ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 26.12.2012, 13:08
قطع حقوق بازنشستگان صنایع فولاد

“بازنشستگی یعنی آسایش خاطر پس از ۳۰ سال کار و زحمت آن هم در کارخانه‌ای مانند ذوب آهن با آن همه خطرات جانی که هر از گاهی یکی داخل پاتیل ذوب می‌افتد، دیگری از ارتفاع پرت می‌شود و حتی به جنازه‌اش نمی‌شود نگاه کرد و ...

اما حالا پس از ۳۰ سال کار به جای قدم زدن در پارک‌های حاشیه زاینده‌رود تازه باید راه بیفتیم در یک خیابان‌، بایستیم پشت درب مجلس و وزارت خانه و ...  به دنبال حقوقمان... البته برخی مواقع مسوولان لطف کردند و ماهانه ۷۰ هزار تومان به حساب می‌ریزند که با خوردن نان و پنیر در ۳۰ روز ماه باید بازنشستگی را سر کنیم.
به گزارش ایسنا، اینها صحبت‌ها، فریادها و اشک‌های هر روزه بازنشستگان ذوب آهن اصفهان است، البته این فقط به بازنشستگان این کارخانه عظیم و پردرآمد مربوط نمی‌شود، بلکه حدود یکسالی است که گریبان تمامی مستمری بگیران بازنشسته صنعت فولاد کشور را گرفته است.

حاج براتعلی، یکی از بازنشستگان ذوب آهن است که در این خصوص به خبرنگاراقتصادی ایسنا _منطقه اصفهان  می‌گوید: ازسال گذشته تاکنون این مشکل شروع شده و این طور که به ما می‌گویند تعویق حقوق بازنشستگان به دلیل نبود بودجه در صندوق بازنشستگان صنعت فولاد کشور است.

وی ادامه می‌دهد: قرار بود این صندوق در زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی قرار بگیرد که تاکنون سهام آن واگذار نشده است.

وی  می‌افزاید: حقوق آبان و آذرماه به تاخیرافتاده و در ماه‌های قبل نیز برخی مواقع 70 هزار تومان مثل صدقه و خیرات دریافت می‌کردیم!!

هم‌چنین یک بازنشسته دیگر ذوب آهن می‌گوید: نمایندگان بازنشستگان به همراه جمعی از افراد بازنشسته از سال گذشته تاکنون به طور مداوم به سراغ  مجلسی‌ها، دفتر ریاست جمهوری و حتی نهاد رهبری هم رفته‌اند که جز وعده‌های تو خالی نبوده است.

محمد صناعت می‌افزاید: بعد از یک عمر کار سخت و خطرناک در کارخانه ذوب آهن اصفهان توقع داشتیم دوران بازنشستگی را با خیال راحت بگذرانیم اما باید برای “چندر غاز”حقوق هر روز در سرما و گرما خیابان‌ها را ببندیم تا شاید یکی بیاید به حرفمان گوش دهد!

مسوولان کرامت انسانی بازنشستگان را از بین برده‌اند

به گزارش ایسنا؛ صنعت فولاد کشور، مجموعه‌ای بزرگ با درآمدهای ارزی بالا است که همواره از توفیقات روز افزون در شکستن تحریم‌ها خبر می‌دهد، اما به شسکته شدن و بی‌شخصیت شدن کارکنان دیروز خود بهایی نمی‌دهد، این در حالی است که صنعت فولاد زمانی بعد از صنعت نفت جایگاه دوم ارزش شغلی در کشور را به خود اختصاص داده بود، اما اکنون کارمندان زحمتکش دیروز این صنعت به طور مسخره آمیزی و بدون ذره‌ای کرامت انسانی آواره خیابان‌های اصفهان و پایتخت شده‌اند.
مجتبی احمدی، نماینده بازنشستگان ذوب آهن كه فعالانه در سال اخیر امور این قشر را پیگیری می‌کند به خبرنگار اقتصادی ایسنا_منطقه اصفهان ، می‌گوید: سهل انگاری‌های دولت كرامت انسانی ما را از بین برده است چرا كه زمانی از نظر ارزش کار از جایگاهی بعد از صنعت نفت در کشور برخوردار بودیم اما در حال حاضر پایین‌ترین مشاغل نیز از ما جلوترند و برای حق و حقوق خود در سرما و گرما باید آواره خیابان‌ها وپشت درب ادارات و سازمان‌ها باشیم.
وی می‌افزاید: صندوق فولاد كشور در سال 1376 تاسیس و موظف شد رقم كسورات حقوق كاركنان این صنعت را از سال 1346 به علاوه مبلغی از سازمان یا كارخانه‌ای كه شخص در آن به كار مشغول بوده است را  محاسبه و به این صندوق واریز نماید.
احمدی با بیان اینكه این صندوق زیر مجموعه شركت ملی فولاد ایران است، ادامه می‌دهد: متاسفانه این مبالغ قانونی از طرف شركت‌های بزرگ فولاد كشور به حساب صندوق واریز نشده است و یا اگرهم این كار انجام شده شركت ملی فولاد این مبالغ را برداشت و خرج كرده است كه متعاقب آن مشكل پرداخت مستمری بازنشستگان ذوب آهن در سال گذشته آغاز شد.
این فعال كارگری ادامه می‌دهد: درپی اعتراض گروهی از بازنشستگان ذوب آهن  در 9 اذر ماه سال گذشته در مقابل مجلس شورای اسلامی، نمایندگان با تصویب بند 59 قانون برنامه بودجه سال 1391، وزارت صنعت، معدن و تجارت را مكلف به پرداخت مطالبات قانونی بازنشستگان صنعت فولاد در 15 استان كشور كردند.

وی با اشاره به اینكه مطابق بند 59 باید این مبلغ از دارایی‌های وزارتخانه مربوطه پرداخت شود، یاد آور شد: سازمان خصوصی سازی مسؤولیت معامله سهام با ایمیدرو یا همان سازمان توسعه فولاد و صنایع معدنی  ایران را به نفع صندوق فولاد به عهده دارد كه طبق آخرین اخبار مسوولان این سازمان روز گذشته -پنج دی ماه سال 1391- قرار به تشكیل جلسه گذاشته‌اند.
احمدی با بیان اینكه در شرایط فعلی پرداخت مستمری‌ها به عهده وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعی است، می‌گوید: رییس سازمان تامین اجتماعی به عنوان نماینده وزارت مربوطه رفع مشكل بازنشستگان صنعت فولاد را فقط منوط به ثبت رسمی و قانونی قرارداد بین سازمان خصوصی سازی و ایمیدور كرده است چرا كه وی معتقد است بدون ارایه تضمین قانونی، اعتباری رسمی برای پرداخت حقوق و مزایای بازنشستگان وجود نخواهد داشت.
این بازنشسته ذوب آهن اصفهان می‌افزاید: با استناد قانون، 22 صندوق بازنشستگی كشور در زیر مجموعه وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعی قرار خواهند گرفت.
وی می‌گوید: طبق وعده‌های داده شده از طرف مسؤولان 15 این ماه سال جاری اطلاعیه حقوقی مستمری بگیران بازنشسته ذوب آهن از طرف وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعی اعلام خواهد شد.
احمدی می‌افزاید: در سال جاری بازنشستگان ذوب آهن حداقل چهار بار یعنی یكبار در هر فصل سال به وزارت صنعت، معدن و تجارت، دفتر ریاست جمهوری و یا مجلس مراجعه کرده‌اند و این در حالی است كه بارها به طور خود جوش نیز در مقابل  سازمان‌های مربوطه شهر اصفهان اعتراضات خود را نشان داده‌اند اما جز كوتاهی و بی تفاوتی از مسوولان چیزی ندیده‌اند!
کندی عمل درامور اداری،این معضل را دامن زده است

در این خصوص سید ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درگفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایسنا_منطقه اصفهان  با بیان اینکه مشکل فعلی صرفا مربوط به بازنشستگان ذوب آهن نمی‌شود، می‌گوید: تمامی بازنشستگان صنعت فولاد کشور به نحوی دچار این معضل شده‌اند چرا که مجمع نمایندگان استان‌های خراسان، مازندران، اصفهان و خوزستان درگیر رفع این مسئله می‌باشند و در روزهای اخیر به طور مکرر این قضیه در مجلس تذکر داده شده است.
       
وی که مدتی پیش در صحن علنی مجلس اعلام کرده بود بازنشستگان صنعت فولاد هر روز در اصفهان یک خیابان را می‌بندند، ادامه می‌دهد: درسال 90قرار به ادغام صندوق بازنشستگان صنعت فولاد کشور در زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی گرفته شد اما سازمان مذکور انجام این امر را مشروط به دریافت هفت هزار میلیاردریال  در بودجه سال 91 از دولت کرد.
موسوس لارگانی با بیان اینکه صندوق بازنشستگان فولاد سال گذشته دچار ورشکستگی شده است، ادامه می‌دهد: بر اساس توافق‌های انجام شده به جای بودجه نقدی بخشی از سهام بنگاه‌های بزرگ مانند مس کرمان، ذوب آهن، فولاد خوزستان و اصفهان و...به سازمان تامین اجتماعی باید واگذار شود.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس در خصوص علت عدم تحقق این توافق قانونی می‌گوید: واگذاری سهام بنگاه‌های صنعتی ذکر شده تابع طی مراحل و ضوابط  اداری واگذاری‌های اصل 44 قانون اساسی می‌باشد که به دلیل کندی انجام امور مربوطه معضل دریافت حقوق بازنشستگان همچنان رفع نشده است.

گزارش از: کامران صباغی، خبرنگار اقتصادی ایسنا- منطقه اصفهان