ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 12.12.2012, 16:49
آزار و اذیت خانواده علیرضا رجایی توسط بازجویان

ابوالفضل قدیانی، زندانی سیاسی ۶۷ ساله در نامه ای خطاب به صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه خواسته است تا جلوی مزاحمت و فساد بازجویان وزارت اطلاعات که بر خانواده های زندانیان سیاسی وارد می کنند پایان دهد. او در این نامه که روز سه شنبه ۲۱ آذرماه وب سایت کلمه آن را منتشر کرده است مستقیما به بازجوی علیرضا رجایی، روزنامه نگار و فعال سیاسی زندانی اشاره کرده است که برای همسر این زندانی مزاحمت های غیر اخلاقی به وجود می آورد.

مرضیه رحیمی، همسر ابوالفضل قدیانی یک روز پس از انتشار این نامه تکان دهنده به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت:« ابوالفضل با این نامه نشان داد که هنوز بر سر تعهدی که به خودش و خدایش دارد پایبند است و اگر حق کسی ضایع شود او ساکت نخواهد نشست. من نگران همسرم نیستم. بیشتر از این دیگر می خواهند با پیرمرد ۶۷ ساله بیمار چه کار کنند؟  او را با سن بالا و بیمارهای متعددش به زندان فرستاده اند و برای هر نامه اعتراضی او که در داخل زندان نوشته و منتشر شده، یک پرونده قضایی گشوده شده اند. تا به حال ۷-۶ عدد پرونده برای نامه های منتشر شده اش دارد که دیگر خودش هم در دادگاه هایش به دلیل آنکه آنها را صالح به رسیدگی نمی داند، شرکت نمی کند. بیشتر از این ها با ابوالفضل کاری نمی توانند بکنند.»

ابوالفضل قدیانی با ذکر نام “علی اوسط”، یکی از بازجویان وزارت اطلاعات که بازجوی پرونده علیرضا رجایی است و اکنون برای همسرش مزاحمت های اخلاقی ایجاد می کند، نوشته است:« وی که از ابتدای بازداشت غیرقانونی آقای دکتر علیرضا رجایی بار‌ها و بار‌ها به طرق مختلف مزاحم خانواده ایشان بوده و آن‌ها را تحت انواع فشارهای روحی و روانی قرار داده و بد‌ترین شرایط را برای خانوادهٔ محترم و مظلوم بوجود آورده، اخیرا وقاحت و خباثت را بجایی رسانده که به همسر آقای دکتر رجایی گفته من ایشان را به زندان برازجان یا رجایی شهر تبعید می‌کنم و وقیحانه از وی خواسته از شوهرش طلاق بگیرد. اگر شما و سایر مسئولین ارشد نظام کمترین غیرتی داشتید این بازجویان کثیف با اقداماتی بسیار کمتر از این آنچنان مجازات و رسوا می‌شدند که دیگر این بی‌دینی‌ها و اقدامات ضداخلاقی امکان بروز پیدا نمی‌کرد و نوامیس افراد به بازی گرفته نمی‌شد. ولی بدبختانه امروز این افراد از سوی سران کشور حتی تشویق می‌شوند و ترفیع می‌گیرند.»

وب سایت کلمه که نامه قدیانی را خطاب به صادق لاریجانی منتشر کرده، درباره مشخصات بیشتر این بازجو آورده است:« نام واقعی این بازجو “علی انواری” است که با نام های مستعار “علی اوسط” و “علی انوری زاده” در اطلاعات سپاه فعالیت می کند. وی که از افراد بسیار نزدیک به حسین طائب، فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه است، پیش از این معاون اطلاعات عملیات سپاه اراک بوده است.»

مرضیه رحیمی در پاسخ به این سوال که در ملاقات اخیر زندانیان سیاسی، وضعیت همسر آقای علیرضا رجایی چطور بوده است به کمپین گفت:« در ملاقات ها خانم رجایی را خیلی ناراحت می بینم. ملاقات های ما کابینی است و از آنجا که نزدیک یکدیگر می نشینیم، طبیعتا گاهی حرف های یکدیگر را هم می شنویم. او را در روز ملاقات اخیرمان دیدم که اشک در چشمانش جمع بود و به آقای رجایی می گفت که بازجوی همسرش تلفنی به او حرف هایی می زند. قبلا هم شنیده بودیم که آن بازجو گاهی روزی چند بار به همسر آقای رجایی تماس می گیرد و گاهی یک روز در میان، و حرف های شبیه این را می زند که مثلا آقای رجایی چه چیزی دارد که او به خاطرش صبر کرده است.»

مرضیه رحیمی همسرابوالفضل قدیانی در پاسخ به این سوال که آیا از همسران زندانیان سیاسی دیگر هم چنین مواردی شنیده شده است به کمپین گفت:« بله، متاسفانه این اتفاق ها می افتد. قبلا هم شنیده بودیم که قاضی به یکی از همسران زندانی سیاسی حرف غیر اخلاقی زده و چیزی شبیه این گفته که چرا از همسرش جدا نمی شود که البته آن زن هم خیلی محکم و تند با قاضی برخورد کرده است.»

ابوالفضل قدیانی در نامه خود با اشاره به اینکه فسادهای بازجویان حکومت بدتر از شکنجه گران ساواک شاه است، نوشته است: «من بعنوان یک زندانی سیاسی در رژیم گذشته اعلام می‌کنم این برخوردهای مورد حمایت شما روی ساواک شاه مخلوع را با تمام مفاسد و شکنجه گری‌هایش سفید کرده است. در آن رژیم علیرغم همه مفاسد و ظلم‌هایش حرمت خانواده‌های زندانیان رعایت می‌شد و هیچ مشکلی برای همسر و فرزندان زندانیان سیاسی ایجاد نمی‌شد. متاسفانه این ننگ ابدی برای این نظام استبداد دینی است که برای رسیدن به اهداف خود استفاده هر وسیلهٔ غیر انسانی را مجاز می‌شمارد و هر آزار و اذیت و فشاری را بر خانواده‌های زندانیان سیاسی مجاز می‌شمارد که اوج سقوط اخلاقی و انسانی صاحبان قدرت را نشان می‌دهد.»

ابوالفضل قدیانی، عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در ۱۹ دی ماه ۸۸ بازداشت شد و به اتهام تبلیغ علیه نظام و توهین به رییس جمهور به یکسال حبس محکوم شد. این زندانی مجددا در تاریخ ۶ دی ماه امسال به اتهام توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام به سه سال حبس دیگر محکوم شد. او در دادگاهش حاضر نشد و در لایحه ای که به دادگاه فرستاد، عنوان کرد به دلیل نداشتن هیات منصفه و علنی نبودن دادگاه های انقلاب آن را خارج از صلاحیت قضاوت می داند. آقای قدیانی در زندان چندین نامه انتقادی به رهبر و مسولان نظام نوشته است. او در یکی از نامه هایش که خطاب به رهبر جمهوری اسلامی ایران نوشته بود با تحریم کردن انتخابات نهمین دوره مجلس از رهبر خواسته بود تا به اوضاع کشور رسیدگی کند که به همین دلیل برای او پرونده قضایی جدیدی تشکیل شد.