ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 24.12.2012, 9:50
طبیعی نبودن مرگ ستار بهشتی تایید شد

جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران روز دوشنبه چهارم آذر ماه گفت، یک کمیسیون پزشکی طبیعی نبودن مرگ ستار بهشتی را تایید کرده است.

جعفری دولت‌آبادی گفت: یک کمیسیون ۱۱ نفره شامل متخصصین مختلف که جامع‌ترین کمیسیون پزشکی بود تشکیل شد که در آن ، متخصصین داخلی، کلیه، گوارش، روانشناس و سایر تخصص‌ها حضور داشتند و پس از برگزاری یک جلسه ۳ ساعته نظریه سابق را تأیید کردند.

به گزارش بازتاب وی گفت: در این نظریه آمده است با توجه به اینکه مرحوم ستار بهشتی بیماری خاصی نداشته است فوت می‌تواند ناشی از پیامدهای ضربه یا فشار روانی باشد.

جعفری دولت‌آبادی تأکید کرد: رسانه‌ها به این نکته توجه داشته باشند که اعضای کمیسیون قید کرده‌اند که محتمل‌ترین علت مرگ می‌تواند ناشی از ضربات و یا فشار روانی باشد.

ستار بهشتی، به دلیل یادداشت‌های خود در وبلاگش روز ۹ آبان از سوی پلیس فتا (پلیس سایبری) بازداشت و پنج روز بعد در زندان جان خود را از دست داد.
ستار بهشتی، ۳۵ ساله، روز ۹ آبان ۹۱ در منزلش در شهر رباط کریم در نزدیکی تهران بازداشت شد. ۱۰ روز بعد ماموران امنیتی با خانواده او تماس گرفته و از آنها خواسته‌اند برای تحویل جسد فرزندشان مراجعه کنند. بر اساس گزارش ثبت شده در روابط عمومی بهشت زهرا تهران،‌ستار  در روز ۱۳ آبان ماه، چهار روز پس از بازداشت فوت کرده است.

چگونگی بازداشت ستار از زبان مادرش

«یک آقایی دم در اومد و سراغ ستار را گرفت، من گفتم ستار خانه نیست و در را می خواستم ببندم که در را هل داد و دستم لای در ماند و با یکی دیگر که قدش هم بلند بود وارد خانه شدند و ستار شوکه شد. دستش را از پشت بستند. گفتم پسرم شما مجوز دارید و کت‌اش را عقب زد و اسلحه‌اش را نشان داد، باز دوباره پرسیدم شما مجوز دارید و باز اسلحه‌اش را نشان داد.»

«اون روزی که ستار را بردند سه شنبه بود، من واقعا از سه شنبه ها بدم می آید. از همان روزی که او را بردند، من با خود گفتم دیگر ستارم را بر نمی گردانند. همه اش ستار با لباس سفید جلوی چشم ام می آمد. یک هفته بعد همان روز سه شنبه دامادم را خواستند و به او گفته بودند قرص خورده و مرده. به او گفتند برو مادر و خواهرش را آماده کن و قبر بخرید.»

«ما را تهدید کردند که اگر از شکایت خود صرف نظر نکنید، دخترت را بازداشت خواهیم کرد و من هم شکایت خود را به خدا بردم. می دانم بالاخره روزی اینها باید پاسخ‌گوی اعمال خود باشند و می‌دانم این شکایت‌ها نیز هیچ کدام به نتیجه ای نمی رسد. ولی نه من و نه دخترم و هیچ کدام از اعضای خانواده اینها را نمی بخشیم و جای ستار را گرفته ایم و حالا هر کدام از ما ستاری دیگر شده‌ایم.»

اخذ رضایت‌نامه اجباری

گیتی پورفاضل وکیل خانواده ستار بهشتی گفته است: بر اساس اظهارات خانواده بهشتی دو روز پس از فوت ستار بهشتی عده‌ای از سوی پلیس فتا از خانواده متوفی می‌خواهند که برای امضای رضایت نامه از پلیس فتا به دفترخانه‌ای بروند که در غیر اینصورت ممکن است مشکلاتی ایجاد شود.

پور فاضل با تاکید بر اینکه چنین رضایت نامه‌ای به دلیل مشخص نبودن مجرم در آن زمان ارزش قانونی ندارد، گفت: متاسفانه علیرغم اصراری که داشتم موفق به مشاهده رضایت نامه نشدم اما بازپرس پرونده به من گفت که به دلیل وجود این رضایت نامه در پرونده نمی‌توانید آن را دنبال کنید و برای پیگیری پرونده باید رضایت نامه را پس بگیرید.

وکیل خانواده ستار بهشتی با تاکید بر اینکه دستگاه قضا باید زمینه‌ای را فراهم کند که پرونده‌ها روند طبیعی خود را طی کند، گفت: مادر ستار بهشتی پس از شکایت از بازجوهایی که منجر به فوت فرزندش شده‌اند به من وکالت پیگیری این مساله را داد.

وی با اشاره به اینکه ما با متهم اصلی این پرونده ملاقات داشته‌ایم، گفت: با حضور ما در بازپرسی بین ۴ متهم از ۳ نفر خواستند که اتاق را ترک کنند، تنها یک نفر در اتاق باقی ماند و به ما گفته شد که وی متهم اصلی است.

پور فاضل افزود: وقتی از متهم خواستم تا علت اصلی برخوردهای تند و غیرقانونی خود را بگوید تنها با التماس از خانواده بهشتی درخواست می‌کرد که وی را ببخشند در حالی که مادر ستار بهشتی خواهان قصاص مجرم اصلی پرونده است.

وی ادامه داد: در ملاقاتی که با بازپرس پرونده داشتم به وی گفتم اگر متهم اصلی مشخص شده و پرونده کامل است چرا آن را به دادگاه ارسال نمی‌کنند اما تنها جواب این بود که «بروید رضایت نامه‌ای را که داده‌اید باطل کنید» در حالی که در گرفتن چنین رضایت نامه‌ای کاملانه غیراصولی عمل شده است.

وکیل خانواده ستار بهشتی با تاکید بر اینکه نامه نوشته شده از زبان ستار بهشتی به خط خود مرحوم است و جعلی نیست، گفت: در حال پیگیری مساله این نامه نیز هستم اما تنها حرفی که به من گفته شد این بود که این نامه دیر به دست مقامات مربوطه رسیده است ضمن اینکه زندانیان بند ۳۵۰ اوین نیز کبودی‌های بدن متوفی را تایید کردند.