ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 27.12.2012, 8:16
به یاد مجید تهرانیان  (۱۳۹۱- ۱۳۱۶)

با نهایت تأثر درگذشت دوست دیرین، دانش پژوه و ارجمندمان مجید تهرانیان را به آگاهی دوستان بی‌شمارش می‌رسانیم و به همسر و فرزندان دلبند و سوگوارش، خانم کاترین کیا و ترنس، یلدا، جان و مریم تهرانیان، تسلیت می‌گوئیم. 

گرچه سال‌های پایانی عمر پربارش را در سکوت و سکونی دردناک سپری کرد، از نوجوانی به تلاش و تحرک در راه رسیدن به آمال و آرمان‌های انسانی و اجتماعی‌اش شُهره بود. به ایران عشق می‌ورزید، عشقی که تا پایان عمر زندگی‌اش را رقم می‌زد. در دوران نوجوانی، از کوشندگان و رهبران سازمان دانشجویان ایرانی در ایالات متحد آمریکا بود و از پایه‌گذاران و اعضای فعّال انجمن بین‌المللی مطالعات ایرانشناسی. کارنامۀ نظام سیاسی حاکم بر ایران را بر نمی‌تابید و بر آن بی‌پروا خرده می‌گرفت. 

امّا، هنگامی که در اوان دهۀ ۱۳۵۰، مانند شماری بسیار از دانش آموختگان ایرانی به میهن بازگشت، از فعالیت‌های سیاسی کناره گرفت و به کارهای ارزندۀ پژوهشی از جمله تأسیس پژوهشکدۀ ارتباطات و توسعۀ سازمان صدا و سیمای ملی ایران پرداخت. در این سال‌ها بود که بهروزی هم‌میهنانش را نه در دست یازیدن به خشونت و انقلاب بلکه در اصلاح و مسالمت، در خلاقیت و سازندگی می‌دید و  مهم‌ترین رسالت زندگی انسان‌ها را «سلوک در راه صلح»  می‌دانست.

پس از انقلاب و کوچ ناگزیر از وطن نیز  زندگی‌اش را یکسره وقف تدریس و پژوهش کرد. بیش از سه دهه استاد دانشگاه هاوائی در رشته‌های اقتصاد سیاسی، فرهنگ، ارتباطات، توسعه و صلح بود.  در این سال‌ها ده کتاب و نزدیک به یک صد مقاله در نشریه‌های علمی گوناگون منتشر کرد. با بسیاری از مؤسسه‌های پژوهشی، به ویژه در زمینه‌های مربوط به تأمین صلح و حل مسالمت‌آمیز اختلاف‌های بین‌المللی و گفت‌وگوی تمدن‌ها، به همکاری پرداخت و شهرتی جهانی یافت. 

تهرانیان سخن‌ور و خوش‌سخن بود و انسانی بس دوست داشتنی. سیمای مهربان و متبسم‌اش نشان از خوش‌بینی و مهرجوئی و سخاوت طبع‌اش داشت. در دوستی پایدار بود و اهل مدارا و مسالمت با همگان. یاد چنین دوست و چنین انسانی از خاطر خویشان و یارانش هرگز نخواهد رفت. 

روانش شاد باد.   

احمد اشرف، غلامرضا افخمی، مهناز افخمی، مهستی افشار، علی بنوعزیزی، ناصر پاکدامن،  نیره توحیدی، محمـد توکلی طرقی، خشایار جواهـریان، شهلا حائری، احمـد کریمی حکّـاک، هرمز حکمـت، عباس حیدری، آصف خلدانی، فرهاد خمسی، علـی شاکری، هوشنگ اسفندیار شهابی، رضـا  شیخ الاسلامی، کیوان طبری،  کاظم علمداری، شاهین فاطمی، فریدون فشارکی، فریده فرهی، جمشید قرچه داغی، رضا قطبی، فرهاد کاظمی، امیر کجـوری، مهران لشگری، علی‌اکبر مهدی، وحید نوشیروانی، احسان یارشاطر، پروانه بهار, داریوش آشوری،‌ عزیز کرملو، محمد اقتداری