اخلاقی زیادی می‌بیند، از جمله یکی از استادان او که آیت‌الله است به او تجاوز می‌کند.

میرجان که از این گونه آلودگی‌ها و پلشتی‌ها سخت یکه خورده است، درباره اعتقادات خود به تفکر می‌پردازد. او رفته رفته در ایمان دینی خود شک می‌کند، از زندگی طلبگی روی می‌گرداند و سرانجام به وطن خود بر می‌گردد.

رمان “گم‌نامی” حدود ۴ ماه پیش از سوی انتشارات تاک در افغانستان چاپ و منتشر شد. به گفته نویسنده تنها ۷ روز پس از نشر کتاب، تهدیدها علیه او آغاز شد.

آقای بختیاری در گفتگویی با “دویچه وله” گفت که در چند ماه گذشته بارها تهدید به مرگ شده است. او توضیح داد: «در یک مورد شیشه‌های اتومبیل‌ام را خرد کردند و روی آن شعار نوشتند: “جوجه سلمان رشدی، کافر بی‌دین”.

”نویسنده مرتد است”

تقی بختیاری می‌گوید که سید محسن حجت، روحانی شیعه کابل، محرک اصلی تهدیدها علیه اوست. به گفته بختیاری، به دنبال نشر رمان “گم‌نامی” سید محسن حجت، از کتاب‌فروشی‌ها خواسته است که از فروش این اثر خودداری کنند.

آقای حجت در گفتگو با “دویچه وله” تایید کرد که قصد دارد از پخش این کتاب جلوگیری کند. او گفت که چنین کتاب‌هایی نباید منتشر شوند، زیرا با اعتقادات دینی مردم در تناقض است. به عقیده او محتوای کتاب نشان می‌دهد که “نویسنده آن مرتد است”. او افزود: «کسی که مرتد می‌شود جزایش اعدام است در اسلام».

آقای حجت تاکید کرد که رمان “گم‌نامی” محتوای ضددینی دارد و در آن به مقام پروردگار توهین شده است. او گفته است که خرید و فروش و همچنین مطالعه این کتاب مغایر اسلام است.

”قصد توهین نداشته‌ام”

تقی بختیاری می‌گوید که درونمایه کتاب “گم‌نامی” مباحث دینی نیست، بلکه بیشتر آن زاده تخیل نویسنده است.

مخالفان کتاب نه تنها نسخه‌های آن را آتش زده‌اند، بلکه تهدید کرده‌اند در صورتی که نویسنده کتاب توبه نکند، خانه‌اش را آتش خواهند زد. او در روزهای گذشته بارها از سوی افراد مشکوک تعقیب شده و از طریق تلفن تهدید به مرگ شده است.

محمدجان تقی بختیاری چند سال پیش با انتشار رمان “بلوای خفتگان” در صحنه ادبیات افغانستان نامور شد. او در سال ۱۳۵۳ در استان غزنی به دنیا آمده و در دانشگاه بلخ در رشته روزنامه‌نگاری تحصیل کرده است.