ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 05.12.2012, 19:27
زمین‌لرزه‌ ۵/۵ ریشتری در زهان بیرجند

زمین لرزه زهان خراسان جنوبی تا کنون ۵ کشته و ۱۳ زخمی برجای گذاشت.

به گزارش ایسنا، زلزله ۵/۵ ریشتری ساعت ۴۰/ ۲۰ شامگاه چهارشنبه بخش زهان از توابع قائنات در استان خراسان جنوبی را لرزاند که در پی این حادثه و ۱۴ پس لرزه آن تعدادی از روستاهای دارای بافت فرسوده دچار تخریب شدند.

سازمان مدیریت بحران کشور با اعلام استقرار نیروهای امدادی شهرستان قائنات در محل وقوع حادثه اعلام کرد که بر اساس آخرین آمارها متاسفانه بر اثر این زمین لرزه تا کنون ۵ تن از هموطنان کشته و ۱۳ تن دیگر زخمی شدند.

حسین درخشان، مدیر روابط عمومی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ایران در گفتگو با خبرنگار حوادث ایسنا با بیان اینکه ساعاتی پیش زمین لرزه‌ای ۵/۵ ریشتری در زهان از توابع قائن استان خراسان جنوبی به وقوع پیوست گفت: با توجه به نوع و شدت زمین لرزه بلافاصله تیم های ارزیاب از جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی برای تعیین میزان خسارات احتمالی به محل حادثه اعزام شدند.

درخشان همچنین از اعزام ۶ تیم عملیاتی به مناطق زلزله زده خبر داد و گفت: با توجه به اینکه زلزله در عمق ۲ کیلومتری رخ داده است تا الان نیرو های ارزیاب خسارت وارده به ۵ روستا را تایید کرده‌اند.

وی از ارسال ۲ محموله غذایی و زیستی به مناطق زلزله زده خبر داد و گفت: ۱۸ تیم امدادی از استانهای سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان رضوی نیز به مناطق زلزله زده تا کنون اعزام شده اند.


تعداد کشته ها به ۸ نفر رسید

مدیرکل حوادث غیر مترقبه استان خراسان جنوبی از افزایش تلفات انسانی زمین لرزه زهان خبر داد و گفت: هشت نفر در زمین لرزه کشته و یک نفر مفقود شده است.

محمد علی آخوندی اظهار داشت: متاسفانه طی ساعات اخیر چند نفر از مصدومان جان خود را از دست دادند و تعداد کشته ها به هشت نفر افزایش یافت و زخمی ها نیز ۱۲ نفر هستند و تحت مداوا قرار دارند.

وی تصریح کرد: بسیاری افراد نیز دچار زخمهای سطحی شدند که درمان شده اند.

آخوندی گفت: اکیپهای امدادی و درمانی در منطقه حضور دارند و کار نصب چادرها همزمان با عملیات امدادی در حال انجام است.

وی ادامه داد: شرایط کاملا تحت کنترل قرار دارد و همه در حال آماده باش هستند.

وی از حضور مردم در معابر خبر داد و گفت: عملیات جستجو تا ساعاتی دیگر تمام می شود و اکثر روستاها جستجو شده و عملیات تمام شده است.

وی گفت: یک کودک در روستای شارج مفقود است که امیدواریم بتوانیم وی را سالم از زیر آوار خارج کنیم.

مدیرکل حوادث غیر مترقبه استان خراسان جنوبی ابراز امیدواری کرد به زودی کار آوار برداری و بازسازی نیز در منطقه انجام شود.

وی گفت: روستاهایی که مقاوم سازی شده بودند حتی یک زخمی هم نداشتند و تمام خسارات وارده در مناطقی بود که مقاوم سازی نشده بود.


۱۸۰ خانوار در زلزله زهان بی‌خانمان شدند

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه چادرهای امدادی در بین ۱۸۰ خانوار توزیع شده است، گفت: ۱۶ روستا تاکنون خسارت دیده‌اند که از این تعداد ۵ روستا کاملاً تخریب شده‌‌اند.

حسن قدمی در گفت‌وگو با فارس درباره زلزله ۵/۵ ریشتری شب گذشته که بعضی از روستاهای استان خراسان جنوبی را لرزاند و خسارت‌هایی نیز وارد کرد، اظهار داشت: در حال حاضر گروهی متشکل از مدیریت بحران کشور بازدید از روستاها و مناطق آسیب‌دیده خراسان جنوبی را آغاز کرده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه مشکل کمبود مایحتاج ضروری نداریم،گفت: جستجوی نجات از ساعت ۳ بامداد به اتمام رسیده و تاکنون ۶ نفر کشته و ۲۳ نفر مجروح شده‌اند.

قدمی خاطرنشان کرد: ۱۸۰ خانوار که خانه‌های آنها تخریب شده شناسایی و چادرهای امدادی در اختیارشان قرار گرفته است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: خرابی‌ها توسط بنیاد مسکن در حال بازسازی است.

وی درباره میزان خسارات وارده به مناطق زلزله‌زده بیان داشت: هنوز برآوردی از خسارت‌ها انجام نشده ولی در کل ۱۶ روستا خسارت دیده‌اند که از این تعداد ۵ روستا کاملاً‌ تخریب شده‌اند.

قدمی بیان داشت: نیازی به کمک‌‌‌های استان همجوار خراسان جنوبی نیست و حادثه در حد محلی است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۲ پس‌لرزه در مناطق زلزله‌زده به وقوع پیوسته که میزان این پس‌لرزه‌ها ۲ ریشتر بوده است.