ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 19.12.2012, 20:24
انتخاب مجله تایم: اوباما شخصیت سال ۲۰۱۲

هفته‌نامه “تایم” باراک اوباما را به عنوان شخصیت سال ۲۰۱۲ معرفی کرد. رئیس‌جمهور آمریکا پیش‌تر در سال ۲۰۰۸ نیز این عنوان را از آن خود کرده بود. به نوشته تایم باراک اوباما “نیروی محرکه” تغییرات در آمریکاست.

هفته‌نامه آمریکایی “تایم” روز چهارشنبه (۱۹ دسامبر/۲۹ آذر) در توجیه انتخاب باراک اوباما به عنوان شخصیت سال ۲۰۱۲ به او لقب “معمار آمریکای نوین” را داد. به نوشته این هفته‌نامه، ایالات متحده هم اکنون در میانه تغییرات عمیق فرهنگی و جمعیتی قرار دارد و اوباما “از بسیاری جهات نیروی محرکه” این تغییرات است.

«تایم» در مقاله‌ای طویل، باراک اوباما را بانی تغییرات جمعیتی در آمریکا دانست و توضیح داد: «زمانی که نام به عنوان کاندیدا مطرح می‌شود، نسل بعدی آمریکا، نسل جوانتر و پر از تنوع، در نظر سنجی‌ها حضور پیدا می‌کنند.»

​طبق آمار در سال ۲۰۰۸، شمار سیاه‌پوست‌ها آمریکایی‌ای که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شرکت کرده بودند، برای نخستین بار در تاریخ، با سفیدپوست‌ها برابری می‌کرد و لاتینی‌ها نیز رکوردی در میزان مشارکت در انتخابات به ثبت رساندند. در سال ۲۰۱۲ نیز، طبق آمار اولیه انتخابات، مشارکت مشابهی به ثبت رسید.

تایم همچنین تأکید می‌کند که در سال ۲۰۱۲، حضور اقلیت‌های آمریکا و جوانان نیز قابل توجه بود. اوباما در انتخابات ریاست جمهوری اخیر ۷۱ درصد از آرای لاتینی‌ها، ۹۳ درصد از آرای سیاه‌پوست‌ها و ۶۰ درصد از آرای جوانان زیر ۳۰ سال را از آن خود کرد.

این هفته‌نامه با تأکید بر این‌که اوباما از پس «چهار سال از چالش‌برانگیزترین دوران آمریکا» بر آمده است، می‌نویسد: «اکنون شانس آن‌که او در پایان دوران ریاست‌جمهوری‌اش بتواند به عنوان رئیس جمهوری بزرگ دفتر ریاست جمهوری را ترک کند، دست یافتنی است؛ رئیس جمهوری که توانست با بحران‌ها روبه‌رو شود و ائتلاف اکثریت جدیدی در آمریکا ایجاد کند.»

باراک اوباما‌ سال ۲۰۰۸ نیز، زمانی که به عنوان نخستین رئیس‌جمهور سیاه‌پوست وارد کاخ سفید شد، از سوی این مجله شخصیت سال معرفی شد.

به نوشته تایم انتخاب شخصیت سال ۲۰۱۲ از میان نامزدهایی نظیر ملاله یوسف زی دختر ۱۴ ساله پاکستانی، تیم کوک رئیس اپل، محمد مرسی رئیس‌جمهور مصر و خانم  فابیولا جیانوتی  دانشمند ایتالیایی و فیزیکدان مؤسسه سرن که در کشف ذره “هیگز” نقش داشت، صورت گرفته است.

مجله تایم عنوان “شخصیت سال” را به افراد، گروه‌ها یا مفهومی می‌دهد که بیشترین تأثیر منفی یا مثبت را بر فرهنگ، جامعه و اخبار در طول  سال داشته‌اند. برای نمونه در دهه ۴۰ میلادی، آدولف هیتلر، رهبر نازی‌ها و ژوزف استالین، رهبر کمونیست شوروی به عنوان شخصیت ‌سال معرفی شدند.

این عنوان از سال ۱۹۲۷ هر ساله بر اساس نظر گروهی از نویسندگان این هفته‌نامه برگزیده و اعلام می‌شود. تایم سپس تصویری از “شخصیت سال” را بر روی جلد خود منتشر می‌کند.

سال گذشته “معترض” به عنوان “شخصیت سال ۲۰۱۱” از سوی تایم معرفی شد. این هفته‌نامه در توجیه انتخاب خود در آن زمان خاطر نشان ساخت که هزاران معترض و تظاهرکننده در سراسر جهان در سال ۲۰۱۱ باعث “دگردیسی سیاست جهانی” شده‌اند.

تاکنون آیت‌الله خمینی رهبر پیشین این کشور و محمد مصدق نخست‌وزیر و چهره ‌اصلی در ملی کردن صنعت نفت ایران  به عنوان شخصیت‌های سال از سوی تایم برگزیده شده‌اند و تصویرشان بر روی جلد این هفته‌نامه نقش بسته است.

از آلمان نیز کنراد آدناوئر و ویلی برانت، دو صدراعظم سابق، به عنوان شخصیت‌های سال تایم انتخاب شده‌‌اند.

منابع: دویچه وله، ‌رادیو فردا