ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 05.12.2012, 10:00
۳۵دانش‌آموز دختر طعمه ‌آتش‌سوزی

گزارش کامل ایسنا از حادثه آتش‌سوزی در مدرسه دخترانه
رییس اورژانس آذربایجان‌غربی آخرین وضعیت دانش‌آموزان مصدوم در حادثه آتش‌سوزی در کلاس درس چهارم دبستان را تشریح کرد.

دکتر حمیدرضا عمرانی در گفت‌وگو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این باره گفت: در اولین دقایق وقوع حادثه آتش‌سوزی در مدرسه دخترانه روستای «شین‌آباد» شهرستان پیرانشهر عوامل اورژانس در محل حاضر و متوجه شدند که 33 تن در جریان این حادثه مصدوم شده‌اند.

وی با بیان اینکه از میان 33 تن، 32 تن برای ادامه درمان نیاز به اعزام به مراکز درمانی داشتند، اظهارکرد: تمامی این افراد از مدرسه به بیمارستان پیرانشهر منتقل شدند.

رییس اورژانس آذربایجان‌غربی به ایسنا گفت: پس از انجام اقدامات اولیه در بیمارستان پیرانشهر، اورژانس به کمک 10 دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس که از شهرستان‌های «اشنویه»، «مهاباد»، «پیرانشهر»، «ارومیه» و ... آمده بودند، 32 دانش‌آموز دختر در حال انتقال به بیمارستان امام‌خمینی ارومیه هستند.

عمرانی با بیان اینکه ابتدا 24 تن از این دانش‌آموزان وارد ارومیه شدند که در همان ابتدا 15 تن از آنان در بخش بیمارستان امام‌خمینی پذیرش شده‌اند، گفت: متاسفانه 10 تن از این دانش‌آموزان، وضعیتی نامساعد دارند و سوختگی‌شان بالای 50 درصد گزارش شد.

به گفته رییس اورژانس آذربایجان‌غربی، مصدومیت تمامی این دانش‌آموزان که در مقطع چهارم دبستان «انقلاب‌اسلامی» تحصیل می‌کردند، سوختگی گزارش شده است.

عمرانی با بیان اینکه احتمال انتقال 10 دانش‌آموز بدحال برای دریافت امکانات درمانی به تبریز وجود دارد، گفت: تاکنون انتقال پنج تن از دانش‌آموزان به تبریز قطعی شده است و هم‌اکنون پنج آمبولانس آماده انتقال آنان از بیمارستان امام خمینی ارومیه به تبریز هستند.

وی با بیان اینکه پنج دستگاه آمبولانس دیگر نیز برای انتقال پنج دانش‌آموز دیگر بدحال برای انتقال به تبریز در حالت آماده‌باش هستند به ایسنا‌ گفت: در صورتی که ضرورت اعزام آنان احساس شود، آنان نیز به تبریز منتقل می‌شوند.

اعلام اسامی دانش‌آموزان بدحال

رییس اورژانس استان آذربایجان‌غربی اسامی پنج دانش‌آموز دختر حادثه‌دیده را «سیران یگانه»، «اسماء دروی»، «نادیه صالحی» هر کدام با 40 درصد سوختگی عنوان‌کرد و گفت: دو دانش‌آموز دیگر به هویت «ساریار رسولی‌زاده» و «فریده امیدوار» نیز به ترتیب 46 و 20 درصد سوختگی دارند.

به گفته عمرانی، یکی از دانش‌آموزان به هویت «نادیه صالح» که 40 درصد سوختگی و مشکلات کلیوی نیز داشته است، به دلیل نبود جا در بخش زنان بیمارستان بستری شده است.

وی اضافه کرد: همچنین یکی دیگر از مصدومان به هویت «آمنه اسماعیل‌پور» با 17 درصد سوختگی نیز در شرایطی قراردارد که پس از این پنج تن، در اولویت اعزام به تبریز است و در صورت ضرورت، اعزام می‌شود.

رییس اورژانس استان آذربایجان غربی ضمن رد شایعه فوت هفت دانش‌آموز که در برخی از شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، گفت: تاکنون هیچ یک از مصدومان این حادثه جان خود را از دست نداده‌اند.

عمرانی همچنین در خصوص وضعیت خدمه و مسئولان این مدرسه نیز به ایسنا گفت: تنها دو تن از خدمه این مدرسه دچار جراحت سطحی شده‌اند.

پیش از این محمود مظفر رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از نجات 37 دانش‌آموز دختر مقطع ابتدایی که در پی حریق بخاری نفتی دچار سانحه شده بودند، خبر داده بود و به ایسنا گفته بود که در ساعت 8:25 صبح امروز (چهارشنبه) وقوع یک فقره آتش‌سوزی در مدرسه ابتدایی «انقلاب اسلامی» در روستای «شین‌آباد» در شهرستان پیرانشهر در استان آذربایجان‌غربی به این مرکز اطلاع داده شد

وی گفت: امدادگران با حضور در صحنه دریافتند که این حریق در مدرسه ابتدایی دخترانه رخ داده و 37 تن در این حریق دچار حادثه شدند که خوشبختانه 37 تن نجات پیدا کرده‌اند و این حادثه کشته‌ای بر جا نگذاشت.

گزارش فوت از سانحه واصل نشده است

همچنین سرهنگ بندریان، فرمانده انتظامی پیرانشهر درباره وقوع آتش سوزی منجر به مصدومیت 33 دانش‌آموز در مدرسه راهنمایی شین‌آباد گفت: صبح امروز در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی 110مبنی بر آتش‌سوزی در مدرسه راهنمائی دخترانه شین‌آباد، بلافاصله کارکنان این فرماندهی با بسیج کلیه امکانات به همراه نیروهای امدادی و آتش‌نشانی برای اطفاء حریق و کمک‌رسانی به حادثه‌دیدگان در محل حضور یافتند.

وی افزود: با تلاش و همت کلیه نیروهای امدادی، آتش‌سوزی مهار و پس از بازگشایی مسیر، آسیب‌دیدگان توسط نیروهای اعزامی از این فرماندهی و آمبولانس‌های انتظامی و امدادی برای مداوا به بیمارستان امام خمینی پیرانشهر منتقل شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان پیرانشهر با اعلام اینکه طبق بررسی عوامل آتش نشانی علت آتش‌سوزی به دلیل نشت نفت از بخاری موجود در کلاس تشخیص داده شده است، خاطرنشان ساخت: تاکنون هیچ‌گونه گزارش فوت از سانحه واصل نشده و کلیه مصدومان در بیمارستان بستری و تحت مداوا هستند.

اسماعیل‌زاده، مدیرکل سازمان نوسازی مدارس استان آذربایجان غربی، نیز با بیان اینکه علت حادثه امروز مدرسه دخترانه روستای «شین‌آباد» پیرانشهر بنا به گفته مدیر این مدرسه، آتش‌سوزی بخاری نفتی کاربراتوری بود که در حین خروج از کلاس درس از دست آنان رها شده و آتش گرفته است به ایسنا گفت: بر اساس اظهارات مدیر این مدرسه روستایی، بخاری نفتی آتش‌ گرفته کاربراتوری و استاندارد بود که یک باره آتش می‌گیرد و مدیر مدرسه به همراه خدمتکار برای خروج این بخاری از کلاس اقدام می‌کنند.

وی افزود: بنا به گفته مدیر مدرسه، هنگام خارج‌کردن بخاری آتش گرفته از کلاس، بخاری از دست آنان رها شده و این حادثه پیش می‌آید.

سفر معاون آموزش و پرورش به پیرانشهر برای بررسی حادثه آتش‌سوزی مدرسه روستای شین‌آباد
مرتضی رییسی، معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش به دستور حاجی بابایی به منظور بررسی حادثه آتش‌سوزی مدرسه روستایی دخترانه شهرستانه پیرانشهر و دلجویی از حادثه‌دیدگان، به روستای «شین‌آباد» پیرانشهر می‌رود.

معاون وزیر و رییس سازمان نوزسازی مدارس کشور به ایسنا گفت: به دستور وزیر آموزش و پرورش، بنده به همراه یکی دیگر از مسئولان تا ساعاتی دیگر به روستای «شین‌آباد» سفر می‌کنیم تا علاوه بر رسیدگی به موضوع، از حادثه‌دیدگان و خانواده‌هایشان نیز دلجویی کنیم.

وی با بیان اینکه تمام همت دولت و مجلس در هفت سال گذشته، توجه جدی به بخش عمرانی آموزش و پرورش بود، گفت: ساخت و مقاوم‌سازی مدارس، جایگزینی مدارس فرسوده و ... از مجموع این اقدامات بود.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اعتباراتی برای استانداردسازی وسایل گرمایشی مدارس نیز تامین شده است، اظهارکرد: مسئولان آموزش و پرورش در تلاشند تا کلیه مدارس از وسایل گرمایشی استاندارد استفاده کنند و در همین راستا تمامی مدارس تنها مجاز به استفاده از دو سامانه حرارتی هستند که یکی از آنها سامانه حرارتی مرکزی و سامانه حرارتی دیگر نیز استفاده از بخاری‌های نفتی کاربراتوری استاندارد در مدارسی است که کلاس‌ درس در آنها کم است یا استفاده از سیستم حرارتی مرکزی، صرفه ندارد.

رییسی با بیان اینکه در استفاده از سیستم‌های گرمایشی باید نکات ایمنی رعایت شود و بازرسی‌های فنی و به موقع صورت بگیرد، ابراز امیدواری کرد: پس از این دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم و چنین اتفاقاتی به حداقل برسد.

وی درباره خصوص تجهیز این مدرسه به سیستم اطفای حریق و کپسول‌های خاموش‌کننده نیز گفت: بنا بر اطلاعاتی که به من داده‌اند، این مدرسه دخترانه تجهیزات اطفای حریق داشته است اما نمی‌دانم که از آن استفاده شده یا خیر؟

نماینده پیرانشهر: وزیر آموزش و پرورش باید استعفا دهد

رسول خضری نماینده مردم پیران‌شهر در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به حادثه آتش‌سوزی در دبستانی دخترانه در روستای شین‌آباد شهرستان پیران‌شهر اظهارکرد: در حال حاضر جا دارد وزیر آموزش و پرورش از سمت خود استعفا دهد.

نماینده مردم پیران‌شهر گفت: امروز شاهد حادثه دلخراشی در روستای شین‌آباد شهرستان پیران‌شهر بودیم که ضمن ابزار همدردی، مراتب تاثر و تاسف خود را از حادثه آتش‌سوزی این مدرسه ابتدایی دخترانه به عموم مردم پیرانشهر می‌رساند.

وی ادامه داد: واقعا نمی‌دانم تاسف می‌تواند پاسخگویی این حادثه باشد؟ در هر جایی دنیا این اتفاقی می‌افتاد وزیر آموزش و پرورش آن استعفا می‌داد و در حال حاضر وزیر از سمت خود استعفا دهد.

نماینده مردم پیرانشهر با انتقاد از تعلل و کم‌کاری در استفاده نابجا از بخارهای نفتی در مدارس مناطق مرزی و محروم تصریح‌کرد: متاسفانه همیشه چنین حوادثی وجود داشته و مسئولان هیچ‌گاه پاسخگو نبودند. انتظار می‌رود در حال حاضر مسئولان با پاسخگویی شفاف و چاره‌اندیشی درست دلیل استفاده از بخارهای نفتی و عدم‌استفاده از انشعاب گازی در آن منطقه را توضیح دهند.


***


قربانیان آتش‌سوزی مدرسه روستای «درودزن» از توابع شهرستان مرودشت در سال ۱۳۸۵

به بهانه آتش‌سوزی در مدرسه دخترانه روستایی پیرانشهر

این یک خبر نیست، «مرثیه» است
شش سال از خرید اجباری بخاری‌های استاندارد کاربراتوری توسط آموزش و پرورش بعد از حادثه آتش‌سوزی روستای “درودزن” می‌گذرد و حال یکی از همان بخاری‌های «استاندارد» آتش خود را به جان 37 تن از دانش‌آموزان روستایی پیرانشهر انداخت و آنها را راهی بیمارستان کرد.

به گزارش سرویس «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، از حادثه تلخ سوختگی هشت کودک هشت ساله در دبستان درودزن تا غم سوختگی 33 دختر 10 ساله مدرسه روستایی شین‌آبادی دقیقا شش سال می‌گذرد، سالهایی که تعداد سوختگانش را درست چهار برابر افزایش داده است.

گله داریم از آموزش و پرورش، گله داریم از خبرهایی که با غرور اعلام می‌شود در این حادثه کسی فوت نکرده! اما آیا چنین خبرهایی می‌تواند مرهمی باشد بر دل پدران و مادرانی که اکنون فرزندانشان با سوختگی 40 و 50 درصدی بروی تخت بیمارستان ناله می‌کنند؟

گله داریم از آموزش و پرورشی که علی‌رغم اینکه گاز به برخی روستاها و اتفاقا همین روستای شین‌آباد رسیده هنوز از بخاری کاربراتوری استفاده می‌شود! آیا مسوولی از خودش چرایی این امر را پرسیده؟

شاید گذشت زمان مسایل را از حافظه کوتاه مدت برخی‌ها پاک کند اما بد نیست نیم نگاهی به حوادث این چنینی در مدارس داشته باشیم؛ از گاز گرفتگی 10 روز پیش 17 دانش‌آموز شهرستان خوی گرفته تا آتش سوزی سال 85 مدرسه‌ای در شهرستان سروستان فارس؛ از سوختن 13 دانش‌آموز روستای سفیدان در سال 83 تا آتش سوزی در ...

همچنان که شاهد تبلیغات مسوولان آموزش و پرورش در زمینه خرید و تجهیز مدارس با فلان میزان اعتبار و دسترسی تمامی مدارس به سیستم گرمایشی استاندارد هستیم، علیرضا علی احمدی - وزیر آموزش و پرورش اسبق در زمان مسوولیتش از انتخاب این‌گونه بخاری‌ها از سوی سازمان بهینه‌سازی مصرف و سوخت و انرژی بدلیل آنکه مناسب نبوده و گرمایش لازم را ندارند، انتقاد کرده بود.

براساس آنچه مسئولان آموزش و پرورش اعلام کرده‌اند، این وزارتخانه برای بازبینی سیستم‌های گرمایشی مدارس، بخشنامه و دستورالعملی ابلاغ کرده است، اما آیا ابلاغ بخشنامه‌ و دستورالعمل می‌تواند برای جلوگیری از وقوع اینگونه حوادث کافی باشد؟ در حالی که هنوز هم روستاهایی در کشور وجود دارند که کلاس‌‏های مدارس آن با بخاری چکه‌ای و علاءالدین گرم می‌‏شود و بازرسی هم راهش به آن سو نمی‌افتد؟

واقعاً باید چه برنامه‌ای برای حل معضل سیستم‌های گرمایشی غیراستاندارد مدارس یا عدم بازبینی به موقع آنها پیش‌بینی کرد؟

بی گمان وزیر آموزش و پرورش به عنوان مسئول اول دستگاه طویل و عریض آموزش و پرورش باید جوابگوی علل وقوع این حوادث باشد ، هرچند که اصولا این فرهنگ در سیستم اداری ما جا نیفتاده که مسئولان ارشد یک دستگاه در مقابل اتفاقاتی که در زیرمجموعه آنها رخ می‌دهد از افکارعمومی عذرخواهی کنند تا شاید مرهمی باشد بر زخم به چرک نشسته اولیای دانش‌آموزان درودزنی، سفیدانی، پیرانشهری و ....

و در نهایت تنها یک سوال باقی می‌ماند و آن اینکه آیا این حادثه هم تنها با پرداخت «دیه کامل یک مرد» همچون دانش‌آموزان درودزنی به پایان می‌رسد؟