ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 11.12.2012, 22:40
ترکیه، ایران و چین دارای بیشترین روزنامه‌نگار زندانی

بی بی سی: کمیته حفاظت از روزنامه نگاران با انتشار گزارشی، از ترکیه به عنوان “بزرگترین زندان روزنامه نگاران” در سال ۲۰۱۲ میلادی نام برده است.

به گفته این سازمان، ایران و چین هم به ترتیب از نظر بازداشت زندانیان در رده های دوم و سوم قرار گرفتند.

به گفته این نهاد بین المللی، ترکیه در سال جاری میلادی ۴۹ روزنامه نگار را به زندان انداخته است، که بیشتر آنها گزارشگران کرد و روزنامه نگارانی هستند که متهم به دخالت در طرح‌های براندازی دولت شده‌اند.

براساس گزارش این نهاد بین المللی، در مجموع در سطح جهانی، شمار روزنامه نگاران زندانی به ۲۳۲ نفر رسیده که این رقم بالاترین آمار از سال ۱۹۹۰ میلادی یعنی از زمانی است که این سازمان اقدام به جمع آوری اطلاعات در مورد روزنامه نگاران زندانی کرده است.

به گفته کمیته حفاظت از حقوق روزنامه نگاران، اتهاماتی نظیر اقدام های تروریستی، خیانت و براندازی از جمله معمول ترین اتهامات عنوان شده علیه روزنامه نگاران زندانی در سال ۲۰۱۲ میلادی عنوان شده است.

این نهاد بین المللی همچنین ایران را با زندانی کردن ۴۵ روزنامه نگار، در رده دوم این کشورها قرار داده است.

شریف منصور هماهنگ کننده بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در کمیته حفاظت از خبرنگاران به بی بی سی فارسی گفت: “رکوردهای ما نشان می‌دهد که در اول دسامبر ۲۰۱۰ ، سی و چهار روزنامه نگار در ایران زندانی بودند، در سال ۲۰۱۱ ما ۴۲ مورد را ثبت کردیم و امسال یعنی ۲۰۱۲ هم ۴۵ مورد را ثبت کرده‌ایم که می بینید این رقم در طول زمان افزایش یافته.”

او همچنین می گوید: “ایران و چین نسبت به ترکیه بیشتر به سانسور کردن محتویات اینترنت علاقه دارند، ایران همچنین بر تنبیه بدنی تمرکز دارد چیزی که در ترکیه و چین نمی‌بینیم.”

سازمان حفاظت از روزنامه نگاران در گزارش خود به اخبار مربوط به ستار بهشتی، وبلاگ نویس ایرانی اشاره کرده که در ماه اکتبر دستگیر شد و ۴ روز بعد در زمانی که در بازداشت بود، جان خود را ازدست داد.

در گزارش این گروه همچنین از ژیلا بنی یعقوب، سردبیر وبسایت کانون زنان ایرانی که به اخبار مربوط به زنان می پردازد، نام برده شده است.

خانم بنی یعقوب در ماه سپتامبر حبس یک ساله اش را به اتهام “تبلیغ علیه نظام” و “توهین به رئیس جمهوری” شروع کرد که به خاطر مقالاتی بود که در جریان انتخابات ۱۳۸۸ نوشته بود.

شریف منصور در این باره که چرا پرونده خانم بنی‌یعقوب در گزارش سی پی جی پررنگ شده گفت: “وقتی درباره خبرنگار ایرانی ژیلا بنی یعقوب حرف می زنیم، او فقط یک خبرنگار نیست بلکه یک زن و فعال حقوق زنان است و دو سه سال بعد از نوشتن مقالاتش دستگیر می شود که نشانه اوجگیری برخورد با روزنامه نگاران است.”

بهمن احمدی عمویی شوهر خانم بنی یعقوب هم به اتهامات فعالیت ضددولتی هم اکنون یک دوره پنج ساله زندان را سپری می کند.

در گزارش کمیته حفاظت از خبرنگاران، چین با ۳۲ روزنامه نگار زندانی در رده سوم گزارش این نهاد بین المللی قرار گرفته است.

براساس این گزارش، ۱۹ نفر از بازداشت شدگان روزنامه نگاران تبتی یا اویغوری هستند که به خاطر گزارش کردن درگیری‌های قومی بازداشت شده‌اند.

گفته شده اکثریت ۲۳۲ نفر بازداشت شده، روزنامه نگاران محلی هستند که توسط دولت‌های خود بازداشت شده‌اند.

در این لیست تنها سه روزنامه نگار خارجی دیده می‌شود.