ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 28.12.2012, 16:19
محمدعلی دادخواه تحت فشار برای اعتراف تلویزیونی

برادر محمد علی دادخواه، وکیل و ازاعضای هیات موسسان کانون مدافعان حقوق بشر به کمپین بین اللملی حقوق بشر در ایران گفت که این وکیل دچار افت حافظه در زندان اوین شده است و تحت فشار شدید برای اعتراف علیه خود و پذیرش اتهاماتش است. سید حسن دادخواه با اظهار نگرانی شدید از وضعیت برادرش به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت اعضای خانواده آقای دادخواه نمی‌دانند که به چه دلیل و چگونه حافظه آقای دادخواه «افت» کرده است.

سید حسین دادخواه با اظهار نگرانی شدید از وضعیت برادرش در زندان اوین به کمپین گفت:« دخترش را هفته پیش در ملاقات حضوری نشناخته و حرف های بی ربط می زده است. خیلی غم انگیز است. من هم محمد را کابینی ملاقات کردم. او جملاتی را پس و پیش می گفت که من متعجب شدم. محمد همیشه در صحبت کردن عالی بود، هیچ وقت اشتباه و پس و پیش حرف نمی زد، هیچ وقت در صحبت هایش مکث نمی کرد. نمی دانم چه اتفاقی برای او افتاده است. او هفته گذشته مثل همیشه نبود.»

سید حسین دادخواه افزود: «نمی دانم این اتفاق حاصل چیست. در ملاقات کابینی هم شاید نمی تواند خیلی صریح حرف بزند. من هر چه از او می پرسم می گوید خوب است. می گویم آزارت می دهند؟ می گوید نه همه چیز خوب است. می گویم غذا می خوری، خوب می خوابی، می گوید همه چیز خوب است.»

محمد علی دادخواه، وکیل برجسته که وکالت بسیاری از فعالان سیاسی و عقیدتی مانند یوسف ندرخانی، ابراهیم یزدی و حسین رونقی را به عهده داشت در تیرماه سال ۱۳۹۰ به اتهام های عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر،مصاحبه ها با رسانه های خارجی و حتی داشتن وکالت پرونده مترو اصفهان به ۹ سال حبس تعزیری، ۱۰ سال محرومیت از وکالت و تدریس محکوم شد و دادگاه تجدید نظر این حکم را عینا تایید کرد.

این وکیل قبل از زندان تحت فشار برای اعتراف تلویزیونی قرار گرفت. او پیش از زندنی شدن در گفتگویی به کمپین بین المللی حقوق بشردرایران گفته بود که ماموران امنیتی از او خواسته اند تا جلوی دوربین تلویزیون بگوید که کانون مدافعان حقوق بشر از خارجی ها پول می گرفته است تا مقاصد آن ها را انجام دهد.

برادر محمد علی دادخواه با اظهار اینکه او همچنان در زندان تحت فشار برای اعتراف و پذیرفتن اتهامات پرونده اش است به کمپین گفت:« به او گفته اند که اگر یکی از اتهامایت را بپذیری فورا آزادت می کنیم. او هم گفته است من وقتی کاری نکردم چرا باید اعتراف بکنم که انجاش داده ام. گفته من فقط فعالیتم حقوق بشری بوده اگر می خواهید همین را اعتراف می کنم. آنها هم گفته اند پس همینجا بمان. ما هم تا الان سکوت کردیم چون نمی خواستیم وضعیتش بدتر از این شود.»

محمد علی دادخواه قبل از زندان رفتن به کمپین گفت: «آنها به من گفتند اگر اعتراف نکنم حکم را اجرا می کنند. مدت های طولانی صحبت کردند و من نپذیرفتم. از هم اکنون می گویم که اگر روزی من حرفی زدم از درجه اعتبار ساقط است و حتما در شرایطی بودم که مجبور به گفتن شده ام. امیدوارم خدا توان من را همچنان حفظ کنم.»

حسن دادخواه در خصوص مشکلات دیگر جسمی برادرش گفت:« در ملاقات حضوری هفته گذشته با دخترش گفته که دندان هایش مشکل دارد اما گفته که درخواست رسیدگی پزشکی برایم نکنید.»

حسن دادخواه با اشاره به پیگیری های فراوانش از مقامات قضایی کشور گفت:« من همه جا رفته ام. گفته ام که حق محمد زندان نیست، از هوش او باید در بیرون زندان و برای این مملکت استفاده کرد. نزدیک به دو ماه پیش درخواست داده ام که اجازه بدهند روزانه از زندان بیرون بیاید و به دائره المعارف برود و کتاب ناتمامش را در مورد ” هفت سین ” تمام کند. روزها به آنجا برای کار برود و شب ها به زندان برگردد. گفته اند باید دادستان تهران اجازه صادر کند اما تا الان هیچ خبری از دفتر دادستان نشده است. من چند روز دیگر دوباره برای پیگیری خواهم رفت.»

این وکیل طبق احضاریه ای روز شنبه ۸ مهرماه امسال برای اجرای حکم ۹ سال حبسش به زندان اوین رفت.