ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 28.12.2012, 20:57
رئیس ائتلاف ملی سوریه گفت‌وگو با روسیه را رد کرد

بی بی سی: رئیس ائتلاف ملی سوریه، اصلی‌ترین گروه مخالف دولت بشار اسد، روز جمعه ۲۸ دسامبر، دعوت مسکو برای گفتگو با مخالفان و یافتن راه حلی جهت پایان دادن به یازده ماه خشونت در سوریه را در وضعیت فعلی رد کرد.

احمد معاذ خطیب، رئیس ائتلاف ملی سوریه، که متشکل از شخصیت‌ها و گروه‌های مخالف حکومت بشار اسد است، در گفت و گو با شبکه تلویزیونی الجزیره، روسیه را به دخالت در امور داخلی سوریه متهم کرد و گفت: “ما صراحتا گفته ایم که به مسکو نخواهیم رفت.”

آقای خطیب برای پذیرفتن دعوت به گفت و گو با روسیه سه شرط گذاشت و گفت که برای نشستن سر میز مذاکره با مقام های روسیه، مسکو باید به دلیل مداخله در امور داخلی سوریه پوزش بخواهد، “قتل عام” توسط رژیم بسار اسد را محکوم کند و به صراحت، خواهان کنار رفتن بشار اسد شود.

ساعاتی پیش از این گفت و گو، خبرگزاری روسی ریانووستی متن مصاحبه‌ای با مخائیل بوگدانوف، معاون وزارت خارجه روسیه را منتشر کرده بود که می گفت دولت او از احمد معاذ‌ خطیب، رئیس ائتلاف ملی سوریه، دعوت کرده‌است تا برای تبادل نظر جهت پایان دادن به خشونت در سوریه، با مقام های روسی دیدار کند.

همزمان، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه نیز اظهار داشته بود که در ملاقات با نمایندگان دولت سوریه در روز گذشته، به مقامات آن کشور توصیه کرد برای یافتن راه حلی مسالمت‌آمیز برای بحران کنونی، با مخالفان گفتگو کنند.

به گزارش ریانووستی، آقای بوگدانوف گفته‌ است که دعوتنامه شرکت در مذاکرات تسلیم رئیس ائتلاف ملی سوریه شده و افزوده که مذاکرات می تواند در مسکو یا در محل دیگری، مانند قاهره یا ژنو برگزار شود.

’در یک کشور عربی’

احمد معاذ خطیب در گفت و گو با تلویزیون الجزیره گفته است که در صورتی که روسیه به همه شرط های مذکور عمل کند، امکان گفت و گو با روسیه در یک کشور عربی وجود خواهد داشت.

“ائتلاف ملی نیروهای انقلابی و مخالف سوریه” متشکل از شخصیت‌ها و گروه‌های مخالف حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، در ماه نوامبر و در پی برگزاری اجلاس دوحه، قطر، تشکیل شد.

هدف ائتلاف ملی، ایجاد وحدت بین گروه‌های مخالف حکومت و نظارت بیشتر بر فعالیت نظامی علیه حکومت بشار اسد در داخل سوریه اعلام شد و تشکیل آن از جمله پیش شرط‌های تلویحی شماری از کشورهای غربی و عرب برای ادامه و افزایش حمایت مادی از نیروهای مخالف بود.

در حالی که تعدادی از کشورهای جهان، از جمله بسیاری از کشورهای عرب و قدرت‌های غربی این ائتلاف را به عنوان “تنها نماینده مشروع کشور سوریه” یا “تنها نماینده مشروع مردم سوریه” مورد شناسایی قرار داده‌اند، روسیه این اقدام را به شدت تقبیح کرده و بر به رسمیت شناختن حکومت کنونی سوریه تاکید کرده است.

با اینهمه، به گفته ناظران، ادامه و تشدید درگیری سنگین نظامی بین ارتش و نیروهای مخالف در داخل سوریه که به نظر می‌رسد امید به پیروزی نظامی حکومت بر مخالفان را کاهش داده‌، باعث شده‌است تا روسیه در هفته‌های اخیر به فعالیت‌های گسترده‌ای برای حل این بحران از طریق مصالحه بین دو طرف روی آورد.

روسیه که دارای روابط سیاسی، تجاری و نظامی نزدیکی با حکومت فعلی سوریه است، تاکنون با استفاده از حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل از تشدید فشار بین المللی بر این حکومت جلوگیری کرده‌است.

روز گذشته، هیات اعزامی سوریه به ریاست معاون وزارت خارجه آن کشور با مقامات وزارت خارجه روسیه در مسکو دیدار کرد و گفته شد که موضوع مذاکرات دو طرف را طرح پیشنهادی اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب برای پایان دادن به بحران سوریه تشکیل می‌داد.