ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 02.01.2013, 19:30
سازمان ملل: دست‌کم ۶۰ هزار قربانی در سوریه

دویچه وله: طبق آخرین گزارش سازمان ملل، در منازعه‌ی سوریه تا کنون ۶۰ هزار تن جان باخته‌اند. به گفته‌ی فعالان حقوق بشر سوریه، در حمله‌ی هوایی یک جنگنده‌ی ارتش این کشور به پمپ بنزینی در نزدیکی دمشق، شمار زیادی کشته شدند.

فعالان حقوق بشر سوریه در لندن روز چهارشنبه (۲ ژانویه/۱۳ دی) اعلام کردند که یک جنگنده‌ی میگ نیروی هوایی سوریه موشکی به پمپ بنزینی در محله‌ی سنی‌نشین “ملیحه” واقع در حومه‌ی دمشق شلیک کرده که شمار زیادی قربانی برجای گذاشته است.

نخستین گزارش‌ها حاکی از آن است که این حمله‌ی هوایی به مرگ دست‌کم ۳۰ غیرنظامی منجر شده است. محله‌ی سنی‌نشین “ملیحه” از مناطق تحت نفوذ شورشیان سوری است. یک فعال سوری گفت که این حمله‌ی هوایی درست زمانی صورت گرفته که بنزین تازه رسیده بود و عده‌ی زیادی برای خرید آن صف کشیده بودند.

آمار تکان‌دهنده‌ی از شمار قربانیان

به موازات آن سازمان ملل روز چهارشنبه در ژنو گزارشی منتشر ساخت که بر طبق آن از آغاز قیام بر ضد رژیم بشار اسد در مارس ۲۰۱۱ تا ۳۰ نوامبر سالی که سپری شد، ۵۹۶۴۸ تن در سوریه کشته شده‌‌اند.

ناوی پیلای، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل گفت از آنجا که درگیری‌ها در دو ماه گذشته افزایش یافته است، می‌توان پذیرفت که این رقم تا آغاز سال جدید میلادی از مرز ۶۰ هزار تن نیز فراتر رفته است. به گفته‌ی خانم پیلای “این رقم از انتظارات بسیار بالاتر و واقعا شوکه‌کننده است”.

سازمان ملل برای دستیابی به آمار  درست قربانیان، حدود ۵ ماه وضعیت این کشور را مورد تحلیل و بررسی قرار داده و داده‌های ۷ منبع گوناگون را با هم مقایسه کرده است.

پیکارهای خونین میان ارتش بشار اسد و شورشیان در ماه‌های گذشته شدت گرفته است. ناظران حقوق بشر سوریه در لندن در اواخر ماه دسامبر از فقط ۴۰ هزار کشته در سال گذشته‌ی میلادی در سوریه خبر داده بودند.

متمردان بیشتر و حملات بی‌رحمانه‌تر

از سوی دیگر با این‌که رژیم بشار اسد متمردان را به اعدام تهدید کرده است، شمار افسرانی که از ارتش سوریه رویگردان می‌شوند در حال افزایش است. در این میان اعلام شد که یک ژنرال ارتش سوریه و هفت افسر به اردن پناهنده شده‌اند.

هر چه قدرت “ارتش آزاد سوریه” بیشتر می‌شود، ارتش بشار اسد به اقدامات خشن‌تر و بی‌رحمانه‌تری متوسل می‌گردد. روز چهارشنبه همچنین اعلام شد که در یک حمله‌ی هوایی ارتش سوریه به یک نانوایی ۱۱ تن کشته شدند که ۹ تن از آنان کودک بودند.

شورشیان سوریه در ایالت درعا به دو پایگاه نظامی و در ایالت ادلیب به فرودگاه نظامی تفتناز حمله کردند. گفته می‌شود که این فرودگاه یکی از آخرین دژهای نظامی بشار اسد در ایالت ادلیب به‌شمار می‌رود. کنشگران سوری گزارش می‌دهند که در جریان پیکارها بر سر این فرودگاه، چند تن از سربازان ارتش سوریه با یک تانک به شورشیان پیوسته‌اند.

مخالفان رژیم بشار اسد گفته‌اند که در پیکارها برای تسخیر فرودگاه تفتناز که در آن ۴ شورشی نیز کشته شدند، گروه تندرو اسلامگرای “النصره” نیز شرکت داشته است.

سخنگوی شورشیان به فرستنده‌ی العربیه گفته است که رژیم بشار اسد از این فرودگاه نظامی به منظور مجهز کردن هلیکوپترهای جنگی به بشکه‌های مواد منفجره استفاده می‌کند. این بشکه‌ها سپس توسط هلیکوپترها به روی نقاطی پرتاب می‌شوند که رژیم بشار اسد حدس می‌زند شورشیان در آن محل سنگر گرفته‌اند.