ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 17.12.2012, 22:17
رکورد غم‌انگیز: قتل ‌ ۱۳۹ خبرنگار درسال ۲۰۱۲

دویچه وله: سال ۲۰۱۲ ناامن‌ترین سال برای خبرنگاران بود. در این سال دست کم ۱۳۹ خبرنگار حین انجام وظیفه یا به خاطر شغل خود کشته شدند. سوریه با ۳۶ قربانی مسئول شمار بی‌سابقه قربانیان اهل رسانه در طول دهه‌های اخیر است.
 
دست کم ۱۳۹ خبرنگار از ۲۹ کشور مختلف جهان در سال ۲۰۱۲ حین انجام وظیفه یا به دلیل شغل خود کشته شده یا به قتل رسیدند.
سازمان غیر دولتی “کمپین نشان رسانه” (PEC) روز دوشنبه (۱۷ دسامبر ۲۰۱۲) در ژنو اعلام کرد، حداقل ۳۶خبرنگار و گزارشگر، از جمله خبرنگاران و گزارشگران دولتی، خارجی و وابسته به مخالفان رژیم سوریه جان خود را در این کشور از دست داده‌اند.
بلیز لمپن، رئیس سازمان PEC می‌گوید، شمار خبرنگاران کشته‌شده در سال ۲۰۱۲ نسبت به سال ۲۰۱۱ حدود ۳۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.
وی می‌گوید، کشته شدن ژیل ژاکی، گزارشگر تلویزیون فرانسه و ماری کالوین، گزارشگر جنگی آمریکا در اوایل سال جاری تنها نمونه‌ای از قربانی شدن خبرنگارانی است که “از هر دو طرف درگیر آماج حملات قرار می‌گیرند.”
ماری کالوین، خبرنگار پرسابقه آمریکایی و ژیل ژاکی، خبرنگار فرانسوی در حملات ارتش سوریه کشته شدند.
سوریه خطرناک‌ترین منطقه برای خبرنگاران

سوریه بعد از عراق که در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ برای خبرنگاران بسیار خطرناک بود به ناامن‌ترین منطقه برای خبرنگاران در طول دهه‌های اخیر تبدیل شده است.
اوضاع امنیتی سومالی نیز در طول سال ۲۰۱۲ به شدت رو به وخامت گذاشت. در این سال ۱۹ خبرنگار در سومالی جان خود را از دست دادند. اکثر آنان قربانی شبه‌نظامیان مسلحی شدند که توان تحمل هیچ صدای منتقدی را نداشتند.
بعد از آن پاکستان با ۱۲ و مکزیک و برزیل هر کدام با ۱۱ قربانی بیشترین آمار قربانیان فعالان حوزه رسانه را به خود اختصاص دادند.
در فیلیپین در سال ۲۰۱۲ شش خبرنگار کشته شدند. شمار خبرنگاران کشته شده در هندوراس نیز مشابه است. در بنگلادش ۴ خبرنگار و در هر کدام از کشورهای اریتره، هند، عراق، نیجریه و همچنین نوار غزه ۳ خبرنگار جان خود را از دست دادند.
در جریان حمله اسرائيل به نوار غزه در ماه نوامبر نیز خبرنگارانی جان خود را از دست دادند.
طبق داده‌های سازمان “کمپین نشان رسانه”، از سال ۲۰۰۸ تا کنون ۵۶۹ خبرنگار در ارتباط با کار خود کشته شده‌اند.
بر این پایه، شمار متوسط خبرنگاران جان‌باخته در هر سال ۱۱۴ تن می‌شود، ‌یعنی حداقل ۲ نفر در هر هفته.
در پنج‌سال اخیر (۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲) فیلیپین با ۶۲ مکزیک با ۵۹ پاکستان با ۵۳ عراق با ۳۹ سوریه با ۳۸ سومالی با ۳۷ هندوراس با ۲۶ برزیل با ۲۲ روسیه با ۲۰ و هند با ۱۶ قربانی، ۱۰ کشور نخست فهرست ناامن‌ترین کشورهای جهان برای اهل رسانه بودند.
Press Emblem Campaign یا PEC سازمانی غیر دولتی است که تابستان سال ۲۰۰۴ توسط گروهی از روزنامه‌نگاران مستقل در شهر ژنو بنیان نهاده شد. هدف این سازمان حفاظت ‌حقوقی و تأمین امنیت روزنامه‌نگاران در مناطقی است که تنش‌آلود و ناامن معرفی می‌شود.