ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 21.12.2012, 21:14
تحریم‌های تازه‌ علیه ایران

اتحادیه اروپا روز جمعه، یکم دی‌ ماه، ۱۸ شرکت و یک فرد ایرانی دیگر را در فهرست‌ تحریم‌های خود علیه ایران قرار داد.

به گزارش «ای یو بیزنس» و خبرگزاری آلمان، در بیانیه‌ای که این اتحادیه صادر کرده، آمده است یک شخص و ۱۸ شرکت که در «فعالیت‌های هسته‌ای دخالت داشته یا از دولت ایران پشتیبانی» می‌کنند به فهرست بلند اشخاص و شرکت‌های تحریم‌شده اتحادیه اروپا فزوده شدند.

بدین ترتیب شمار شرکت‌ها یا اقلامی که در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران قرار گرفته به ۴۹۰  و شمار اشخاص تحریم‌ شده به ۱۰۵ نفر رسید. خبرگزاری آلمان نیز گزارش داده که قرار است روز شنبه جزییات این تحریم‌ها منتشر شود.

در بیانیه اتحادیه اروپا همچنین قید شده که ۲۷ کشور عضو این اتحادیه، بر اجرای تحریم‌هایی که ۲۴ مهرماه (۱۵ اکتبر) به تصویب رسانده بودند، مهر تایید زدند. تحریم‌های ۲۴ مهرماه از جمله، به قصد فلج کردن بانکداری، کشتیرانی و صادرات گاز ایران بود.

در تحریم‌های  مهرماه، هرگونه نقل و انتقال میان بانک‌های ایرانی و اروپایی ممنوع می‌شود مگر آنکه هر کشور عضو اجازه بدهد که چنین نقل و انتقالی صورت گیرد. این تحریم در حالی است که  بانک‌های ایرانی پیش از این هم به خاطر تحریم سوییفت نمی‌توانستند نقل و انتقالی با بانک‌های اروپایی داشته باشد

تحریم‌های ۲۴ مهرماه همچنین واردات گاز از ایران را ممنوع می‌کند؛ اتحادیه اروپا پیشتر خرید نفت از ایران را ممنوع کرده بود.

فروش گرافیت، فلزات، تجهیزات کشتیرانی، و فناوری ساخت کشتی،  فناوری‌های صنعت نفت و گاز از جمله محورهای تحریم‌های بسیار سنگین اتحادیه اروپا علیه ایران بود که در مهرماه به تصویب رسید.  این تحریم‌ها همچنین نقل و انتقال و انبار نفت ایران را از سوی شرکت‌های اروپایی ممنوع کرده است.

تحریم‌های آمریکا علیه چهار شرکت و یک شخص ایرانی

وزارت دارایی آمریکا اعلام کرده است که چهار شرکت و یک شخص ایرانی دیگر درارتباط با برنامه هسته ای و موشکی ایران تحریم می شوند.

چهار شرکت تحریم شده عبارتند از “شرکت صادرات و واردات ساد” در تهران، “سازمان صنایع دریایی ِ وزارت دفاع ایران” و رئیس آن “مصطفی اثباتی”، “شرکت بین المللی دوستان ” و “گروه صنایع شیمیایی و توسعه مواد” وابسته به سازمان صنایع دفاعی یا “ساصَد”.

در بیانیه وزارت دارایی آمریکا اضافه شده است که شرکت ِ “صادرات و واردات ساد”، همچنین محموله های تسلیحاتی ایران را برای ارتش سوریه حمل کرده است. سازمان ملل هم روز پنج شنبه این شرکت را در ارتباط  با رساندن سلاح به سوریه  تحریم کرده بود.


تحریم دو شرکت ایرانی از سوی شورای امنیت

شورای امنیت سازمان ملل روز پنجشنبه، ۳۰ آذرماه، دو شرکت ایرانی را به اتهام قاچاق اسلحه به سوریه و سایر کشورها تحریم کرد. در عین حال اوپوزیسیون سوریه از ایران خواسته است تا دست از حمایت از دولت بشار اسد بکشد.

به گزارش آسوشیتدپرس کمیته نظارت بر تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت روز پنجشنبه هواپیمایی «یاس ایر» و شرکت واردات و صادرات «ساد ایران» را به اتهام ارسال اسلحه به سوریه و دیگر کشورها در فهرست سیاه این شورا قرار داد. هواپیمایی باربری «یاس ‌ایر» پیشتر نیز به همین اتهام از سوی ایالات متحده تحریم شده بود.

سوزان رایس، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل ضمن استقبال از این تحریم‌ها، با اظهار این که این دو شرکت «مهمات، انواع اسلحه، خمپاره و سایر تسلیحات» را از ایران به سوریه می‌فرستند، افزود این تصمیم کمیته نشانگر افزایش نگرانی‌های بین‌المللی از نقض تحریم‌های بین‌المللی توسط ایران از طریق استفاده از بخش‌های حمل و نقل برای صادرات اسلحه و سایر فعالیت‌های قاچاق است.

شورای امنیت سازمان ملل، ایران را از صادرات هرگونه تسلیحات منع کرده است.

در کنار سازمان ملل، ائتلاف ملی سوریه، اپوزیسیون اصلی در سوریه روز جمعه، اول دی‌ماه اعلام کردند که اگر ایران قصد دارد به ناآرامی‌ها در سوریه پایان دهد، می‌تواند این کار را از طریق متوقف کردن حمایت‌های «سیاسی، نظامی و اقتصادی» خود از حکومت سوریه انجام داده و از دولت بشار اسد بخواهد تا هرچه سریع‌تر از قدرت کناره‌گیری کند.

این ائتلاف ضمن اعتراض به طرح «مذاکرات صلح» پیشنهادی از سوی ایران، گفت این طرح «تلاش بی‌نتیجه‌ای» است برای نجات دولت بشار اسد و افزایش عمر این حکومت.

به گزارش ۲۶ آذرماه خبرگزاری فارس، وزارت خارجه جمهوری اسلامی طرحی شش ماده‌ای را برای حل بحران سوریه مطرح کرده است که در آن به مواردی چون توقف خشونت‌ها، گفت‌و‌گو و «آشتی ملی» اشاره شده است.

ائتلاف ملی سوریه با رد این طرح، تأکید کرده است که اگر ایران صادقانه خواستار یافتن راه حلی برای این بحران بود، به مردم سوریه کمک می‌کرد تا به خواسته‌های خود دست پیدا کنند. معترضان در سوریه خواستار برکناری حکومت بشار اسد هستند.

اعتراض‌ها در سوریه از ۲۰ ماه پیش آغاز شده است و طبق گزارش‌ها تا کنون «بیش از ۴۴ هزار نفر» در سوریه قربانی ناآرامی‌ها شده‌اند.

منبع: رادیو فردا