ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 11.12.2012, 11:48
پیش‌بینی سازمان اطلاعاتی آمریکا: جهان در سال ۲۰۳۰

یک نهاد امنیتی آمریکا در گزارشی با پیش بینی عبور اقتصاد چین از آمریکا، برآوردهای مختلف درباره برنامه هسته ای ایران را منتشر کرد.

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه الحیات چاپ لندن و رویترز، نهاد امنیتی “شورای اطلاعات ملی آمریکا ” در گزارشی با عنوان “روندهای جهانی ۲۰۳۰ : جهان جایگزین” (Global Trends 2030: Alternative Worlds) با موضوع پیش بینی تحولات جهان در سال ۲۰۳۰ اعلام کرد: مسأله هسته‌ای ایران یکی از مهم ترین عوامل ترسیم آینده منطقه خاورمیانه در 18 سال آینده است.

در این گزارش ۱۴۰ صفحه‌ای آمده است: دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، خاورمیانه را در خط بی ثباتی قرار می دهد.

در این گزارش پیش بینی شده است: با اعمال فشارهای بیشتر علیه ایران، دولتی لیبرال‌تر در این کشور بر سر کار خواهد آمد تا تحریم ها را متوقف و برای جلوگیری از ادامه انزوای خود مذاکره کند. اگر ایران از آرمان های خود برای تولید سلاح هسته‌ای دست بردارد و بر به روز سازی اقتصاد خود متمرکز شود، فرصت های برقراری ثبات در خاورماینه تقویت خواهند شد.

در مقابل اگر جمهوری اسلامی به سلاح هسته ای دست یابد، خاورمیانه با آینده ای بدون ثبات روبه رو خواهد شد.

نهاد امنیتی “شورای اطلاعات ملی آمریکا” ( National Intelligence Council) که به طور مخفف NIC گفته می‌شود درسال ۱۹۷۹ تشکیل شد و یکی از  سازمان‌های اطلاعاتی امنیتی آمریکا است که به تبیین استراتژی‌های کوتاه مدت وبلند مدت می‌پردازد و چالش‌های پیش روی آمریکا درعرصه داخلی وبین المللی را نشان می‌دهد.

دیگر بخش های مهم این گزارش به این شرح است:

- همکاری نزدیک میان پکن و واشنگتن در سطح جهانی و در بخش های فناوری، مالی و بهداشت.

- طبقه متوسط در جهان رشد خواهد کرد و به وسیله رسانه های جدید به تعامل می پردازد.

- دو سوم ساکنان کره زمین در شهرها زندگی خواهند کرد که اکثریت آنها را طبقه متوسط تشکیل خواهد داد که با جدیدترین فناوری ها با یکدیگر ارتباط خواهند داشت.

- افول اقتصاد روسیه، اروپا و ژاپن ادامه می یابد.

- در کمتر از ۲۰ سال، اقتصاد چین از آمریکا پیشی خواهد کرد و به بزرگترین اقتصاد جهان تبدیل خواهد شد با این حال آمریکا تنها کشور بزرگ جهان خواهد بود که می تواند ائتلاف های بین المللی ایجاد کند و به چالش های جهانی واکنش نشان دهد.

- اقتصاد هند به اقتصاد چین نزدیک خواهد شد.

-  پایان هیمنه آمریکا و صعود “قدرت اشخاص”.

- آسیا با عبور از اروپا و آمریکای شمالی دارای نفوذ بیشتری در جهان خواهد شد. کلمه نفوذ در این گزارش عبارت است از مجموعه ای شاخص ها از جمله تعداد جمعیت، حجم تولید ناخالص داخلی، رقم هزینه های تسلیحاتی و حجم سرمایه گذاری در توسعه فناوری های نو.

- اقتصاد ترکیه، کلمبیا، نیجریه و هند مهمترین فرصت های اقتصادی برای رشد در سال ۲۰۳۰ .

- افزایش جنگ های الکترونیک و سلاح های بیو تروریستی که مانع از فعالیت های اقتصادی و مالی جهان می شوند.

-  نتایج بسیار مثبت از ایجاد دولت های دارای نسبت بالاتری از دموکراسی و اعتدال و حل نزاع فلسطین - اسرائیل.

- آمریکا در سال ۲۰۳۰ از واردات انرژی خودکفا خواهد شد و در جایگاه نخست استخراج گاز جهان قرار می گیرد.

- استقلال آمریکا در زمینه انرژی ، کشورهای خاورمیانه را به سمت توسعه بخش های مختلف اقتصاد خود به جای تمرکز بر استخراج نفت و گاز، سوق می دهد.

-  تروریسم تندروهای اسلامی پایان می یابد اما همچنان کشورهایی به شیوه های تروریستی متوسل می شوند.

- همچنین تحولات سیاسی کشورهای عربی، شکل نزاع های آینده را ترسیم خواهد کرد.

*

گزارش بی بی سی در این باره:
آسیا تا سال ۲۰۳۰ آمریکا را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد

بی بی سی: سازمان های اطلاعاتی آمریکا در گزارشی پیش بینی کرده اند که قدرت آسیا در جهان تا سال ۲۰۳۰ بیش از آمریکا و اروپا خواهد بود.

این گزارش می گوید که چین ظرف دو دهه به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان از آمریکا پیشی خواهد گرفت.

در این ارزیابی همچنین نسبت به رشد کمتر اقتصادی و افت استانداردهای زندگی به دلیل افزایش سن جمعیت در کشورهای پیشرفته هشدار داده شده است.

تنظیم کنندگان گزارش “جریان های جهانی ۲۰۳۰” می گویند که هدف این تحلیل و پیش بینی، تشویق تفکر استراتژیک است.

این گزارش هر چهار سال یک بار منتشر می شود و حاصل تلاش “شورای اطلاعات ملی” (ان آی سی) برای نگاه به “جریان های فراتری” است که دگرگونی های جهانی را سبب می شوند.

“ان آی سی” می گوید که آسیا تا سال ۲۰۳۰ “در مجموع قدرت” بیشتری از کل قدرت آمریکا و اروپا خواهد داشت. اندازه جمعیت، تولید ناخالص ملی، مخارج نظامی و سرمایه گذاری در فناوری در این محاسبه مد نظر قرارد داده شده اند.

در این گزارش آمده: “چین احتمالا به تنهایی بزرگترین اقتصاد جهان را خواهد داشت و چند سال قبل از ۲۰۳۰ از آمریکا پیشی خواهد گرفت.”

“در همین حال احتمال روند افت نسبی و آهسته اقتصادی در اروپا، ژاپن و روسیه ادامه خواهد داد.”

اما این گزارش می گوید پیش بینی نمی کند که چین به ابرقدرتی از نوع آمریکا بدل شود و برای حل مسائل بین المللی دست به ائتلاف بزند.

متیو بروز، مشاور شورای امنیت ملی آمریکا، در سخنانی در یک کنفرانس خبری گفت: “بزرگترین اقتصاد جهان بودن مهم است... [اما] بزرگترین اقتصاد بودن لزوما همیشه به معنی ابرقدرت بودن نیست.”

براساس این گزارش آمریکا ظرف دو دهه آینده در زمینه انرژی به استقلال دست خواهد یافت و اندازه جمعیت شهرنشین در اطراف جهان به شدت افزایش خواهد یافت.

این پنجمین گزارش از این رشته مطالعات است که تنظیم می شود. نسخه قبلی در سال ۲۰۰۸ منتشر شده بود.